Moldovenii nu stau în frig din cauza facturilor! Consumul de gaz a crescut cu 35% în decembrie anul trecut

12 Ian. 2024, 08:49
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
12 Ian. 2024, 08:49 // Actual //  bani.md

Volumul consumului de gaze naturale în luna decembrie a anului trecut a înregistrat o creștere impresionantă în Republica Moldova, conform datelor furnizate de SA „Moldovagaz”. Cu un total de 137,8 milioane de metri cubi, aceasta reprezintă o creștere notabilă de 35,4% în comparație cu aceeași perioadă a anului 2022.

Într-o analiză mai detaliată, se observă că în raport cu luna noiembrie 2023, consumul a crescut cu 54,2 milioane de metri cubi, marcând o creștere procentuală impresionantă de 64,8%.

În ceea ce privește plățile, consumatorii casnici au achitat 99% din sumele facturate pe parcursul anului 2023, o ușoară scădere de 0,1 puncte procentuale față de aceeași perioadă a anului anterior. În cazul consumatorilor non-casnici (persoane juridice), ponderea plăților a fost de 97,6%, reflectând o scădere de 1,4 puncte procentuale comparativ cu anul precedent. Întreprinderile din sectorul energetic și termic au achitat facturile în proporție de 97%, înregistrând o scădere de 2,9 puncte procentuale față de aceeași perioadă a anului anterior.

Conform Legii nr. 241/2022 privind Fondul de Reducere a Vulnerabilității Energetice, 460,594 de consumatori casnici au primit compensații pentru consumul de gaze naturale în decembrie 2023, în valoare totală de 169,5 milioane de lei. Consumatorii casnici din asociațiile de locatari, în număr total de 3796 de locuri de consum, au beneficiat de compensații în valoare de 1,8 milioane de lei, în funcție de gradul de vulnerabilitate energetică atribuit.

În perioada menționată, au fost deconectate 334 de unități de consum din rețeaua de distribuție a gazelor naturale, datoriile acestora atingând aproximativ 1,4 milioane de lei. Pentru 213 dintre acești consumatori, a fost aplicată condiția plății preventive, ca urmare a sistării anterioare a furnizării de gaze naturale din cauza neachitării în termen a contravalorii gazelor consumate.

Potrivit datelor furnizate de SA „Moldovagaz”, nivelul de achitare a consumului de gaze naturale la data de 31 decembrie 2023 s-a situat la 98%, totalizând 12,3 miliarde de lei, înregistrând o scădere de aproximativ 0,6 puncte procentuale comparativ cu aceeași perioadă a anului 2022.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

29 Iun. 2025, 10:52
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
29 Iun. 2025, 10:52 // Actual //  Ursu Victor

Republica Moldova se confruntă cu o dilemă logistică de proporții: peste 225 000 de autovehicule de marfă rulau la începutul acestui an pe drumurile naționale, în timp ce transportul feroviar s-a prăbușit la un minim istoric de 2,4 mil. tone. Reabilitarea anunțată a căilor ferate ridică însă întrebarea ce se va întâmpla cu „sutele de mii” de camioane achiziționate în ultimele două decenii, avertizează economistul Veaceslav Ioniță (IDIS „Viitorul”).

„Pentru a salva drumurile, trebuie să revitalizăm calea ferată. Dar ce facem cu flota imensă de camioane cumpărate tocmai pentru că trenurile au fost neglijate?”, a întrebat Ioniță în emisiunea „Analize economice”.

În 1990, 90 % din marfă era transportată pe calea ferată. Astăzi, 94% circulă pe șosele. Tonajul feroviar s-a redus de la 14 mil. tone (2002) la 2,4 mil. tone (2025). Traficul rutier de marfă a urcat de la 2,4 mld. t-km (2005) la 7,5 mld. t-km (2024).

Potrivit lui Ioniță, explozia flotei auto a fost stimulată de embargo-urile rusești (2014–2015), pandemia și seceta din 2020, dar și de războiul din Ucraina, care a bulversat rutele tradiționale de export. În paralel, exporturile moldovenești au scăzut de doi ani, diminuând cererea de transport chiar când parcul de camioane atinge recorduri.

Supracapacitatea din sectorul auto nu se reflectă în profit: tarifele au fost erodate de concurență, iar întreținerea drumurilor – afectate de traficul greu – devine o povară bugetară. Reabilitarea liniei de cale ferată pe coridorul nord–sud ar transfera greutatea de pe asfalt, dar ar lăsa transportatorii rutieri cu vehicule subutilizate și credite nerecuperate.

Drept soluție Ioniță propune reabilitarea segmentelor critice de cale ferată pentru mărfuri agricole și tranzit, sScheme de conversie sau buy-back pentru flota de camioane îmbătrânită;
Incentive fiscale pentru operatorii feroviari și parteneriate public-private la terminale multimodale și un plan național de întreținere a drumurilor finanțat din taxarea transportului greu.

Ioniță anticipează o revigorare sezonieră a transportului de marfă odată cu exportul noii recolte, dar avertizează că modelul „toată marfa pe roți” nu mai este sustenabil: „Fără o strategie coerentă, riscăm să rămânem și cu drumuri distruse, și cu trenuri goale, și cu camioane fără marfă”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO