Analiză: În 2020 IT a devenit cel mai mare sector de export al serviciilor

12 Iul. 2021, 10:18
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
12 Iul. 2021, 10:18 // Bani și Afaceri //  MD Bani

Până în anul 2019, în Republica Moldova cea mai mare ramură de export al serviciilor a fost domeniul de transportul. Pentru prima dată în 2020, când  transportul s-a prăbușit din cauza crizei pandemice, exportul de servicii IT a devenit cel mai mare sector de export al serviciilor. Despre aceasta comunică expertul în politici economice al Institutului pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul”, Veaceslav Ioniță, în cadrul emisiunii „Analize economice cu Veaceslav Ioniță”, din 9 iulie, realizată în parteneriat cu Pirvesc.eu.

Potrivit expertului, Republica Moldova exportă anual servicii de 1,5 miliarde de dolari. Anul trecut, din cauza crizei pandemice, exporturile de servicii au fost de 1,3 miliarde. La acest capitol, Republica Moldova are doi campioni: serviciul de transport și serviciile IT. În domeniul transporturilor, Republica Moldova are o tradiție de 30 de ani. Companiile moldovenești au încasat plăți pentru prestarea din exteriorul țării a serviciilor de transport pasageri și de marfă. Altfel spun, cetățenii altor țări au apelat la serviciile companiilor moldovenești pentru a beneficia de servicii de transport și respectiv au încasat bani de la străini. În cazul mărfurilor, companii străine au procurat servicii de transport de la companii din Republica Moldova.

Analistul afirmă că până în 2005 în Republica Moldova sectorul IT practic nu a existat. După 2005 au început să se dezvolte astfel de servicii și a ajuns în 2020 la cel mai mare apogeu. Anul trecut, exportul de servicii IT în Republica Moldova s-a ridicat la 256 de milioane de dolari. O creștere de 190 de milioane de dolari față de 2016 când s-au exportat servicii IT de 66 de milioane de dolari. În acest an, cred că ne vom apropia de 300 de milioane de dolari. În 2020, an de criză, creșterea tot a continuat, dar mai încet, afirmă economistul, care crede că acest domeniu a întrat într-o etapă de saturație. „Tot ce trebuie să facă acum Guvernul este să vadă care sunt acțiunile necesare pentru a nu încetini acest ritm de creștere. Noi am crescut foarte rapid, dar deja se simte o încetinire a creșterii, am ajuns la o saturație, și trebuie să identificăm noi modalități de creștere”, a spus economistul.

Expertul declară că pe lângă exporturile serviciilor IT, mai sunt vânzări și în interiorul țării. Până în 2010 acestea au dominat, practic nu era exportat nimic. Tot ce era din domeniul IT erau vânzările de softuri străine, serviciile IT în interiorul țării, iar după 2010 a început o creștere puternică, care din 2016 s-a accelerat.

Veaceslav Ioniță menționează că au fost trei acțiuni corecte care s-au întâmplat în Republica Moldova și au permis exportul masiv de servicii IT. După 2010, atunci când companiile IT au început să aibă comenzi mari, presiunea fiscală în domeniul salarizării din Republica Moldova la salarii mai mari de 1000 de dolari era mai înaltă decât în SUA sau Japonia.  Atunci, spune economistul, companiile IT s-au adresat autorităților, că dacă nu rezolvă problema cu presiunea fiscală, angajați în domeniul IT, cu un salariu de până la o mie de dolari, rezistă pentru a ajunge la o calificare înaltă și apoi vor pleca din Republica Moldova. „Republica Moldova a făcut acest pas, a creat un paradis fiscal în ceea ce privește impozitarea remunerării muncii, în felul acesta s-a stopat exodul intelectualilor din acest domeniu”, a spus Veaceslav Ioniță.

A doua acțiune corectă a fost crearea parcurilor IT și oferirea de facilități și condiții speciale în aceste parcuri. Al treilea factor care a influențat a fost suportul guvernului SUA pentru dezvoltarea acestei ramuri, care a permis ca în prezent Republica Moldova să aibă cea mai mare ramură de export.

Expertul spune că domeniile consumatoare de softuri din Republice Moldova sunt companiile care prestează servicii de comunicații, băncile și companiile de asigurări, administrația publică, comerțul, sectorul energetic, imobiliarele, industria prelucrătoare, activități administrative, profesionale, științifice și tehnice, învățământ etc.

Analistul declară că anul 2020 a fost dramatic pentru transportatori. Acesta este și sectorul care nu se bucură de atenția pe care o merită. În 2018 s-a reușit să se atingă cota maximă de 434 de milioane de dolari export de servicii de transport prestate companiilor străine și cetățenilor străini. Anul trecut a fost cea mai dramatică scădere din toată perioada Republicii Moldova, până la 254 de milioane de dolari. Iar în prima jumătate a anului 2021 această scădere a continuat înregistrând o reducere de până la 173 de milioane de dolari. Un asemenea nivel a fost înregistrat acum 15 ani. „Cauza a fost criza provocată de pandemia de COVID-19. Călătoriile de pasageri s-au întrerupt. Noi prestăm servicii de transport călători terestru cel mai mult este pentru cetățenii din Republica Moldova. Cât privește cetățenii străini, aceștia apelează la companiile aeriene”, a  declarat analistul.

Veaceslav Ioniță mai afirmă că în Republica Moldova sectorul de servicii de transport se află într-o situație dificilă în ultimii șapte ani. Companiile de transport moldovenești tot mai greu pot opera pe piețele străine, deoarece este o piață concurențială. Țările în dorința de a-și protejează piețele, îngreunează accesul, iar autoritățile moldovenești ar trebui să depună eforturi să asigure companiilor noastre libera operare pe piețe străine. De altfel, acestea vor fi forțate să se înregistreze în alte țări, deoarece la noi politica fiscală este cu aplicarea imediată a TVA și descurajează companiile să se înregistreze în Moldova. Accesul la finanțare sub formă de leasing este îngreunat, din acest motiv multe companii decid să se deschidă în alte țări, în special în România, unde au acces la piață, la finanțare prin intermediul leasingului și este o abordare fiscală cu mult mai permisivă decât în Republica Moldova.

Potrivit economistului, domeniul de transport în Republica Moldova, la capitolul pasageri, a fost afectat strict de criza pandemică din 2020, iar mărfurile – de lipsa de atenție din partea statului și dacă nu se va interveni, există riscul să fie pierdută această ramură.

Veaceslav Ioniță conchide că de mai bine de zece ani exporturile de servicii ale Republicii Moldova constituie 1/3 din totalul exporturilor, iar autoritățile moldovenești ar trebui să atragă o atenție mai mare acestui domeniu, deoarece ceea ce mișcă în prezent economia mondială și ceea ce trebuie să miște economia Republicii Moldova, pe lângă agricultura, industria este domeniul serviciilor. „În domeniul serviciilor noi vorbim de creșterea calității capitalului uman și anume în domeniul serviciilor valoarea adăugată a capitalului uman. Remunerarea muncii este cu mult mai ridicată decât în alte domenii. Astfel, dacă dorim o calitate a vieții mai bună, dacă dorim o salarizare mai bună atunci Republica Moldova trebuie să se specializeze și în domeniul serviciilor cu atât mai mult că noi deja anumite rezultate pozitive avem”, a conchis Veaceslav Ioniță.

Realitatea Live

01 Iul. 2025, 16:44
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
01 Iul. 2025, 16:44 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova a importat, în 2024, 32.015 anvelope pentru utilaje agricole şi forestiere, iar în primele cinci luni din 2025 alte 15.676 bucăţi, arată un studiu semnat de economistul Iurie Rija. Extrapolat pe întregul an, ritmul actual ar putea egala sau chiar depăşi nivelul din 2024, confirmând cererea constant ridicată din sectorul agricol şi silvic.

Dacă în ianuarie 2024 o anvelopă costa, în medie, 2.980 lei, în ianuarie 2025 preţul a scăzut la 1.581 lei. Tendinţa s-a repetat în aprilie (1.112 lei vs. 2.836 lei). În ansamblu, valoarea importurilor pe ianuarie-mai 2025 (29,3 mil. lei) reprezintă doar 36,5 % din totalul de 80,1 mil. lei din 2024, deşi cantitatea este comparabilă. Rija explică scăderea prin trecerea la modele mai ieftine, presiunea concurenţei şi reconfigurarea logisticii.

Din punct de vedere al țării de proveniență a importurilor Turcia  domină cu 44 % din volum (21.021 buc.) şi 53 % din valoare (58,2 mil. lei); preţ mediu stabil, ~2.770 lei/buc, China – 25 % din importuri, dar doar 12 % din valoare; preţ mediu prăbuşit în 2025 la 654 lei/buc și India, Ucraina şi România completează Top 5; împreună, cele cinci ţări acoperă 90 % din cantitate şi 88 % din valoare.

Totodată, Cehia livrează anvelope premium (preţ mediu peste 6.900 lei), iar în 2024 din Spania au fost importate seturi ultra-scumpe (24.900 lei/buc.), sumă care a revenit la normal în 2025.

Din cele 74 de companii importatoare, AGROPIESE TGR GRUP SRL asigură 38 % din volum şi 30 % din valoare. INTRP IND CHIVIRIGA VITALIE aduce doar 14 % din anvelope, dar aproape 29 % din valoare, semn că mizează pe produse premium. Primele şapte firme reprezintă peste 80 % din importuri, configurând o oligopolizare a pieţei.

În concluzie, Rija spune că: „Cererea rămâne elevată şi sezonieră, cu vârfuri înainte de lucrările de primăvară şi toamnă, iar scăderea preţurilor reflectă migrarea spre modele mai accesibile şi ofensiva furnizorilor asiatici. În același timp, importatorii moldoveni sunt dependenţi de un grup restrâns de ţări şi de câţiva importatori mari expune sectorul la riscuri logistice şi de preţ”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO