De ce transportatorii moldoveni și ucraineni nu vor beneficia de accesul facilitat pe piața UE, așa cum zice Vălean

13 Apr. 2022, 14:19
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
13 Apr. 2022, 14:19 // Actual //  Lupu Eduard

Comisia Europeană a propus joi, 7 aprilie, inițierea negocierilor cu Ucraina și Republica Moldova pentru a încheia acorduri de transport rutier de mărfuri între UE și aceste țări. Decizia vine în contextul în care rutele tradiționale de transport din regiune sunt în prezent închise. Inițiativa urmărește să asigure lanțurile de aprovizionare, inclusiv securitatea alimentară.

„Liberalizarea parțială ar debloca lanțurile de aprovizionare şi ar asigura securitatea alimentară. Oficialii din Ministerul Transporturilor se așteaptă ca România să devină unul dintre cele mai importante centre logistice pentru mărfurile celor două ţări”, susține Adina Vălean, Comisarul European pentru Transporturi.

VIDEO TVR

Totuși, propunerea și soluția identificate ar putea aduce prea puțin beneficii atât timp cât nu se rezolvă o altă problemă. Deși este rudimentară, pe de o parte, durează deja ani de zile – pe de altă parte.

Realitatea.md a publicat în data de 12 aprilie un material în care arată cum războiului din Ucraina a scos la iveală o altă problemă. Transportatorii moldoveni întâmpină mari dificultăți la traversarea Frontierei Române. Este vorba de punctul de trecere a frontierei pe partea română de la Sculeni. Șoferii așteaptă zeci de ore, deși o explicație procedurală a acestui fapt nu este de găsit.

De aproximativ o lună, România a devenit unica cale de acces terestră sigură către piața externă pentru Republica Moldova, iar suportul necesar pentru facilitarea traversării frontierei este tot mai urgent. Zeci de camioane stau în rând. Șoferii așteaptă ca angajații Serviciului Vamal să realizeze procedurile necesare și speră să ajungă în timp util la destinații.

Reprezentanții Serviciului Vamal din România declară că se lucrează la capacitatea maximă pe care o permite infrastructura disponibilă și că nu pot face față fluxului mare de transportatori de mărfuri.

În concluzie, fără o infrastructură mai dezvoltată a punctelor vamale, fluxul de transport marfar nu ar putea fi accelerat.

VIDEO bani.md

Iulian Postică, administratorul Asociației Internaționale a Transportatorilor Auto a declarat că de mai mulți ani se discută subiectul de facilitare a procesului de vămuire la punctele de conexiune a pieței din Republica Moldova cu cea Europeană, însă acum, problema este mai mult decât stringentă.

Timpii de așteptare

–          Punctul vamal Leușeni-Albița – cca 27 ore;

–          Punctul vamal Sculeni-Iași – cca 22 ore;

–          Punctul vamal Giurgiulești-Galați – cca 15 ore

În foarte multe cazuri, timpul de așteptare în punctele vamale pentru traversarea frontierei pe partea română ajunge și până la 48 de ore, punct prin care treceau zilnic până la 300 de camioane.

Subiect la zi

Rolul României în facilitarea comerțului extern pentru Moldova și Ucraina a fost reiterat pe data de 12 aprilie 2022  în cadrul unei discuții comune dintre ministrul român al Transporturilor, Sorin Grindeanu, după o discuţie cu comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, ministrul adjunct al Infrastructurii din Ucraina, Mustafa Nayyem, şi omologul său din Republica Moldova, Andrei Spînu.

„România are acum un rol extrem de important pentru fluxul de mărfuri spre şi dinspre Ucraina sau Republica Moldova şi implicit pentru economia celor două ţări. De la începutul invaziei ruse în Ucraina , infrastructura românească, portuară, feroviară, rutieră sau aeriană oferă căi vitale de transport pentru tranzitul bunurilor şi materiilor prime necesare”, a afirmat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, potrivit Digi24.

Potrivit ministrului român, de la începutul invaziei ruse în Ucraina, infrastructura românească, portuară, feroviară, rutieră sau aeriană oferă căi vitale de transport pentru tranzitul bunurilor şi materiilor prime necesare.

„În cadrul videoconferinţei de astăzi (n.r. 12.04.2022) cu Adina Vălean, comisarul european pentru Transporturi, ministrul adjunct al Infrastructurii din Ucraina, Mustafa Nayyem, şi omologul meu din Republica Moldova, Andrei Spînu, am luat în discuţie soluţiile pe care România le oferă în aceste momente. Am subliniat implicarea României prin suplimentarea constantă a transportului feroviar de marfă şi asigurarea transpunerii şi transbordarea vagoanelor, precum şi circulaţia continuă şi cu prioritate a acestora. Liberalizarea transportului rutier de mărfuri pentru Republica Moldova şi Ucraina pentru toate categoriile de mărfuri (direct, tranzit, ţară ţerţă) reprezintă o altă variantă pe care o oferim.

Realitatea Live

12 Iun. 2024, 18:00
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
12 Iun. 2024, 18:00 // Actual //  Lupu Eduard

Exporturile de floarea-soarelui din Moldova au atins noi culmi în primele 5 luni ale anului 2024, depășind cu mult recordurile anterioare. Cu toate acestea, paradoxal, prețurile au înregistrat o scădere semnificativă, potrivit declarațiilor directorului executiv al Asociației Exportatorilor și Importatorilor de Produse Agricole și Cerealiere „Agrocereale”, Iurie Rija.

În ciuda faptului că volumul exporturilor a fost impresionant, ajungând la 268.276 de tone în primele 5 luni ale anului 2024, comparativ cu 95,3% din totalul exporturilor din anul precedent, prețul mediu a înregistrat o scădere de la 9,8 lei pe kilogram în aceeași perioadă a anului trecut la 7,9 lei pe kilogram în 2024.

Analiza detaliată a datelor arată că exporturile din prima jumătate a anului 2024 au egalat nivelul din 2022, anul de vârf al exporturilor, cu 461.076 de tone pe an și 271.053 de tone în primele 5 luni. Companiile principale în exportul de floarea-soarelui au fost Rusagro-Prim, OromImpex și Ancom-Agro, iar destinațiile principale au fost România, Turcia și Bulgaria.

„În primele 5 luni ale anului 2024 în clasamentul companiilor exportatoare de floarea soarelui lider se poziționează compania Rusagro-Prim cu o cotă de aproximativ 17% (45 mii tone), fiind urmată de OromImpex cu o cotă de 13% (33,9 mii tone), Ancom-Agro cu o pondere de 9% (22,9 mii tone)”, potrivit analizei lui Iurie Rija.

Destinațiile de export pentru floarea-soarelui rămân stabile. În primele 5 luni ale 2024 60 % din cantitate a fost vândută către România (159 748 tone), 13,2%- către Turcia (35 558 tone), 8,2%- către Bulgaria (22 053 tone). În același timp, în 2024 se observă o activizare a exporturilor de floare către destinația Turcia.

Cu toate acestea, exportul de ulei de floarea-soarelui a cunoscut o scădere semnificativă în aprilie și mai, influențată de deficitul de floarea-soarelui cauzat de exporturile masive. Producătorii locali au rămas reticenți în vânzarea materiei prime către producătorii de ulei, ceea ce a redus producția și exportul. În încercarea de a soluționa deficitul, au fost luate măsuri pentru importul de semințe de floarea-soarelui din Ucraina.

Deși exporturile de ulei de floarea-soarelui au fost în scădere, exporturile de semințe și ulei de floarea-soarelui au depășit chiar și recordurile din sezonul 2021-2022. Această creștere semnificativă a exportului ar putea conduce la o criză de disponibilitate a materiei prime în Moldova și la creșterea prețurilor interne.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău