Drumul scandalurilor! La ce etapă sunt investigațiile?

12 Feb. 2025, 09:49
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
12 Feb. 2025, 09:49 // Actual //  Ursu Victor

În cadrul emisiunii „Rezoomat” de la Rlive, Veronica Dragalin, șefa Procuraturii Anticorupție, a oferit detalii despre investigațiile în dosarul legat de construcția drumului Leova-Bumbăta. Ea a subliniat că expertiza tehnică, esențială pentru acest caz, a fost programată de Centrul Național de Expertize Judiciare (CNEJ) pentru trimestrul I din 2028, invocând volumul mare de lucru.

„Noi am insistat ca această procedură să fie urgentată, însă, după luni de așteptare, am constatat că expertul identificat inițial în România era specializat în construcții de clădiri, nu de drumuri. Acum încercăm să găsim un expert adecvat în Ucraina. Până în prezent, nu avem o dată concretă privind finalizarea expertizei”, a declarat Dragalin.

Declarația a generat o reacție din partea Centrului de Expertize de la Ministerul Justiției, care a contestat informațiile, susținând că expertiza ar putea fi gata în câteva luni. Totuși, Veronica Dragalin a reiterat că răspunsurile oficiale primite indică anul 2028 drept termen estimativ.

În dosarul Leova-Bumbăta sunt deja vizați șeful Administrației de Stat a Drumurilor și un agent economic, ambii având statut de învinuit. Întrebată și despre posibilitatea implicării altor persoane, Dragalin a precizat:

„Am descoperit rolul mai multor persoane care au contribuit la construcția acestui drum la prețul stabilit. Multe persoane au fost audiate, iar investigațiile continuă. Nu excludem ca și alte persoane să primească statut de bănuit sau învinuit”.

Veronica Dragalin a menționat că deciziile privind audierea unor oficiali, cum ar fi fostul ministru al Infrastructurii Andrei Spînu, sunt luate în funcție de mai mulți factori. „Examinăm toate aspectele din toate punctele de vedere și decidem în funcție de necesitățile investigației”, a adăugat aceasta.

În prezent, în dosar există două persoane cu statut de bănuit. Este vorba de șeful Administrației de Stat a Drumurilor, Sergiu Behjan și un administrator al unei companii private. Or, prejudiciul estimat urmează să fie stabilit cu exactitate după finalizarea expertizei.

Proiectul podului Leova-Bumbăta a stârnit critici din cauza costurilor exorbitante, aproximativ 3,5 milioane de euro pe kilometru de drum, transformându-l în cel mai scump drum construit vreodată în Republica Moldova. Costurile totale se ridică la 260 milioane de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

Realitatea Live

30 Apr. 2025, 17:32
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
30 Apr. 2025, 17:32 // Actual //  Ursu Victor

Parlamentul Republicii Moldova a votat în a doua lectură un proiect de lege prin care lucrările de construcție a liniei electrice aeriene (LEA) 400 kV Bălți – Suceava, de modernizare a stației electrice Bălți 330 kV și de construcție a unei noi stații Bălți 400 kV au fost declarate de utilitate publică de interes național.

Această decizie are drept scop accelerarea conectării Republicii Moldova la rețeaua electrică europeană ENTSO-E, printr-o nouă linie de interconectare cu România. LEA Bălți–Suceava va avea o lungime de aproximativ 48 km pe teritoriul Republicii Moldova, traversând 12 localități și necesitând instalarea a 157 de stâlpi electrici.

Pentru desfășurarea lucrărilor, Guvernul va identifica, prin Agenția de Geodezie, Cartografie și Cadastru, proprietarii terenurilor sau imobilelor care urmează să fie expropriați definitiv sau temporar. Despăgubirile vor fi plătite din bugetul de stat, prin intermediul Unității Consolidate pentru Implementarea și Monitorizarea Proiectelor în domeniul Energeticii.

Legea prevede și derogări de la anumite prevederi legale, pentru a permite eliberarea rapidă a actelor permisive și pentru a grăbi procesele administrative, având în vedere importanța strategică a proiectului.

Valoarea totală a investiției este de 37 de milioane de euro, finanțată dint-un împrumut de 14,8 milioane de euro de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), un împrumut similar de 14,8 milioane de euro de la Banca Europeană de Investiții (BEI) și un grant nerambursabil de 7,4 milioane de euro din partea Uniunii Europene.

Proiectul urmează să fie finalizat până în 2027, iar în luna mai 2025 urmează să fie lansată licitația internațională pentru selectarea companiei care va implementa lucrările. Această inițiativă reprezintă un pas major în consolidarea independenței energetice a Republicii Moldova și alinierea la standardele infrastructurale europene.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | MĂSURI DE PREVENIRE A INCENDIILOR ÎN PERIOADA SĂRBĂTORILOR DE PAŞTE
NO COMMENT | MĂSURI DE PREVENIRE A INCENDIILOR ÎN PERIOADA SĂRBĂTORILOR DE PAŞTE
NO COMMENT | ADUNAREA GENERALĂ A MEMBRILOR ACI MOLDOVA
NO COMMENT | ADUNAREA GENERALĂ A MEMBRILOR ACI MOLDOVA
NO COMMENT | CHIȘINĂUL, ÎN PREGĂTIRI PENTRU SĂRBĂTORILE PASCALE
NO COMMENT | CHIȘINĂUL, ÎN PREGĂTIRI PENTRU SĂRBĂTORILE PASCALE
NO COMMENT | Agențiile Teritoriale dotate cu 55 de mașini noi
NO COMMENT | Agențiile Teritoriale dotate cu 55 de mașini noi