Escrocheriile de la microfinanțare s-au dezumflat! Regulile mai dure au redus creditarea cu 93 de milioane de lei

20 Apr. 2023, 14:04
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
20 Apr. 2023, 14:04 // Actual //  Lupu Eduard

Companiile de microfinanțare au acordat credite în sumă de 11,9 miliarde de lei în anul 2022, cu 92,9 milioane de lei mai puțin în anul 2022 față de anul precedent arată datele Comisiei Naționale a Pieței Financiare.

Comisia spune că trendul de încetinire a creditării nebancare s-a accentuat în special în a doua parte a anului 2022, odată cu intrarea în vigoare la 1 septembrie 2022 a Regulamentului privind cerințele de creditare responsabilă aplicate organizațiilor de creditare nebancară, care prevede criterii exprese aferente modului de evaluare a bonității consumatorului în scopul neadmiterii supraîndatorării acestuia. Ca rezultat, creditele nebancare/leasing financiar acordate în trimestrele III și IV ale anului trecut au consemnat o descreștere cu 5,9% și, respectiv, cu 24,4% față de aceleași perioade ale anului 2021.

În condițiile implementării noilor cerințe, creditorii nebancari și-au reajustat modelele de afaceri, orientându-și activitatea de creditare spre clienți persoane juridice, aceștia înregistrând o creștere cu 21,1%, iar volumul sporind cu 13,8 %, față de aceeași perioadă a anului precedent. Consecvent, în perioada de referință, creditele de consum s-au diminuat cu 29,4%, numărul de persoane fiind în descreștere cu 40,1%.

Valoarea totală a activelor deținute de întregul sistem de creditare nebancară (AEÎ și OCN) a înregistrat valoarea de 15,5 mlrd lei, inclusiv activele deținute de OCN au însumat aproximativ 14,3 mlrd lei, iar volumul consolidat al activelor sectorului AEÎ a alcătuit circa 1,2 mlrd lei.

Rata creditelor neperformante per sector OCN a înregistrat nivelul de 11,7%, în scădere cu 1,41 p.p, iar per sector AEÎ – 7,4%, în creștere cu 1,45 p.p. față de indicele înregistrat ale anului 2021.

La 1 ianuarie 2023, în Registrul organizațiilor de creditare nebancară autorizate erau incluse 127 de companii cu dreptul de a desfășura activitate de creditare nebancară, în descreștere cu 16 entități. Totodată, 32 de OCN au activitatea suspendată. La aceeași dată, licențe pentru desfășurarea activității profesioniste dețineau 222 de asociații, dintre care 161 – licență de categoria A, 60 – licență de categoria B, iar o asociație deține licența asociației naționale centrale.

Profitul net contabilizat de companiile de microfinanțare a constituit 964 milioane de lei.

Trei companii domină piața

Datele CNPF relevă că trei companii de microfinanțare domină piața de creditare cu o cotă de 52%. Este vorba de Microinvest cu un volum de 3,8 miliarde de lei, EasyCredit – 1,2 miliarde de lei și IuteCredit – 1 miliard de lei.

Numărul beneficiarilor de credite nebancare (OCN și AEÎ) s-a cifrat la 429,8 mii de persoane, iar mărimea medie a unui împrumut a constituit 33,1 mii lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Apr. 2024, 08:24
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Lupu Eduard
27 Apr. 2024, 08:24 // Bani și Afaceri //  Lupu Eduard

Inteligenţa artificială va duce la o nevoie „minimă” de call center-uri în cel mult un an, progresele rapide ale inteligenţei artificiale urmând să schimbe o industrie întreagă, spune directorul companiei indiene de IT Tata Consultancy Services, citat de FT.

K Krithivasan, directorul general al TCS, a declarat pentru Financial Times că, deşi „nu am văzut nicio reducere a locurilor de muncă” până acum, adoptarea pe scară mai largă a inteligenţei artificiale generative în rândul clienţilor multinaţionali va revizui tipul de centre de asistenţă pentru clienţi care au creat locuri de muncă în masă în ţări precum India şi Filipine.

„Într-o fază ideală, dacă mă întrebaţi pe mine, ar trebui să existe un număr foarte mic de centre de apeluri primite care să aibă deloc apeluri primite”, a spus el. „Suntem într-o situaţie în care tehnologia ar trebui să fie capabilă să prevadă un apel care vine şi apoi să abordeze proactiv punctul de durere al clientului.”

El a spus că chatbots vor putea în curând să analizeze istoricul tranzacţiilor unui client şi să facă o mare parte din munca depusă de agenţii din centrele de apeluri. „Acolo ne îndreptăm … . Nu cred că suntem acolo astăzi – poate peste un an sau cam aşa ceva”, a spus el.

Perspectiva ca instrumentele de inteligenţă artificială generativă care avansează rapid să înlocuiască multe tipuri de lucrători cu guler alb, inclusiv agenţii din centrele de apeluri şi dezvoltatorii de software, a alarmat factorii de decizie din întreaga lume.

În India – un centru global pentru serviciile de back-office – peste 5 milioane de persoane lucrează în domeniul IT şi al externalizării proceselor de afaceri, potrivit grupului industrial Nasscom.

TCS, o ramură a conglomeratului indian Tata care lucrează cu multinaţionalele pentru a le dezvolta sistemele IT, are peste 600.000 de angajaţi proprii şi venituri anuale de aproape 30 de miliarde de dolari.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău