Când Germania strănută, Europa se îmbolnăveşte

13 Dec. 2023, 11:15
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
13 Dec. 2023, 11:15 // Actual //  bani.md

Criza bugetară din Germania ameninţă să înrăutăţească şi mai mult situaţia restului continentului european, notează Politico. În pofida perioadei de creştere redusă, Germania rămâne piaţa indispensabilă a Europei datorită dimensiunii sale. Reprezentând 29% din PIB-ul zonei euro, aceasta a atras importuri de 360 miliarde de euro din restul regiunii în primele trei trimestre ale anului.

După crize succesive – pandemia și creșterea vertiginoasă a prețurilor la energie care au urmat invaziei pe scară largă a Ucrainei de către Rusia – a părut timpul să se dubleze misiunea de bază a partidului: ceea ce liderii partidului au numit transformarea „social-ecologică” a economiei de piață a Germaniei.

Pentru Verzi, care guvernează în coaliția tripartită de guvernământ a țării cu social-democrații de centru-stânga (SPD) și conservatorii din punct de vedere fiscal Democrații Liberi (FDP), miza acestei transformări cu greu ar putea fi mai mare.

Tranziția către energia verde nu ar ajuta doar Germania, al 11-lea cel mai mare emițător de gaze cu efect de seră din lume în 2022, să atingă obiectivul ambițios al țării de a reduce emisiile cu cel puțin 65% față de nivelurile din 1990 până la sfârșitul deceniului. Aceasta ar face din Germania un exemplu pentru restul lumii pentru modul în care industria și consumatorii ar putea prospera prin îmbrățișarea vastelor schimbări societale necesare pentru a evita o catastrofă climatică.

Însă, luna trecută, instanța superioară a Germaniei a pronunțat o hotărâre care a eliminat efectiv coaliția de guvernământ toată puterea financiară de care are nevoie pentru a transforma aceste ambiții în realitate.

Hotărârea-bombă a Curții Constituționale a Germaniei a făcut o gaură de 60 de miliarde de euro în finanțele țării, lăsând guvernul să se străduiască să umple golul. În același timp, decizia limitează drastic capacitatea guvernului de a extrage din fonduri speciale create pentru a ocoli frâna constituțională a datoriilor țării, care limitează deficitul federal la 0,35 la sută din PIB, cu excepția perioadelor de urgență.

Aceste fonduri speciale trebuiau să ajute la finanțarea mai multor proiecte care sunt esențiale pentru agenda Verzilor, cum ar fi tranziția uzinelor siderurgice la energia cu hidrogen, subvenții pentru producția de baterii și microcipuri și modernizarea rețelei feroviare a țării.

În urma deciziei, guvernul Germaniei a fost forțat să înghețe noi cheltuieli și să întârzie bugetul pentru 2024.

Criza s-a acutizat atât de acut încât Robert Habeck, un politician de rang înalt al Verzilor, care este ministrul economiei, a fost forțat să-și anuleze călătoria la summitul COP28 de la Dubai săptămâna aceasta, în timp ce coaliția de guvernământ se străduiește să umple un gol imediat de 17 miliarde de euro în perioada de anul viitor. buget.

Faptul că unul dintre cei mai importanți Verzi ai Germaniei nu a putut participa la una dintre cele mai importante conferințe climatice din lume a părut să sublinieze problema cu care se confruntă partidul.

Habeck a părut uneori exasperat de situația dificilă a partidului de la hotărârea instanței.

„Eram la începutul unei noi renașteri”, a spus Habeck în timpul unei vizite recente în orașul estic Jena. „Tocmai ne-am luptat pentru a reveni unde ne aflam”, a spus el despre crizele din ultimii ani. Și acum, a adăugat el, „finanțarea lipsește”.

Tranziția verde a Germaniei este deja parțial suspendată din cauza înghețului noilor cheltuieli. Oficialii din Ministerul Economiei spun, de exemplu, că nu pot aproba în prezent noi ajutoare de stat pentru industriile poluante care doresc să treacă de la gaze la energia cu hidrogen.

În timp ce oficialii guvernamentali spun că înghețarea acestor cheltuieli este temporară, rămâne o mare incertitudine în industria germană cu privire la modul în care va arăta noua normalitate odată ce bugetul 2024 va fi convenit.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală