Afacerea lui Recean prosperă grație aripioarelor. Profitul operațional a ajuns la 5 milioane de lei

17 Mai 2024, 13:35
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
17 Mai 2024, 13:35 // Actual //  bani.md

Sphera Franchise Group marchează cel mai bun prim trimestru din istoria sa în termeni de vânzări, EBITDA și profit net.

Cifra de afaceri mai mare în toate cele trei țări unde Grupul este activ a condus la o creștere cu 9% a vânzărilor totale în T1 2024 comparativ cu T1 2023, până la 365,9 milioane de lei românești.

EBITDA a marcat o creștere semnificativă de două cifre (+69,1%), ajungând la 39,8 milioane de lei, iar profitul net a înregistrat aproape o triplare (+192%), până la 21,4 milioane de lei.

„ (…) Suntem în grafic cu estimările bugetare pentru acest an și încrezători că vom continua să creăm valoare adăugată pentru toți stakeholderii noștri. Pe parcursul anului, ne vom consolida poziția de lider în industrie, concentrându-ne pe identificarea și valorificarea oportunităților de extindere a rețelei noastre de unități în orașele mai mici și în centrele comerciale în care încă nu suntem prezenți și investind în digitalizare, inovare și remodelarea restaurantelor actuale”, a subliniat Călin Ionescu, CEO Sphera Franchise Group.

KFC România rămâne brandul locomotivă și în primul trimestru al acestui an, cu vânzări de 268,8 milioane de lei, reprezentând o creștere de două cifre (+12,8%) față de T1 2023. De asemenea, profitul operațional al restaurantelor KFC România a crescut cu 58,3%, ajungând, la finalul lunii martie, la 38,3 milioane de lei, iar EBITDA s-a majorat cu 64,8%, la 35,4 milioane de lei. Profitul net s-a dublat (+105,6%), la 23,9 milioane de lei.

În același timp, rețeaua KFC Romania și-a continuat extinderea prin deschiderea unui nou restaurant KFC, în luna februarie, la Sibiu.

KFC Moldova avut, de asemenea, un prim trimestru bun. Vânzările au fost mai mari cu 12,4% (aproximativ 5,5 milioane de lei), iar profitul operațional al restaurantelor s-a dublat (1,3 milioane de lei echivalentul a 5 milioane de lei moldovenești). Sphera Franchise Group, listată la Bursa de Valori București (BVB), deține 80% din capitalul US Food Network din Republica Moldova, filială înființată în 2008, ceilalți asociați fiind Dorin Recean și Cătălin Giosan, șeful ProTV Chișinău, cu câte 10%.

Creșteri au fost înregistrate și de KFC Italia,care a avut în primul trimestruvânzări mai mari cu 5,7% (43,3 milioane de lei) și a încheiat profitabil în termeni de EBITDA (2,7 milioane de lei).

Vânzările au crescut și pentru Taco Bell (+5,4%, la 20,8 milioane de lei) și, după ce anul trecut a atins pragul de rentabilitate, continuă să rămână profitabil și în primul trimestru din 2024 (0,37 milioane de lei profit net și EBITDA 1,5 milioane de lei).

Pizza Hut a contribuit cu 27,4 milioane de lei la vânzările totale în T1 2024, în scădere comparativ cu primul trimestru din 2023, pe fondul reorganizării rețelei de restaurante, care a continuat și în primele luni ale anului. Rezultatele acestor acțiuni sunt deja vizibile, pierderea operațională la nivelul restaurantelor scăzând cu 22% în T1 2024 față de T1 2023. În plus, Pizza Hut și-a consolidat portofoliul, aducând în luna martie pe piața din România sub-brandul WingStreet.

La nivel de costuri, Sphera a continuat procesul de eficientizare a activității, cheltuielile cu restaurantele crescând într-un ritm semnificativ mai mic decât vânzările, cu doar 4,7%. Ca urmare, ponderea în totalul vânzărilor a scăzut cu aproape 4pp, la 88%, în T1 2024 comparativ cu T1 2023.

Compania a încheiat primul trimestru cu un nivel minim al raportului datorie netă / EBITDA, de 0,3.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

03 Iul. 2025, 11:35
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
03 Iul. 2025, 11:35 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova marchează performanțe istorice la capitolul export de servicii, arată o analiză a economistului Veaceslav Ioniță bazată pe ultimele statistici publicate de Banca Națională a Moldovei (BNM). Primele trei luni ale acestui an au adus 626 milioane USD încasări din servicii – cel mai mare volum pentru un trimestru I, cu 10 % peste nivelul din 2024.

La ritmul actual, valoarea anualizată a exporturilor de servicii urcă la 2,8 miliarde USD, iar depășirea pragului simbolic de 3 miliarde până la sfârșitul lui 2025 devine plauzibilă, subliniază Ioniță. Ponderea serviciilor în totalul exporturilor a atins un maxim istoric de 44,5 %, semn că Moldova migrează de la o economie axată pe bunuri spre una dominată de servicii.

IT-ul rămâne locomotiva absolută, cu 686 milioane USD – aproape un sfert din întregul export de servicii. Economistul remarcă „succesul tinerilor care, lucrând de acasă, generează valoare adăugată pentru piața globală”. Pe locul doi se situează transporturile (inclusiv componenta aeriană) cu 561 milioane USD, iar podiumul este completat de serviciile pentru afaceri (BSS) — 279 milioane USD, sector revigorat după includerea, în 2023, în regimul fiscal preferențial al parcurilor IT.

Printre ramurile cu potențial accelerat se numără educația, care trece pentru prima dată de 100 milioane USD, și serviciile medicale, evaluate la 67 milioane USD, pe fondul cererii internaționale în creștere.

Pentru prima oară, serviciile acoperă aproape jumătate din exporturile Moldovei exact când exporturile de bunuri scad. Drept consecință, balanța comercială la servicii este pozitivă, cu un excedent de circa 900 milioane USD, compensând o parte din deficitul provocat de importurile de mărfuri.

„În timp ce multe sectoare industriale stagnează, exporturile de servicii au devenit locomotiva economiei moldovenești, adaptându-se rapid și generând venituri stabile”, concluzionează Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO