Moldovenii folosesc leasingul pentru a lua mașini. Cât s-au îndatorat în 2020

17 Mai 2021, 07:13
 // Categoria: Actual // Autor:  Otilia Cotruța
17 Mai 2021, 07:13 // Actual //  Otilia Cotruța

În anul 2020 au fost acordate în leasing mijloace fixe în valoare de 1,4 miliarde lei, o valoare în scădere cu 412,3 milioane lei  față de cea înregistrată în anul 2019. Partea preponderentă a mijloacelor fixe acordate în leasing au constituit mijloacele de transport în valoare de 1,3 miliarde lei (sau 93% din totalul mijloacelor fixe acordate în leasing), din care autoturismele au constituit 0,9 miliarde lei, se arată în cadrul unui comunicat al Biroului Național de Statistică.

Tabelul 1. Mijloace fixe acordate în leasing, mil. lei

  2016 2017 2018 2019 2020
Mijloace fixe acordate în leasing – total 1 231,5 1 426,6 1 583,4 1 812,6 1 400,3
mijloace de transport 1 086,2 1 335,6 1 516,7 1 611,0 1 303,3
maşini şi utilaje 88,5 54,8 23,9 144,7 78,8
clădiri şi construcţii speciale 56,4 36,2 26,6 18,3 13,8
alte mijloace fixe 0,4 0,0 16,2 38,6 4,4

În anul 2020 valoarea mijloacelor fixe acordate în leasing cu termen de achitare de până la 3 ani au constituit 676,5 milioane de lei sau 48% din valoarea totală a mijloacelor fixe acordate în leasing. Valoarea mijloacelor fixe acordate în leasing cu termen de achitare de la 3 până la 5 ani a constituit 710,3 milioanen de lei, mai mult de 5 ani – 13,5 milioane de lei (care a reprezentat respectiv 51% și 1% din valoarea totală a mijloacelor fixe acordate în leasing).

În anul 2020 valoarea mijloacelor fixe acordate în leasing persoanelor fizice a constituit 734,5 milioane de lei (sau 53% din total); întreprinderilor şi organizațiilor – 663,9 milioane de lei (sau 47% din total).

Realitatea Live



19 Iun. 2021, 13:30
 // Categoria: Actual // Autor:  Dumitrita Culiuc
19 Iun. 2021, 13:30 // Actual //  Dumitrita Culiuc

Fostul director al Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică, Victor Parlicov, spune despre noua metodologie aprobată de ANRE referitor la plafonarea prețurilor la carburanți, că este împotriva principiilor economiei de piață, încurajează instituirea monopolului și are menirea de a-i elimina pe petroliștii mici. Declarațiile au fost făcute în cadrul emisiunii „Piatnitsa s Anatoliem Golea” de la RTR Moldova.

Potrivit expertului în domeniul energetic, Victor Parlicov, noua metodologie de calcul e distructivă pentru piața petrolieră din Republica Moldova, întrucât nu pot fi stabilite reguli similare pentru petroliști care au cheltuieli și profitabilitate complet diferite.

„Tentativa de a reglementa prețurile prin instituirea unui plafon pe o piață concurențială nu este o soluție bună și din start este sortită eșecului. Dacă în lege este indicat că suntem o economie de piață, atunci trebuie să creăm condiții pe piața concurențială, ca petroliștii să se bată între ei pentru consumator. Acum ANRE are misiunea de a stabili o marjă, care de facto, este imposibil de stabilit, pentru că fiecare companie are contracte diferite, costuri diferite”, a spus Victor Parlicov.

Astfel, în opinia expertului, noua metodologie de calcul va duce la instituirea unui monopol pe piață și-i va elimina pe petroliștii mici.

„Există riscul ca de pe piață să dispară petroliștii mici. Ei nu se vor încadra în marja stabilită de ANRE pentru că nu poți să pui pe aceeași balanță un agent economic care vinde o tonă de combustibil pe zi cu unul care vinde 10 tone. Dacă se dorește lichidarea petroliștilor mici, probabil, este o decizie bună”, a declarat Victor Parlicov.

Noua lege, promovată în Parlament de deputatul independent Alexandru Oleinic, prevede că prețurile la carburanți sunt stabilite de fiecare agent economic în parte și nu pot depăși prețurile-plafon stabilite de ANRE. Prețul-plafon este calculat de instituția regulatoare în fucție de cotațiile bursiere Platts, cotele accizelor și cotele TVA prevăzute de Codul Fiscal. Periodicitatea de recalculare este de 14 zile.