Degringoladă cu prețurile la mâncare! Produsele de import s-au scumpit mai mult față de cele pe care le-am exportat

21 Oct. 2022, 13:30
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
21 Oct. 2022, 13:30 // Actual //  bani.md

Din 2000, în majoritatea anilor Republica Moldova a trebuit să plătească mai scump pentru produsele importate, față de cele exportate. În ultimii 21 de ani Republica Moldova a avut un avantaj de preț doar în patru ani, restul anilor a fost în dezavantaj. În 2021 a trebuit să exporte cu 2,8% mai mult ca să procure aceleași bunuri pe care le-a importat. Prețul la mărfurile exportate au crescut mai încet decât prețurile la cele importate, explică economistul Veaceslav Ioniță în emisiunea săptămânală „Analize economice”.

Creșterea exporturilor din acest an, declară Veaceslav Ioniță, are la bază patru factori: 1) inflația, care s-a majorat nu doar la noi, dar peste tot în lume. Astfel, au crescut prețurile la toate produsele pe plan global, iar acest fapt a adus plus 220 de milioane de dolari atunci când vorbim de exporturi; 2) recolta agricolă din 2021, o recoltă mare, fără precedent; 3) exporturile din stânga Nistrului, care parțial se fac prin Republica Moldova, și acum intră în câmpul legal al Republicii Moldova; 4) importurile și exporturile din și spre Ucraina, de

Economistul a mai spus că în primul trimestru al acestui an produsele pe care Republica Moldova le-a importat au fost mai scumpe cu 27% față de primul trimestru din anul trecut. Iar produsele pe care le-a exportat au fost doar cu 8,7% mai scumpe. Astfel, în primele trei luni ale anului curent, Republica Moldova a trebuit să exporte cu 16% mai multe bunuri și produse pentru a cumpăra același volum de bunuri și produse din anul trecut. „Producția noastră de export s-a scumpit cu mult mai încet decât cea de import. În 2020, an de pandemie, pentru produsele pe care le-am exportat creșterea era mai mare în preț, produsele pe care le-am importat – mai mici în preț. Criza pandemică a dus la scăderea prețului la produsele petroliere, la gaz, energie electrică și am avut un an favorabil în care tot ce exportam se scumpea, iar tot ce importam – se ieftinea. Însă 2021 și 2022, avem o situație inversă, iar produsele pe care le importăm se scumpesc cu mult mai tare decât produsele pe care le exportăm”, a declarat economistul.

Analistul economic a mai menționat că în ultimii 21 de ani Republica Moldova a pierdut competitivitatea pe plan global cu aproape 20%. În fiecare an, în majoritatea cazurilor, ceea ce importa creștea mai repede în preț decât ceea ce exporta. Ca rezultat, astăzi trebuie să exporte cu 20% mai multe bunuri față de anii 2000 ca să procure același volum de bunuri ca în 2000.terminate de război, iar Republica Moldova este văzută ca o soluție logistică în acest sens.

 

Realitatea Live

21 Nov. 2025, 16:28
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
21 Nov. 2025, 16:28 // Actual //  Grîu Tatiana

Linia electrică care unește sudul Moldovei cu Centrala de la Cuciurgan va rămâne operațională și după punerea în funcțiune, în această iarnă, a noii linii Vulcănești–Chișinău. Precizarea a fost făcută de ministrul Energiei, Dorin Junghietu, în cadrul unei emisiuni TV, care a subliniat că vechea infrastructură nu va fi tăiată sau scoasă din uz.

„Linia va rămâne in picioare, nu va fi tăiată sau dată la fier vechi, deși are o vechime mai mare. Linia de la Vulcănești la MGRES va rămâne. Centrala de la MGRES este un nod energetic esențial, conectat inclusiv cu sudul Ucrainei. Fluxurile energetice vor continua să circule, dar noi nu mai luăm niciun kilowatt de acolo”, a declarat ministrul.

Potrivit lui, în prezent, Centrala de la Cuciurgan produce energie electrică doar pentru regiunea transnistreană.

„Produc energie necesară doar pentru consumul local, între 2 și 2,8 milioane de metri cubi. Sunt 12 blocuri energetice dintre care funcționează doar 8. Corespunzător la capacitatea centralei doar un bloc este funcțional acum prin care se asigură necesarul de energie și stabilitatea în rețea”, a explicat Junghietu.

Construcția liniei de transport Vulcănești-Chișinău a început în aprilie 2024, iar acum câteva zile s-a anunțat că a fost instalat ultimul stâlp. În următoarele 60 de zile linia va fi energizată treptat, fiind verificată funcționalitatea și siguranța acesteia. Cheltuielile de construcție, potrivit ministrului Energiei, ajung la 60 de milioane de euro.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII