BERD va majora suma alocată lucrărilor de reabilitare a infrastructurii feroviare. Va ajunge la 51 milioane EUR

03 Nov. 2021, 17:27
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
03 Nov. 2021, 17:27 // Actual //  MD Bani

În cadrul ședinței de astăzi, Guvernul a aprobat proiectul hotărârii Guvernului cu privire la aprobarea proiectului de lege pentru ratificarea Amendamentului din 06 octombrie 2021 la Acordul de împrumut dintre Republica Moldova și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare în vederea realizării Proiectului de achiziție a locomotivelor și de restructurare a infrastructurii feroviare, semnat la 14 noiembrie 2014. Astfel, suma va fi majorată de la 27,5 milioane euro până la 51 milioane de euro.

Prin intermediul Amendamentului propus spre ratificare se dispune majorarea sumei alocate de către BERD pentru reabilitarea infrastructurii feroviare de la 27,5 milioane euro până la 51 milioane de euro, dintre care 49 750 000 euro vor fi alocate pentru lucrări de reabilitare a infrastructurii, iar 1 250 000 euro pentru supravegherea tehnică a lucrărilor pe tronsonul de cale ferată Bender-Căușeni-Basarabeasca-Etulia-Giurgiulești. Perioada de rambursare a Acordului de împrumut este de 15 ani (2017-2032).

De remarcat faptul că suma inițial împrumutată pentru lucrările de reabilitare a infrastructurii feroviare prin intermediul Proiectului constituie 55,0 milioane de euro, din care BERD a alocat 27,5 milioane euro, iar Banca Europeană pentru Investiții, 30 milioane euro. În urma efectuării evaluării costurilor și a studiilor de fezabilitate, cele două entități au convenit că sumele alocate pentru reabilitarea infrastructurii feroviare sunt insuficiente, intervenind astfel cu majorarea acestora, se arată într-un comunicat al Guvernului.

Potrivit responsabililor, majorarea finanțării lucrărilor de reabilitare a infrastructurii feroviare va contribui la creșterea volumelor de mărfuri și de pasageri, transportate pe tronsonul de cale ferată Tighina-Căușeni-Basarabeasca-Etulia-Giurgiulești, prin intermediul căruia se efectuează majoritatea tranzitului mărfurilor din Federația Rusă, Ucraina și România.

De asemenea, Cabinetul de miniștri a aprobat în ședința de astăzi și proiectul de lege privind ratificarea Amendamentului din 18 august 2017 la Acordul de împrumut dintre RM și BERD în vederea realizării Proiectului de achiziție a locomotivelor și de restructurare a infrastructurii feroviare, semnat la 14 noiembrie 2014. Obiectivul principal al proiectului rezidă în amendarea clauzei privind tipul locomotivelor planificate spre procurare în cadrul Proiectului. Precizăm că inițial era prevăzută procurarea locomotivelor multifuncționale destinate tracțiunii vagoanelor de pasageri și a vagoanelor marfare, iar urmare a modificărilor efectuate s-a specificat un alt tip de locomotive, destinate transportului de marfă, care sunt mai puternice și oferă posibilitate de a trage garnituri mai lungi și mai grele în raport cu capacitățile tehnice ale locomotivelor multifuncționale.

Realitatea Live

02 Iul. 2025, 19:12
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
02 Iul. 2025, 19:12 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Traficul suspendat pe la Văleni a provocat pierderi de 480 de milioane de lei în trei ani.

Suspendarea traficului feroviar pe tronsonul Cahul–Giurgiulești, din cauza surpării căii ferate în zona Văleni, a generat pierderi pentru Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” – peste 480 de milioane de lei în ultimii trei ani. Segmentul de cale ferată, afectat grav în 2022 de alunecările  de teren cauzate de ploile de la acea vreme, a blocat circulația trenurilor spre portul Giurgiulești.

După mai bine de doi ani de stagnare, autoritățile anunță în sfârșit un progres: documentația de proiectare pentru reabilitarea sectorului feroviar din satul Văleni, raionul Cahul, a fost finalizată. Potrivit CFM, este vorba despre un segment de aproximativ 360 de metri, unde vor fi efectuate ample lucrări de stabilizare a terenului, consolidare a malurilor râului Prut și instalare a unei construcții de susținere pe zona deformată.

Lucrările urmează să fie executate în baza unui proiect elaborat de compania „Intexnauca”, care a propus soluții inginerești moderne pentru prevenirea alunecărilor de teren și eroziunii. În paralel, CFM lansează licitația pentru atribuirea lucrărilor de reabilitare propriu-zisă.

Reconstrucția acestui tronson este esențială pentru redeschiderea unei rute logistice strategice – linia directă spre portul Giurgiulești, fără a tranzita teritoriul statului vecin. Finanțarea lucrărilor va fi asigurată din cele 85 de milioane de lei alocate de Guvern pentru reabilitarea căii ferate în zonele Văleni și Fălciu.

Pierderile suferite de CFM – circa 10 milioane de lei pe lună din lipsa circulației pe acest segment – subliniază urgența și importanța redeschiderii rutei cât mai curând posibil.

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO