Kazahstanul își propune să devină podul comercial esențial între China și Europa

14 Aug. 2024, 12:13
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
14 Aug. 2024, 12:13 // Actual //  bani.md

Kazahstanul, situat în Asia Centrală, se află într-o poziție strategică favorabilă pentru a deveni veriga esențială în Coridorul de Mijloc – o rețea extinsă de drumuri, căi ferate și rute maritime care facilitează comerțul între China și Europa. Conform unui raport al Le Monde, citat de Rador Radio România, acest coridor a câștigat importanță economică considerabilă după izbucnirea războiului din Ucraina.

Amir Atambayev, inginer-șef al portului Aktau, privește cu optimism lucrările majore care se desfășoară în orașul său de pe malul kazah al Mării Caspice. Cu o nouă infrastructură în dezvoltare, inclusiv un hub de containere pe 19 hectare și reamenajarea terminalelor petroliere, portul Aktau se pregătește să-și dubleze capacitatea de export a petrolului în următorii doi ani.

Kazahstanul, considerat lider economic în Asia Centrală, se aliniază pentru a deveni un nod crucial în Coridorul de Mijloc. Porturile Aktau și Kuryk, aflate la sud, sunt în plin proces de modernizare, iar la finalizarea lucrărilor, numărul navelor care tranzitează Marea Caspică se va dubla. La vest, portul Alat din Azerbaidjan se dezvoltă rapid și devine un centru logistic major, gestionând aproape douăzeci de milioane de tone de marfă anual.

Coridorul de Mijloc a căpătat o importanță crescută după invazia Ucrainei de către Rusia în februarie 2022. În 2022, tranzitul de mărfuri prin acest coridor a crescut la 1,7 milioane de tone, comparativ cu 870.000 de tone în 2021. Cu un avantaj semnificativ de distanță de 2.000 de kilometri față de rutele alternative, Coridorul de Mijloc oferă timpi de transport reduși, între 18 și 23 de zile, față de 25-28 de zile prin Rusia sau 22-37 de zile pe rutele maritime sudice.

În ciuda acestui avans, dezvoltarea Coridorului de Mijloc se confruntă cu provocări. Banca Mondială subliniază în raportul său din februarie 2024 problemele legate de infrastructură și logistică, dar se așteaptă ca comerțul să ajungă la 4 milioane de tone până la sfârșitul anului 2024 și să depășească 10 milioane de tone până în 2030.

Problemele persistente includ diferențele de ecartament între regiunile China și Europa și provocările legate de traversarea Mării Caspice și Mării Negre. Guvernul georgian lucrează la dezvoltarea portului Anaklia pentru a aborda limitările existente.

Kazahstanul, în colaborare cu Azerbaidjanul și Georgia, a unificat tarifele feroviare de-a lungul Coridorului de Mijloc, iar Bulgaria, România și Serbia își exprimă interesul de a participa la acest proiect. De asemenea, investițiile chineze în infrastructură și dezvoltarea autostrăzilor și căilor ferate sunt planificate pentru a sprijini creșterea capacității de transport.

În timp ce Coridorul de Mijloc se dezvoltă și devine mai relevant pe scena globală, Kazahstanul rămâne concentrat pe diversificarea exporturilor de petrol și îmbunătățirea infrastructurii, având în vedere dimensiunea vastă a țării și provocările logistice existente.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

01 Iul. 2025, 16:44
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
01 Iul. 2025, 16:44 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova a importat, în 2024, 32.015 anvelope pentru utilaje agricole şi forestiere, iar în primele cinci luni din 2025 alte 15.676 bucăţi, arată un studiu semnat de economistul Iurie Rija. Extrapolat pe întregul an, ritmul actual ar putea egala sau chiar depăşi nivelul din 2024, confirmând cererea constant ridicată din sectorul agricol şi silvic.

Dacă în ianuarie 2024 o anvelopă costa, în medie, 2.980 lei, în ianuarie 2025 preţul a scăzut la 1.581 lei. Tendinţa s-a repetat în aprilie (1.112 lei vs. 2.836 lei). În ansamblu, valoarea importurilor pe ianuarie-mai 2025 (29,3 mil. lei) reprezintă doar 36,5 % din totalul de 80,1 mil. lei din 2024, deşi cantitatea este comparabilă. Rija explică scăderea prin trecerea la modele mai ieftine, presiunea concurenţei şi reconfigurarea logisticii.

Din punct de vedere al țării de proveniență a importurilor Turcia  domină cu 44 % din volum (21.021 buc.) şi 53 % din valoare (58,2 mil. lei); preţ mediu stabil, ~2.770 lei/buc, China – 25 % din importuri, dar doar 12 % din valoare; preţ mediu prăbuşit în 2025 la 654 lei/buc și India, Ucraina şi România completează Top 5; împreună, cele cinci ţări acoperă 90 % din cantitate şi 88 % din valoare.

Totodată, Cehia livrează anvelope premium (preţ mediu peste 6.900 lei), iar în 2024 din Spania au fost importate seturi ultra-scumpe (24.900 lei/buc.), sumă care a revenit la normal în 2025.

Din cele 74 de companii importatoare, AGROPIESE TGR GRUP SRL asigură 38 % din volum şi 30 % din valoare. INTRP IND CHIVIRIGA VITALIE aduce doar 14 % din anvelope, dar aproape 29 % din valoare, semn că mizează pe produse premium. Primele şapte firme reprezintă peste 80 % din importuri, configurând o oligopolizare a pieţei.

În concluzie, Rija spune că: „Cererea rămâne elevată şi sezonieră, cu vârfuri înainte de lucrările de primăvară şi toamnă, iar scăderea preţurilor reflectă migrarea spre modele mai accesibile şi ofensiva furnizorilor asiatici. În același timp, importatorii moldoveni sunt dependenţi de un grup restrâns de ţări şi de câţiva importatori mari expune sectorul la riscuri logistice şi de preţ”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO