Giurgiulești în derivă, Ungheni în impas: Moldova pierde 400.000 tone din exporturile maritime

17 Iul. 2025, 09:36
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
17 Iul. 2025, 09:36 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Exporturile Republicii Moldova pe cale navală au înregistrat o contracție severă în prima jumătate a anului 2025, după un an 2024 marcat de creșteri. Potrivit analizei economistului Iurie Rija, în perioada ianuarie–iunie 2025, doar 216 nave au transportat mărfuri moldovenești, totalizând 576,5 mii tone, ceea ce reprezintă o scădere de 38% față de perioada similară a anului precedent, când au fost exportate 925,4 mii tone prin intermediul a 472 de nave.

Această diminuare abruptă vine pe fondul scăderii producției agricole din sezonul 2024/2025 și a reducerii accentuate a exporturilor de produse din prelucrarea cerealelor. Deși cerealele au continuat să reprezinte cea mai mare parte a exporturilor, cu un volum de 506,4 mii tone (echivalentul a 88% din total), nivelul este cu 30% mai mic față de anul trecut. Cele mai puternice scăderi s-au înregistrat la grâu, care a pierdut aproape jumătate din volumul exportat (-48%), coborând la 191,6 mii tone, și la porumb, cu un recul similar de 47%. Exporturile de orz au scăzut dramatic, cu 95%, până la un volum nesemnificativ de 1,5 mii tone. Singura excepție notabilă este floarea-soarelui, care și-a dublat volumul exportat, înregistrând o creștere de 90% și ajungând la 196,2 mii tone, reprezentând 34% din totalul exporturilor cerealiere.

Produsele din prelucrarea cerealelor au suferit o prăbușire istorică, cu o scădere de 87% a volumelor exportate, de la 175 mii tone în 2024 la doar 22,9 mii tone în primul semestru din 2025. Exporturile de ulei de floarea-soarelui au fost cu 81% mai mici, iar livrările de șrot și peleți au fost complet sistate. Alte categorii de export au înregistrat și ele scăderi: animalele vii cu 35%, iar produsele petroliere, precum motorina, cu același procent. În contrast cu această tendință generală de reducere, exporturile de fier uzat au cunoscut o creștere semnificativă de 157%, ajungând la 42,4 mii tone și ocupând o cotă de 7% din totalul exporturilor navale.

Pe partea importurilor, scăderea a fost mai moderată. În perioada ianuarie–iunie 2025, Moldova a importat 504,3 mii tone de mărfuri pe cale navală, cu 9% mai puțin față de aceeași perioadă din 2024, când au fost înregistrate 555,1 mii tone. Cele mai mari volume au fost înregistrate la materialele de construcții – griblură, nisip, pietriș și perlit – care au totalizat 165 mii tone, în scădere cu 18%. Importurile de motorină și benzină s-au redus fiecare cu 26%, ajungând la 83,9 mii tone, respectiv 37,4 mii tone. Fertilizanții, esențiali pentru agricultură, au înregistrat o ușoară reducere de 5%, menținând un nivel ridicat de 78,8 mii tone. În schimb, importurile de minereuri, cărbune și metale au crescut cu 39%, ajungând la 102,2 mii tone și ocupând 20% din total. În premieră, au fost înregistrate și importuri de ulei de floarea-soarelui (1,3 mii tone), precum și de utilaje și traverse pentru calea ferată (7,5 mii tone), indicând o ușoară diversificare a structurii importurilor.

Analiza comparativă între porturile Giurgiulești și Ungheni scoate în evidență o contracție generală a activității portuare, dar și diferențe clare în profilul funcțional al celor două puncte logistice. Volumul total de mărfuri exportate prin portul Giurgiulești s-a redus cu 28%, ajungând la 442,4 mii tone, în timp ce portul Ungheni a înregistrat o scădere și mai accentuată, de 57%, până la 134,1 mii tone. Giurgiuleștiul a rămas axat în principal pe exportul de cereale, gestionând 375,5 mii tone, adică 85% din totalul său, însă cu o reducere de 11% față de anul precedent. Porumbul a scăzut cu 55%, dar floarea-soarelui a crescut cu 125%. În schimb, exporturile de produse procesate, precum uleiul, au scăzut cu 81%, iar cele de șrot și peleți au fost sistate complet.

La Ungheni, port cu profil preponderent agricol, scăderile au fost abrupte: cerealele au coborât de la 303,7 mii tone la doar 130,9 mii tone, iar grâul și orzul au înregistrat scăderi de 72%, respectiv 89%. Porumbul a crescut ușor (+67%) de la un volum inițial redus. Portul Ungheni a rămas singurul prin care s-au exportat animale vii, dar volumul acestora a scăzut cu 35%, ajungând la 3,1 mii tone.

Per ansamblu, în prima jumătate a anului 2025, volumul total de mărfuri tranzitat prin porturile Giurgiulești și Ungheni a scăzut de la 1,48 milioane tone la 1,08 milioane tone, ceea ce înseamnă o reducere de aproximativ 27%. Portul Giurgiulești a operat 797 mii tone, cu 24% mai puțin, iar Ungheni doar 283 mii tone, în scădere cu 35%.

În concluzie, economistul Iurie Rija avertizează că acest recul accentuat al activității portuare reflectă impactul cumulativ al problemelor din sectorul agricol și al unei structuri de export vulnerabile. În acest context, modernizarea infrastructurii logistice și extinderea capacităților portuare – în special pe axa Leova–Giurgiulești – devin priorități strategice. Investițiile în adâncirea navigabilă a Prutului, în digitalizarea procedurilor vamale și în diversificarea capacităților de acostare sunt esențiale pentru consolidarea poziției Moldovei ca un coridor logistic eficient la Marea Neagră.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

12 Dec. 2025, 16:23
 // Categoria: Au Bani // Autor:  Grîu Tatiana
12 Dec. 2025, 16:23 // Au Bani //  Grîu Tatiana

Uniunea Europeană va introduce, începând cu luna iulie 2026, o taxă vamală de trei euro pentru coletele cu o valoare mai mică de 150 de euro care intră pe teritoriul celor 27 de state membre. Măsura va fi una temporară și se va aplica până în anul 2028, când UE intenționează să impună taxe vamale tuturor mărfurilor importate, indiferent de valoarea acestora, a anunțat Comisia Europeană, citată de Agerpres.

Potrivit Comisiei, decizia a fost luată pe fondul creșterii accelerate a numărului de colete de mică valoare care ajung pe piața europeană fără a fi supuse taxelor vamale. Această situație generează concurență neloială pentru comercianții din UE, riscuri pentru sănătatea și siguranța consumatorilor, un nivel ridicat de fraudă și impact negativ asupra mediului. Doar anul trecut, aproximativ 4,6 miliarde de trimiteri cu valoare sub 150 de euro au intrat în UE, echivalentul a circa 12 milioane de colete pe zi, un volum dublu față de 2023 și de trei ori mai mare decât în 2022.

Autoritățile europene atrag atenția că o parte semnificativă a acestor produse nu respectă legislația UE, iar creșterea exponențială a importurilor ridică semne de întrebare privind controlul calității și siguranței. Noua taxă va afecta în special retailerii online care expediază bunuri din afara UE, în special din China, precum Shein, Temu sau AliExpress. Datele Comisiei arată că, în 2024, 91% din comenzile online sub pragul de 150 de euro au provenit din China.

Separat de decizia UE, România va introduce mai devreme o măsură similară. Începând cu 1 ianuarie 2026, autoritățile de la București vor aplica o taxă fixă de 25 de lei pentru fiecare colet sub 150 de euro comandat de pe platforme din afara Uniunii Europene, precum Shein, Temu, AliExpress sau Trendyol. Măsura face parte dintr-un pachet legislativ adoptat de Guvernul României și validat de Curtea Constituțională.

Subiectul este relevant și pentru Republica Moldova, unde platformele de comerț online din afara UE sunt utilizate pe scară largă. Autoritățile de la Chișinău analizează deja posibile măsuri similare. Ministrul Finanțelor, Andrian Gavriliță, a declarat că veniturile potențiale din taxarea coletelor provenite de pe platformele internaționale ar putea depăși un miliard de lei, în contextul actualului volum ridicat de importuri mici și slab fiscalizate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII