Liderii în exportul de etanol din Moldova rămân trei companii producătoare: IM „ZERNOFF” SRL, cu o cotă de piață de 72% și un export de 12,6 milioane de litri de etanol în primul semestru al anului 2024; „GARMA-GRUP” SRL, cu o cotă de 25% și un export de 4,3 milioane de litri; și „DISTILERIA BULBOACA” SRL, cu o cotă de export de 3% și un export de 475,5 mii de litri, constată în analiza sa Iurie Rija, directorul executiv al Asociației Exportatorilor și Importatorilor de Produse Agricole și Cerealiere „Agrocereale”.
În 2023, exporturile de etanol au scăzut cu 31% comparativ cu 2022, dar în prima jumătate a anului 2024 au fost exportate 17,4 milioane de litri. Este necesară o analiză atentă a cauzelor acestei scăderi și a impactului său, având în vedere potențialul de producție neutilizat al țării.
Unii producători s-au orientat către uscarea borhotului și producerea de DDGS (dried distillers grains with solubles), un produs bogat în minerale, proteine și vitamine, folosit ca adaos alimentar în zootehnie și avicultură. Alții au ales producția de biogaz, prin procesarea borhotului prin fermentare anaerobă, metanul fiind colectat, purificat și utilizat pentru nevoile proprii ale întreprinderii.
Aceste soluții permit competitivitatea pe piețele internaționale, iar 99% din producția de etanol este exportată în Europa și Asia. Analizând datele din ultimii 3,5 ani, exporturile de etanol au atins peste 138 milioane de litri și 73 mii tone de DDGS, echivalentul a aproape 122 milioane de euro. Dacă tot DDGS-ul produs ar fi fost exportat, valoarea ar fi crescut cu cel puțin 6 milioane de euro.
Exportul de etanol și produse derivate atinge astfel 127,8 milioane de euro, generând valoare adăugată semnificativă. Fermierii locali beneficiază prin vânzarea produselor pe piața internă, economisind la logistică și alte costuri. La nivel național, exportul cerealelor sub formă de produse cu valoare adăugată îmbunătățește balanța comercială.
Pentru a produce etanolul exportat, sunt necesare 374 mii tone de cereale, cu o valoare de 83 milioane de euro. Astfel, chiar și cu volumele actuale de export, valoarea adăugată comparativ cu exportul cerealelor este de 44,7 milioane de euro. În industria alcoolului se folosesc adesea cereale de calitate inferioară, ceea ce face acest indicator și mai relevant.
IM „ZERNOFF” SRL suspectată că livra spirt prin mai multe scheme pentru coniacul spaniol și cel francez
În anul 2019, autoritățile din Spania și Georgia investigau o schemă prin care spirtul etilic produs din cereale la o fabrică din Chișinău ajungea printr-o rețea de firme ca materie primă pentru contrafacerea brandy-ului spaniol și coniacului francez, potrivit cotidianul spaniol El Mundo. Călătoria unor cisterne cu spirt prin Europa a ridicat suspiciuni cu privire la o posibilă contrafacere a brandy-ului spaniol la nivel internațional. Totul a început cu o notificare a autorităților vamale georgiene, care au solicitat Spaniei și Franței ajutor în ancheta lor. Din Moldova, camionul duce cisterna la o companie de logistică din Sofia, Bulgaria, numită M&M, care nu are nicio legătură cu producția de alcool, fiind doar un furnizor de transport și depozitare pentru mărfuri.
Departamentul vamal al Georgiei suspecta că activitățile companiei hispano-georgiene, Iberica Spirits, sunt în centrul fraudei. Reglementările europene impun ca brandy să fie făcut numai din rachiu de vin, la care se poate adăuga, în orice caz, un procent de distilat de vin. În cazul investigat, suspiciunea este că brandy se face din alcool extras din cereale, care este de 3-4 ori mai ieftin.
Documentația primei expedieri din Moldova specifică faptul că conținutul rezervorului este ENA (alcool etilic neutru), interzis pentru producția de brandy. Achiziția este făcută de Brina Project LLP din Marea Britanie de la Zernoff SRL, o companie situată în Chișinău.
Zernoff SRL, deținută de firma românească Viteza Optim SRL cu 78,2%, Denis Cibizov și Gheorghi Cozoveachin (câte 10,9%), este specializată în producția de alcool etilic neutru, fabricat din spirt de cereale. Din Moldova, camionul duce cisterna la o companie de logistică din Sofia, Bulgaria, numită M&M, care nu are nicio legătură cu producția de alcool, fiind doar un furnizor de transport și depozitare pentru mărfuri.