Zara, Anthropologie și Patowl acuzate că au copiat modele de îmbrăcăminte. Mexic cere despăgubiri

02 Iun. 2021, 12:12
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
02 Iun. 2021, 12:12 // Bani și Afaceri //  MD Bani

Mexic a acuzat brandurile internaționale de modă Zara, Anthropologie și Patowl că și-au însușit fără drept modele de îmbrăcăminte create de grupuri indigene ale statului nord-american, atunci când au produs unele seturi vestimentare noi, fără a acorda beneficii comunităților respective.

Ministerul culturii a scris, într-un comunicat, că a trimis scrisori semnate de ministrul Alejandra Frausto către cele trei companii, cerându-le “o explicație publică privind pe ce bază ar putea privatiza proprietatea colectivă”, scrie The Guardian.

Potrivit ministrului, firmele s-au inspirat din modelele create în sud-vestul statului Oaxaca. În acest sens oficialii au cerut să fie acordate beneficii comunităților care le-au creat.

Zara este acuzată de folosirea unui model distinctiv comunității indigene Mixteca din San Juan Colorado în crearea unei rochii verde deschis cu broderie de culoare verde.

Ministerul culturii afirmă că modelul “reflectă simboluri ancestrale legate de mediu, istorie și viziunea comunității asupra lumii” și că este similar cu rochiile tradiționale de tip huipil care, potrivit instituției, fac parte din identitatea femeilor. Meșteșugarii locali au nevoie de cel puțin o lună pentru a le produce.

Inditex a afirmat “Modelul despre care este vorba nu este în niciun fel împrumutat cu intenție sau influențat de către arta populației Mixtec din Mexic”.

Anthropolgie este acuzat că a copiat un model de broderie făcută de comunitatea Mixe din Santa Maria Tlahuitoltepec atunci când a produs pantalonii scurți bleumarin cu tiv brut, decorați cu broderii violet și verde deschis. Modelele care ar fi copiate în această broderie “sunt o manifestare a identității, istoriei și relațiilor cu mediul”, potrivit instituției.

De asemenea, Patowl este acuzat că a copiat un model de la comunitatea Zapotec din San Antonino Castillo Velasco pentru bluzele sale florale, care sunt cusute cu dantelă și broderie delicată. Guvernul mexican a mai pretins că broderia manuală florală a copiat tehnica complicată a comunității, numită “fă-mă dacă poți”.

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

[bzplayer mp4=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” youtube=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” muted=”false” thumbnails=”true”]

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII