Fermierii, la capătul răbdării! Sturza: Când a venit greul, TOȚI s-au dat cu fundul la gard

04 Mart. 2024, 22:43
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
04 Mart. 2024, 22:43 // Actual //  bani.md

Domnul Slusari pleacă de la „forța” fermierilor. Și vine cu un testament
„Iaca, eu v-am spus să le dați! Nu ați ascultat, acum spălați-vă pe cap, constată, într-o postare pe Facebook, fostul premier și actualul om de afaceri, Ion Sturza.

Potrivit omului de afaceri, de fapt, tot mesajul lui este despre „dați” – subvenții, credite, motorină etc. De la cine? De la medicina, învățământ, pensii. De la europeni, de la români . Și nimic nu e despre cum am ajuns aici. “Căci prin 2021-’22 totul mergea cum nu se putea mai bine la fermieri. Odată cu declanșarea războiului din Ucraina, prețurile la grâu, porumb, floarea-soarelui, rapiță pe piețele internaționale au explodat – 200-300%! Toți (aproape) erau convinși că această stare va perpetua și s-a început – tehnică nouă în credit, dezvoltare și extindere în credit, dar și dividend generos dus acasă. Pe nimeni nu l-a pus în gardă faptul că vor veni din urmă creșteri uriașe de costuri la inputuri, semințe, îngrășăminte, motorină, credite. Piața este piață, ea a revenit rapid la „normal”. Fermierii în masă au rămas decapitalizați. Ultimul lucru pe care vreau să-l fac acum e să arunc cu pietre în ei, fermierii! De ce? Pentru că de acest „boom” au profitat din plin furnizorii de materiale, companiile petroliere, Guvernul din impozite, BNM din valuta venită și, nu în ultimul rând, băncile comerciale. Toți”, a mai punctat Sturza.

„Acum, când a venit greul, la fel TOȚI s-au dat cu fundul la gard.
Dar…În capitalism, cinismul are limitele sale. Nimeni nu vrea să moară mârțoaga care mai dă lapte, ultima, de fapt, în lanțul valoric. Respectiv, tot „lanțul” amortizează pierderile – face reduceri, trece la pierderi, restructurează, amână. Repet, toți! Inclusiv sau în primul rând bancherii burdușiți de capital. A executa gajul este contraproductiv și imoral. Atunci pe bune moare mârțoaga… Cine e capabil să-i pună la masa consensului pe toți? Credeam că domnul Slusari, dar și el se pare că a răgușit să tot strige „dați”. Moldova are un potențial uriaș în agricultura modernă cu valoare adăugată. E timpul să vorbim și despre acesta, dar nu cu tractoare în vamă și demisii în ciuda cuiva”, conchide fostul premier.

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

[bzplayer mp4=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” youtube=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” muted=”false” thumbnails=”true”]

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII