FOTO Rezultatele activității ODA pentru anul 2023: Mii de companii susține financiar și noi locuri de muncă create

16 Feb. 2024, 10:29
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
16 Feb. 2024, 10:29 // Actual //  Lupu Eduard

În anul 2023, prin intermediul programelor de suport antreprenorial gestionate de Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA), Guvernul a susținut financiar aproximativ 3 000 companii din sectorul întreprinderilor mici și mijlocii și circa 3500 patentari, fiind alocate în acest sens circa 1,32 miliarde lei sub formă de: granturi, garanții financiare, compensare a dobânzilor la credite investiționale, compensare a cheltuielilor de tranziție la activitatea independentă, subvenții pentru participare la expoziții, infrastructură de suport și compensare a cheltuielilor unităților din învățământul dual. Acest fapt a contribuit la atragerea a 2,21 miliarde de lei investiții în economie.

Astfel, din numărul total de întreprinderi susținute, 596 de companii au accesat finanțare nerambursabilă în valoare totală de circa 271 milioane lei, și au menținut aproximativ 10 000 locuri de muncă, și creat altele 2 377.

Pentru 455 de afaceri au fost oferite garanții financiare în valoare de circa 481,6 milioane lei. Garanțiile noi emise au facilitat accesul acestor companii la credite în valoare de 1,13 miliarde lei și au contribuit la atragerea investițiilor în economie în valoare de 1,48 miliarde lei.

A fost lansat Programul guvernamental 373, care doar în primele 6 luni a susținut 176 de companii să contracteze credite mai ieftine, valoarea totală a proiectelor investiționale fiind de 753 milioane lei. Datorită programului, au fost create 200 locuri noi de muncă în cadrul companiilor beneficiare, iar altele 283 urmează a fi create în viitorul apropiat, conform proiectelor investiționale.

De asemenea, alte 285 de companii debutante au beneficiat de infrastructură de suport din cadrul celor 11 Incubatoare de afaceri.

Totodată, 1 347 antreprenori au primit compensații parțiale pentru dobânzile la creditele investiționale contractate până la data de 01 august 2022, valoarea totală fiind de 14,13 milioane lei.

În același timp, ODA a fost prezentă în toate regiunile țării, oferind gratuit informații despre programele și instrumentele de suport antreprenorial, consultanță individuală și instruire gratuită în dezvoltarea abilităților antreprenoriale. În total, au fost organizate 116 sesiuni de informare, au fost consultate individual peste 14 500 de persoane și instruite aproximativ 3 000.

281 companii au beneficiat de rambursare parțială a cheltuielilor pentru participarea la târguri și expoziții în sumă totală de 1,34 milioane lei.

În premieră, 26 de unități din învățământul dual au beneficiat în anul 2023 de compensații în valoare de 3,51 milioane lei din partea statului, pentru cheltuielile suportate pentru organizarea și realizarea programelor de formare profesională a elevilor.

✔ Odată cu intrarea în vigoare a reformei patentei, ODA a recepționat și aprobat 3 552 cereri, valoarea compensațiilor alocate constituind 25,62 milioane lei. Aproximativ 95% din foștii patentari au tranzitat spre activitatea independentă, întreprinderi individuale, dar și societăți cu răspundere limitată.

Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA) precizează că în anul 2024, cu suportul Guvernului și a partenerilor de dezvoltare externi, urmează a fi lansate noi programe care vor susține abilitarea economică a femeilor (Antreprenoriatul Feminin), și afacerile mici (Micii Producători).

Realitatea Live

17 Mai 2024, 13:35
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
17 Mai 2024, 13:35 // Actual //  Lupu Eduard

Sphera Franchise Group marchează cel mai bun prim trimestru din istoria sa în termeni de vânzări, EBITDA și profit net.

Cifra de afaceri mai mare în toate cele trei țări unde Grupul este activ a condus la o creștere cu 9% a vânzărilor totale în T1 2024 comparativ cu T1 2023, până la 365,9 milioane de lei românești.

EBITDA a marcat o creștere semnificativă de două cifre (+69,1%), ajungând la 39,8 milioane de lei, iar profitul net a înregistrat aproape o triplare (+192%), până la 21,4 milioane de lei.

„ (…) Suntem în grafic cu estimările bugetare pentru acest an și încrezători că vom continua să creăm valoare adăugată pentru toți stakeholderii noștri. Pe parcursul anului, ne vom consolida poziția de lider în industrie, concentrându-ne pe identificarea și valorificarea oportunităților de extindere a rețelei noastre de unități în orașele mai mici și în centrele comerciale în care încă nu suntem prezenți și investind în digitalizare, inovare și remodelarea restaurantelor actuale”, a subliniat Călin Ionescu, CEO Sphera Franchise Group.

KFC România rămâne brandul locomotivă și în primul trimestru al acestui an, cu vânzări de 268,8 milioane de lei, reprezentând o creștere de două cifre (+12,8%) față de T1 2023. De asemenea, profitul operațional al restaurantelor KFC România a crescut cu 58,3%, ajungând, la finalul lunii martie, la 38,3 milioane de lei, iar EBITDA s-a majorat cu 64,8%, la 35,4 milioane de lei. Profitul net s-a dublat (+105,6%), la 23,9 milioane de lei.

În același timp, rețeaua KFC Romania și-a continuat extinderea prin deschiderea unui nou restaurant KFC, în luna februarie, la Sibiu.

KFC Moldova avut, de asemenea, un prim trimestru bun. Vânzările au fost mai mari cu 12,4% (aproximativ 5,5 milioane de lei), iar profitul operațional al restaurantelor s-a dublat (1,3 milioane de lei echivalentul a 5 milioane de lei moldovenești). Sphera Franchise Group, listată la Bursa de Valori București (BVB), deține 80% din capitalul US Food Network din Republica Moldova, filială înființată în 2008, ceilalți asociați fiind Dorin Recean și Cătălin Giosan, șeful ProTV Chișinău, cu câte 10%.

Creșteri au fost înregistrate și de KFC Italia,care a avut în primul trimestruvânzări mai mari cu 5,7% (43,3 milioane de lei) și a încheiat profitabil în termeni de EBITDA (2,7 milioane de lei).

Vânzările au crescut și pentru Taco Bell (+5,4%, la 20,8 milioane de lei) și, după ce anul trecut a atins pragul de rentabilitate, continuă să rămână profitabil și în primul trimestru din 2024 (0,37 milioane de lei profit net și EBITDA 1,5 milioane de lei).

Pizza Hut a contribuit cu 27,4 milioane de lei la vânzările totale în T1 2024, în scădere comparativ cu primul trimestru din 2023, pe fondul reorganizării rețelei de restaurante, care a continuat și în primele luni ale anului. Rezultatele acestor acțiuni sunt deja vizibile, pierderea operațională la nivelul restaurantelor scăzând cu 22% în T1 2024 față de T1 2023. În plus, Pizza Hut și-a consolidat portofoliul, aducând în luna martie pe piața din România sub-brandul WingStreet.

La nivel de costuri, Sphera a continuat procesul de eficientizare a activității, cheltuielile cu restaurantele crescând într-un ritm semnificativ mai mic decât vânzările, cu doar 4,7%. Ca urmare, ponderea în totalul vânzărilor a scăzut cu aproape 4pp, la 88%, în T1 2024 comparativ cu T1 2023.

Compania a încheiat primul trimestru cu un nivel minim al raportului datorie netă / EBITDA, de 0,3.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău