Prăpăd la Calea Ferată! Transportul de mărfuri s-a redus cu 25%

24 Mai 2024, 14:38
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
24 Mai 2024, 14:38 // Actual //  bani.md

Sectorul transportului feroviar din Republica Moldova a înregistrat o scădere semnificativă în primele trei luni ale anului 2024, potrivit datelor Biroului Național de Statistică.În această perioadă, transportul feroviar de mărfuri, care reprezintă aproximativ 15,4% din totalul mărfurilor transportate în țară, a înregistrat cele mai mari scăderi atât în volumul de mărfuri transportate, cât și în distanța parcursă.

Conform informațiilor furnizate, în ianuarie-martie 2024, volumul de mărfuri transportate pe calea ferată a înregistrat o scădere de 24,7%, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. De asemenea, distanța parcursă de aceste mărfuri a scăzut cu 44,5%, reflectând o tendință generală de descreștere a activității în acest sector vital al economiei.

CFM este într-o situație financiară dificilă. La sfârșitul lunii aprilie, compania de stat împrumta 35 miilioane de lei de la Loteria Moldovei pentru achitarea restanețelor la salarii, care se acumulase pe fundalul reducverii transportului de mărfuri.

La capitolul infrastructură, din cele 139 de locomotive existente, 134 și-au depășit durata de amortizare. Totodată, peste 25% din infrastructura feroviară nu mai poate fi exploatată și necesită reparație capitală, iar peste câțiva ani circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar urma să fie suspendată.

În ultimuul deceniu, întreprinderea de stat a generat pierderi care se apropie de un miliard de lei. Pierderile au crescut în ultimii ani din cauza scăderii numărului de pasageri, în special pentru transportul internațional, dar și a transportului de mărfuri. Totodată veniturile sunt în continuă scădere. Costurile salvării CFM sunt estimate la câteva sute de milioane euro.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

 

Realitatea Live

16 Apr. 2025, 16:41
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
16 Apr. 2025, 16:41 // Actual //  Ursu Victor

lucrăm la alternativele tehnice ca acest scenariu să nu se întâmple, a declarat ministrul Energiei, Dorin Junghietu, solicitat să comenteze posibila revenire la achiziția curentului de la Cuciurgan, în condițiile în care autoritățile nu au întreprins nimic pentru suplinirea instalarea capacităților suplimentare la Chișinău.

Într-o intervenție la Rlive, Parlicov a declarat că, în lipsa instalării surselor suplimentare de generare electrică, singura variantă viabilă pe termen scurt este reînnoirea contractului cu Cuciurgan, centrală aflată sub controlul regimului separatist de la Tiraspol.

„Decizia Comisiei pentru Situații Excepționale din 16 ianuarie prevedea clar instalarea unei turbine pe gaz și a unor motoare cu ardere internă, totalizând 100 MW. Tehnic, este posibil. Finanțarea putea veni din partea Uniunii Europene. Dar nu s-a făcut absolut nimic”, a declarat Parlicov. Potrivit acestuia, inacțiunea autorităților pune în pericol independența energetică a țării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
NO COMMENT | ADUNAREA GENERALĂ A MEMBRILOR ACI MOLDOVA
NO COMMENT | ADUNAREA GENERALĂ A MEMBRILOR ACI MOLDOVA
NO COMMENT | CHIȘINĂUL, ÎN PREGĂTIRI PENTRU SĂRBĂTORILE PASCALE
NO COMMENT | CHIȘINĂUL, ÎN PREGĂTIRI PENTRU SĂRBĂTORILE PASCALE
NO COMMENT | Agențiile Teritoriale dotate cu 55 de mașini noi
NO COMMENT | Agențiile Teritoriale dotate cu 55 de mașini noi
NO COMMENT | 16 ANI DE LA REVOLUŢIA DIN APRILIE 2009
NO COMMENT | 16 ANI DE LA REVOLUŢIA DIN APRILIE 2009
NO COMMENT | IGSU a primit 19 autospeciale de intervenție, donate de Guvernul Japoniei
NO COMMENT | IGSU a primit 19 autospeciale de intervenție, donate de Guvernul Japoniei
NO COMMENT | Exercițiu de simulare a procesului legislativ din Parlamentul European
NO COMMENT | Exercițiu de simulare a procesului legislativ din Parlamentul European