Producția de grâu din regiunea Mării Negre se prăbușește! Moldova resimte scăderea prețurilor în plină criză agricolă

27 Aug. 2024, 10:02
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
27 Aug. 2024, 10:02 // Actual //  Lupu Eduard

Conform raportului USDA din august, deși producția globală de grâu pentru sezonul 2024/2025 este prognozată să atingă 796 de milioane de tone, în creștere față de cele 789 de milioane de tone din sezonul trecut, această majorare este alimentată în principal de creșterile înregistrate în SUA și Australia. În schimb, țările din vecinătatea Republicii Moldova, precum Uniunea Europeană, Ucraina și Rusia, se confruntă cu recolte mai mici comparativ cu sezonul precedent, ceea ce va crea un deficit regional de producție, se arată în analiza lui Iurie Rija, directorul executiv al Asociației Exportatorilor și Importatorilor de Produse Agricole și Cerealiere „Agrocereale”.

În Rusia, recolta de grâu este estimată să scadă la 83 de milioane de tone, de la 91,5 milioane de tone în sezonul precedent, din cauza randamentelor mai mici și a unei suprafețe însămânțate reduse. Condițiile meteorologice extreme, inclusiv înghețurile de primăvară și valurile de căldură din vară, au afectat negativ recolta din acest an.

În Uniunea Europeană, producția de grâu moale este prognozată să scadă la intervalul 116,5-128 milioane de tone, ceea ce reprezintă o scădere de aproximativ 7 milioane de tone față de sezonul anterior. Aceasta ar putea fi cea mai mică recoltă din 2018. Problemele de calitate ale grâului european, în special în Franța și Germania, au contribuit la această scădere.

În Ucraina, USDA prognozează o recoltă de grâu de 21,6 milioane de tone pentru sezonul 2024/2025, în scădere de la 23 de milioane de tone din sezonul precedent, cu un randament mediu de 4,42 t/ha, față de 6 t/ha în sezonul trecut.

„În Republica Moldova, prețurile grâului alimentar au înregistrat scăderi în portul Giurgiulești, de la 3700 lei/tonă la începutul lunii august la 3500 lei/tonă la sfârșitul lunii, ca urmare a diminuării prețurilor de achiziție în portul Constanța. Prețul grâului la Constanța a scăzut de la 200 EUR/tonă la 189 EUR/tonă în aceeași perioadă, influențat de aprecierea euro față de dolar și de preferința marilor traderi europeni pentru grâul ucrainean, mai ieftin”, constată Rija.

Pe piața internă din Republica Moldova, prețul grâului alimentar în regiunile de procesare, cum ar fi Drochia, Florești și Măgdăcești, rămâne mai ridicat, situându-se între 3400 și 3500 lei/tonă cu TVA, susținut de valorile de tranzacționare ale făinii, care se vinde la 5500-5700 lei/tonă cu TVA. Se anticipează o creștere a prețului făinii după luna septembrie, pe fondul creșterii cererii.

Fermierilor li se recomandă să păstreze grâul, deoarece cererea din partea morilor va crește în lunile următoare. Se preconizează o lipsă de oferte pentru piețele din Orientul Mijlociu în timpul iernii, iar livrările din SUA și Australia vor fi limitate din cauza costurilor ridicate de logistică și a slăbiciunii dolarului american, ceea ce ar putea afecta profitabilitatea fermierilor.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

17 Sept. 2024, 17:24
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
17 Sept. 2024, 17:24 // Actual //  Lupu Eduard

Producătorul chinez de automobile BYD a preluat totalitatea acţiunilor la un joint venture din China cu grupul german Mercedes-Benz Group AG, pe măsură ce un număr din ce în ce mai mare de constructori străini îşi reduc expunerea pe cea mai mare piaţă auto din lume, transmite Bloomberg.

BYD a preluat restul de 10% din acţiunile la joint venture-ul Denza pe care nu le deţinea încă, a informat producătorul de automobile electrice într-un comunicat de presă difuzat luni seara, fără a oferi detalii legate de valoarea tranzacţiei.

Decizia pune capăt unui parteneriat care durează de 13 ani şi vine într-un moment în care există tensiuni comerciale între China şi Europa, pe măsură ce Comisia Europeană vrea să impună tarife suplimentare, de până la 36,3%, pentru automobilele electrice importate din China.

Joint venture-ul Denza, un producător de automobile electrice şi hibride din segmentul premium, a fost înfiinţat de BYD şi Mercedes în 2011, când fiecare dintre cei doi parteneri deţinea o participaţie de 50%. Vânzările slabe ale acestui joint venture au convins Mercedes să îşi reducă participaţia, până la 10%, în 2021.

Decizia de a ieşi din acţionariatul joint venture-ului Denza se adaugă provocărilor cu care se confruntă Mercedes, care are dificultăţi în a creşte în China, care timp de mai mulţi ani a fost una din pieţele auto cu cel mai puternic ritm de creştere din lume. Cheltuielile pe articole de lux în China au fost serios afectate de criza din sectorul imobiliar şi încetinirea economică. În paralel, intensificarea războiului preţurilor între producătorii chinezi de automobile electrice a dus la diminuarea cotei de piaţă pentru producătorii auto străini, astfel că Porsche, Ferrari şi BMW au raportat o diminuarea a vânzărilor în China la începutul anului.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău