Economia SUA dă înapoi. Tarifele lui Trump au frânat creșterea și au umflat importurile

30 Apr. 2025, 16:17
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
30 Apr. 2025, 16:17 // Actual //  Ursu Victor

Produsul Intern Brut (PIB) al Statelor Unite a înregistrat o scădere de 0,3% în primul trimestru al anului 2025, marcând un recul neașteptat într-un context economic tensionat, generat în principal de politicile comerciale agresive ale președintelui Donald Trump. Datele preliminare au fost publicate miercuri de Biroul de Analiză Economică din cadrul Departamentului Comerțului, scrie Reuters.

Scăderea vine în contrast cu estimările analiștilor, care anticipau o creștere economică de 0,3% în perioada ianuarie–martie. Estimările optimiste au fost însă formulate înainte ca marți să fie anunțată o explozie a deficitului comercial de bunuri, care a atins un nivel record, pe fondul unui val de importuri determinate de teama companiilor de majorări tarifare.

Această contracție survine după un avans de 2,4% în trimestrul patru din 2024, ceea ce accentuează instabilitatea generată de politicile comerciale neconvenționale ale Casei Albe. Deși cheltuielile de consum au continuat să crească moderat, incertitudinea economică provocată de tarifele haotice pare să fi început să erodeze încrederea populației și a mediului de afaceri.

Încrederea consumatorilor se apropie de minimele ultimilor cinci ani, iar companiile aeriene și-au retras prognozele financiare pentru 2025, invocând incertitudini legate de cheltuielile pentru călătorii neesențiale. Economia americană este afectată inclusiv de tariful de 145% impus importurilor din China, care rămâne în vigoare și continuă să alimenteze tensiunile comerciale dintre Washington și Beijing.

Anumiți economiști avertizează că scăderea PIB ar putea fi exagerată din cauza includerii unui volum neobișnuit de mare de aur nemonetar în importuri. Alții, însă, susțin că datele reflectă fidel starea de incertitudine profundă care planează asupra economiei americane, în special în mediul industrial.

Inflația a crescut în primul trimestru și este de așteptat să continue în aceeași direcție, ceea ce alimentează speculațiile privind o posibilă reluare a scăderii dobânzii de politică monetară de către Rezerva Federală în cursul acestui an.

Într-o încercare de a atenua impactul tarifelor asupra industriei auto, președintele Trump a emis marți un ordin executiv care combină credite fiscale cu scutiri parțiale de taxe pentru anumite componente și materiale. Cu toate acestea, majoritatea barierelor vamale rămân în vigoare, reflectând viziunea liderului american potrivit căreia tarifele sunt o sursă alternativă de venit pentru acoperirea reducerilor de taxe promise și pentru revigorarea industriei naționale.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

21 Mai 2025, 17:37
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
21 Mai 2025, 17:37 // Actual //  Ursu Victor

Guvernul Republicii Moldova a lansat oficial campania națională de informare „Moldova Poate”, o inițiativă care urmărește apropierea deciziilor publice de cetățeni, printr-un mesaj simplu, accesibil și axat pe impactul reformelor asupra vieții cotidiene. Campania debutează cu doar câteva luni înainte de alegerile parlamentare programate pentru 28 septembrie, iar potrivit datelor de pe platforma achiziții.md, bugetul total al campaniei este estimat la 5 milioane de lei, iar în data de 22 mai urmează să fie desemnat câștigătorul – compania care se ocupa de organizarea campaniei.

Sub sloganul „Vorbim despre oameni, pentru oameni”, campania va promova unitatea națională, direcția europeană a țării și implicarea cetățenilor în procesul de reformă. Potrivit purtătorului de cuvânt al Guvernului, Daniel Vodă, accentul va fi pus pe explicarea clară a modului în care funcționează statul și pe prezentarea beneficiilor concrete ale reformelor implementate în domenii precum justiția, educația, sănătatea sau infrastructura.

„Moldova reușește atunci când mergem împreună – ca societate și ca parte din familia europeană”, a declarat Daniel Vodă.
Campania va include activități publice organizate în centre comunitare, piețe, parcuri și alte spații deschise, adresându-se tuturor categoriilor sociale, de la copii și tineri până la vârstnici. Se promit discuții directe, prezentări interactive și evenimente dedicate unei comunicări guvernamentale mai transparente.

Guvernul nu a oferit deocamdată detalii despre contractantul campaniei sau despre planul de distribuție media, însă lansarea inițiativei în plină perioadă preelectorală ridică semne de întrebare din partea observatorilor independenți, care atrag atenția asupra riscului de folosire a fondurilor publice în scop electoral.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO