Mafia uleiului din Moldova! Trans Oil, acuzată de crearea unui deficit artificial pentru a majora prețurile

08 Mart. 2025, 10:50
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
08 Mart. 2025, 10:50 // Actual //  Ursu Victor

Fostul director executiv al Asociației „Forța Fermierilor”, Alexandr Slusari, critică autoritățile pentru lipsa de reacție în fața scumpirii  uleiului vegetal, un produs alimentar esențial pentru populația Republicii Moldova. Într-o postare recentă, acesta și-a exprimat dezamăgirea că Guvernul nu a convocat o ședință de urgență pentru a analiza situația și pentru a lua măsuri concrete.

Slusari a evidențiat că industria producției de ulei din Moldova este dominată de holdingul Trans Oil, deținut de omul de afaceri Vaja Jhashi, care, potrivit acestuia, ar fi contribuit la crearea unui deficit artificial pe piață. „Fabricile din Moldova, care aparțin acestui holding cu interese străine țării noastre, practic nu au lucrat din septembrie 2024. În loc să proceseze materia primă, acestea au transformat uzinele în elevatoare pentru depozitare, iar o mare parte din semințele de floarea-soarelui au fost exportate în alte țări, inclusiv în România, unde Trans Oil are propriile capacități de procesare”, a declarat Slusari.

Acesta a mai subliniat că din cauza opririi activității fabricilor, majoritatea angajaților din acest sector se află în șomaj tehnic, iar supermarketurile au fost invadate de ulei importat din Ucraina. „Atunci când se creează un deficit, după legile economiei de piață, prețurile cresc inevitabil”, a avertizat Slusari.

În postarea sa, fostul deputat a criticat-o și pe ministra Agriculturii, Ludmila Catlabuga, pentru declarațiile sale ezitante privind situația. Totodată, el a acuzat fostul ministru al Agriculturii, Vladimir Bolea, că a fost conștient de această situație, dar nu a intervenit, permițând astfel distrugerea industriei alimentare autohtone și creșterea dependenței de importuri.

Slusari a propus o nouă abordare legislativă pentru securitatea alimentară a țării, prin adoptarea unei legi privind suveranitatea agroalimentară. „Moldova trebuie să stabilească prin lege lista produselor la care trebuie să fie autosuficientă 100%, fără importuri. În același timp, trebuie să oferim sprijin prioritar producătorilor mici și mijlocii, cei care sunt cu adevărat legați de această țară și pot contribui la salvarea economiei naționale”, a concluzionat el.

Miercuri, ministra Agricculturii, Ludmila Catlabuga declara: „Creșterea a fost influențată de mai mulți factori, începând cu materia primă – semințele de floarea-soarelui. Seceta din 2024 a redus productivitatea, iar fermierii sunt reticenți să vândă materia primă, în așteptarea unor prețuri mai mari”, a declarat Catlabuga.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

06 Iun. 2025, 17:21
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
06 Iun. 2025, 17:21 // Actual //  Ursu Victor

Un nou pod rutier internațional va fi construit peste Dunăre, între localitatea Orlivka din raionul Izmail (regiunea Odesa) și orașul Isaccea din România. Proiectul a fost inclus în Strategia de reconstrucție și dezvoltare a regiunii Odesa pentru perioada 2025–2027, publicată de Consiliul Regional Odesa, potrivit portalului ucrainean epravda.com.ua.

Noul pod va face parte din ruta internațională E87, care conectează Ucraina cu România, Bulgaria și Turcia. În prezent, șoferii sunt nevoiți să ocolească prin Republica Moldova, traversând de două ori frontiera. Construcția podului va scurta traseul către Isaccea cu aproximativ 80 de kilometri.

Finanțarea va fi asigurată din ajutor internațional, în valoare de peste 12,6 miliarde de grivne (aproximativ 290 milioane de euro), repartizată pe parcursul a trei ani: 1,26 miliarde în 2025, aproape 3,8 miliarde în 2026 și peste 7,5 miliarde în 2027.

Proiectul prevede etapele de proiectare, studii ecologice, construcția propriu-zisă a podului și a căilor de acces, precum și crearea punctelor de trecere a frontierei și racordarea la drumurile internaționale.

Viitorul pod va avea patru benzi de circulație, trotuare pentru pietoni de ambele părți și va fi rezistent la cutremure de până la 9 grade pe scara Richter. Din partea ucraineană va fi construită o șosea de acces de 3 km, iar din partea română – 950 de metri.

Ucraina intenționa să construiască un pod peste Nistru, care urma să lge localitatea Yampol de Soroca, însă la 15 mai Kievul a suspendat lucrările.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO