Dezastru pe piața de capital! Malcoci, Grawe Carat: S-a făcut tot posibilul pentru limitarea intrării și altor jucători

22 Iul. 2024, 15:15
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Lupu Eduard
22 Iul. 2024, 15:15 // Bănci şi Finanţe //  Lupu Eduard

Suntem o piață foarte mică, dar trebuie să ne întrebăm ce trebuie făcut pentru a avea instrumente financiare sigure. De exemplu, până acum, s-a făcut tot pentru a bloca intrarea altor jucători pe piața locală,” a declarat Veronica Malcoci, directoarea companiei de asigurări, Grawe Carat, la prezentarea diagnosticului pieței de capital din Republica Moldova.

Malcoci a subliniat că procesul de externalizare este esențial pentru Grawe grup. „Republica Moldova este unica țară în care nu se poate instituționaliza procesul de externalizare, fiindcă investițiile nu sunt făcute de CEO-ul companiei sau contabil, ci de grupul specializat din cadrul grupului,” a spus Malcoci.

Potrivit acesteia, s-a făcut tot ce a fost posibil pentru a ucide sectorul de intermediere a asigurărilor de viață. „Este nevoie de foarte multă documentație. Republica Moldova nu este prietenoasă pentru o companie care vrea să intre cu obligații pe termen lung, iar instrumentele financiare sunt foarte limitate. Ne bucurăm că într-un an de zile am reușit să investim în instrumente financiare de peste hotare,” a adăugat Malcoci.

Grawe Carat are investiții de 84 milioane de euro doar în VMS-uri, dintre care 99,4% sunt cumpărate de către Grawe. „Este nevoie de dezvoltarea asigurărilor pe termen lung,” a concluzionat Malcoci.

Capitalul de pornire pe piața de capital din Moldova este limitat. Corporațiile locale nu consideră ca opțiune viabilă piața de capital. „Oferta de capital nu există,” a declarat Eugen Ghilețchi, care a prezentat rezultatele preliminare ale diagnosticului pieței de capital din Republica Moldova.

Primul pas este dezvoltarea fondurilor de pensii, care pot fi o sursă investițională. Intermedierea financiară este subdezvoltată. Structura piețelor de capital este un rezultat al cerințelor de finanțare. „Dacă o economie nu are o necesitate acută de finanțare, respectivul instrument nu se va dezvolta, emisiunea de acțiuni este extrem de scumpă și nu am avut emisiuni. Aceasta a fost determinată de perioada de privatizare,” a explicat Ghilețchi.

Obligațiunile corporative sunt un instrument de finanțare mult mai facil pentru achitarea împrumutului, inițial achitându-se doar dobânda. Obligațiunile corporative contribuie la vizibilitatea companiilor. „Noi avem o lipsă de cultură financiară în rândul directorilor financiari. De asemenea, observăm lipsa băncilor de a promova acest instrument ca o alternativă viabilă pentru finanțarea companiilor,” a adăugat Ghilețchi.

În prezent, în Republica Moldova sunt 500 de companii mari, dintre care 80% au profit. Companiile dispuse să acceseze piața de capital sunt cele cu un management sănătos, profit stabil și guvernanță corporativă.

 

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

06 Sept. 2024, 14:20
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
06 Sept. 2024, 14:20 // Actual //  bani.md

Licitația pentru spațiile comerciale de la Aeroportul Internațional Chișinău a fost reluată, însă procesul a început cu probleme. Administrația aeroportului a anunțat că, începând cu data de 5 septembrie, s-a început recepționarea ofertelor pentru concurs. Totuși, până în prezent, nu a fost publicat calendarul detaliat al licitației, ceea ce reprezintă o deviație de la practica anterioară și de la normele obișnuite.

Potrivit anunțului publicat pe 15 august, în limba română, pe site-ul oficial al aeroportului și pe canalul de Telegram, termenul de depunere a documentelor era specificat între 5 și 9 septembrie. Totuși, detalii esențiale, cum ar fi data exactă a licitației, termenul limită pentru prezentarea participanților și condițiile de participare nu au fost menționate.

Într-o nouă ediție a Monitorului Oficial, publicată astăzi, nu au fost incluse informații despre această licitație, semn al lipsei de transparență și de comunicare adecvată.

Până în prezent, singurul participant care a depus documentele necesare este compania franceză „Lagardere”. Reprezentanții Aeroportului Chișinău au confirmat că doar această firmă a vizitat spațiile comerciale și a depus documentele, în timp ce alte „companii serioase”, despre care s-a vorbit anterior, nu și-au manifestat interesul și nu au vizitat locația.

Problema pare să fie legată de comunicarea deficitară din partea autorităților și de lipsa de coerență în organizarea licitației. Conform Nataliei Cojocaru, PR manager al Aeroportului Chișinău, „Licitația este relansată din 5 septembrie până pe 9 septembrie, ora 12:00. Până acum, actele au fost depuse doar de compania Lagardere, iar spațiile au fost vizitate de o singură companie”. Cojocaru a menționat că data exactă a licitației va fi stabilită după ce Comisia se va întruni.

În absența unui calendar clar și a unei promovări adecvate, licitația continuă să ridice semne de întrebare și să frâneze interesul investitorilor.

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău