CFM, aproape de paralizie! Bolea promite relansarea activității pentru plata salariilor restante

28 Ian. 2025, 15:40
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
28 Ian. 2025, 15:40 // Actual //  Ursu Victor

Ministrul Infrastructurii, Vladimir Bolea, a declarat că restanțele salariale ale angajaților de la Calea Ferată din Moldova (CFM) reprezintă o consecință directă a scăderii volumului de mărfuri transportate. În context, el a subliniat că Ministerul elaborează programe pentru a crește activitatea feroviară, astfel încât veniturile generate să permită achitarea salariilor restante.

„Noi la Ministerul Infrastructurii elaborăm programe pentru a încărca căile ferate cu lucru, astfel încât să-și poată câștiga existența. De decenii, cantitatea de marfă transportată este în continuă scădere, ceea ce duce la imposibilitatea de a plăti salariile angajaților. Este o prioritate să readucem transportul feroviar acolo unde îi este locul, trecând transportul de mărfuri de pe rutier pe feroviar. Și eu cred că, în urma măsurilor întreprinse de minister, împreună cu conducerea CFM, compania își va începe din plin activitatea în următoarele luni pe segmentul de transport marfă ceea ce o să însemne încasări mai mari și posibilitatea de a achita salariile pentru angajații lor”,  a declarat ministrul.

În ceea ce privește salarizarea, Bolea a subliniat că soluțiile de moment, precum finanțarea temporară din surse externe, nu sunt viabile pe termen lung: „Unica soluție este de a crește activitatea feroviară pentru a genera venituri suficiente. Segmentul de la Văleni (a fost deteriorat de alunecările de teren din vara anului 2022 n-a), care ar putea aduce încasări de 56 de milioane de lei anual, trebuia reabilitat încă din 2022”.

Situația a devenit critică, mai ales în contextul avertismentului angajaților feroviari din Ocnița, care au anunțat că vor demisiona începând cu 1 februarie dacă restanțele salariale nu vor fi soluționate. Aceasta ar putea paraliza transportul feroviar, inclusiv trenul de pasageri Kiev-Chișinău-Kiev.

Ministrul a atras atenția asupra impactului conflictului din Ucraina asupra sectorului feroviar moldovenesc, menționând că rutele din Ucraina sunt evitate din cauza riscurilor de securitate și costurilor ridicate.

„În 2023-2024 s-au ratat venituri importante la bugetul CFM din cauza neutilizării eficiente a infrastructurii feroviare. Facem tot posibilul pentru a reabilita segmentele critice și pentru a readuce veniturile la nivelul necesar”, a concluzionat Bolea.

Ultimele cifre prezentate de CFM arată că datoriile la salariilor angajaților se ridică la 158 milioane de lei, iar angajații feroviari de la Ocnița au declarat că din 1 februarie vor demisiona, ceea ce riscă să paralizeze circulația marfarelor și a singurului tren de pasageri Kiev-Chișinău-Kiev.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

Realitatea Live

29 Ian. 2025, 22:04
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
29 Ian. 2025, 22:04 // Actual //  Ursu Victor

Conform publicației „Kommersant”, MET International AG, un trader cu sediul în Elveția, a rezervat capacități pe conducta de gaze Transbalcanică pentru livrări către regiunea transnistreană. Livrările ar putea începe la 1 februarie, cu un volum de până la 5 milioane de metri cubi pe zi, iar capacitățile sunt rezervate pentru o lună. Totuși, autoritățile de la Tiraspol nu au luat încă o decizie finală, așteptând posibila asistență financiară de 30 de milioane de euro din partea Uniunii Europene (UE).

Surse citate de „Kommersant” indică faptul că MET International AG a rezervat punctele de intrare Isaccea-Orlovka (România-Ucraina) și Ungheni (România-Moldova, gazoductul Iași-Chișinău). Capacitatea rezervată este de până la 5 milioane de metri cubi pe zi. În prezent, între MET și Moldovagaz există doar un acord-cadru, un contract final urmând să fie semnat.

Volumul contractat inițial ar fi de 60,5 milioane de metri cubi (aproximativ 2 milioane de metri cubi pe zi). Costul livrărilor nu a fost dezvăluit.

Un obstacol pentru livrările prin conducta Transbalcanică este secțiunea care traversează Ucraina. Cu toate acestea, operatorul sistemului de transport gaze din Ucraina (OGTSU) a confirmat volumele rezervate de MET.

În urma sistării livrărilor de gaze rusești prin Ucraina de la 1 ianuarie, Transnistria se confruntă cu o criză energetică severă, incluzând lipsa încălzirii centrale, întreruperi de electricitate și blocarea activității industriale.

Pentru a preveni o criză umanitară, Chișinăul și UE lucrează la un plan de sprijin. Moldova este pregătită să furnizeze temporar Transnistriei 3 milioane de metri cubi de gaz, suficient pentru menținerea presiunii în sistemul de transport până la sfârșitul lunii ianuarie. Gazul trebuie returnat până la 1 martie 2025.

UE a promis să finanțeze următorul pas al ajutorului de urgență pentru achizițiile de gaz din perioada 1-10 februarie. În schimb, Centrala de la Cuciurgan trebuie să livreze energie electrică malului drept la prețuri de dinaintea crizei, respectiv 66 USD/MWh.

Președintele Transnistriei, Vadim Krasnoselski, a declarat că sprijinul UE este binevenit în contextul actual. Discuțiile privind detaliile tehnice ale livrărilor vor avea loc pe 30 ianuarie între reprezentanții Chișinăului și Tiraspolului.

În plus, Krasnoselski a menționat că Federația Rusă ar putea oferi un credit pentru achiziția de gaz din Europa, ceea ce ar completa sprijinul primit.

Analistul Vitali Ermakov consideră că MET ar putea revinde gaze rusești obținute prin „Turkish Stream” către Transnistria, utilizând conducta Transbalcanică în regim invers. Aceasta ar putea preveni agravarea crizei umanitare din regiune.

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală