Musk vrea să intre în arena băncilor după ce Google, Amazon şi Facebook au dat greş cu proiecte de miliarde de dolari

31 Iul. 2023, 06:15
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
31 Iul. 2023, 06:15 // Actual //  bani.md

Cel mai mare şi recent proiect al lui Elon Musk este de a transforma Twitter într-un centru unic pentru servicii financiare. Încercarea miliardarului nu reprezintă primul episod când un om din spatele unei companii gigant încearcă să joace pe terenul lui Jamie Dimon, scrie Bloomberg.

Peisajul este plin de firme de tehnologie care au urmărit să facă acelaşi lucru: Facebook a investit ani de zile într-un proiect de monedă digitală numit Libra, care ar fi trebuit să revoluţioneze plăţile, dar mecanismele de reglementare a forţat-o să abandoneze proiectul. Google a planificat de asemenea lansarea unui instrument financiar digital şi chiar a adunat 11 bănci ca parteneri pentru lansare, înainte de a renunţa brusc la întregul plan. Amazon a luat în considerare posibilitatea de a oferi conturi curente pentru consumatori, dar proiectul nu a devenit niciodată realitate.

Companiile de tehnologie din SUA s-au luptat în încercările lor de a se confrunta cu giganţii bancari, reducându-şi adesea ambiţiile în faţa concurenţei şi a proceselor de aprobare prelungite. Dar Musk nu este ca alţi directori din domeniul tehnologiei: deciziile sale de afaceri nu tind să urmeze căi previzibile – după cum o demonstrează numeroasele sale mişcări şocante la Twitter, inclusiv renunţarea la brandul său iconic bazat pe păsări pentru litera X – şi are experienţă în domeniul tehnologiei financiare, deoarece a fondat firma cunoscută acum sub numele de PayPal.

„Nu spun că este imposibil să realizeze acest lucru. Problema este că proiectul necesită investiţii ca să te asigură că faci lucrurile corect pentru a te alinia cu standardele globale”, a declarat Prnav Sood, CEO al platformei de plăţi Airwallex.

Aplicaţia X imaginată de Musk – care va conecta infrastructura de bază a Twitter cu X.com, o adresă web care funcţionează acum ca un serviciu de rutare către Twitter – este una care suprapune comunicarea, multimedia şi „capacitatea de a conduce întreaga ta lume financiară”.

În mesajele postate în sprijinul revizuirii lui Musk, directorul executiv al Twitter, Linda Yaccarino, a declarat că X va include funcţii fintech, cum ar fi plăţile şi serviciile bancare. Twitter a obţinut deja licenţe de tranzacţionare în patru state americane – Arizona, Michigan, Missouri şi New Hampshire.

Proiectul a fost imaginat de Musk în 2022 în timp ce era prins în procesul de achiziţionare al Twitter. Încă de pe atunci intenţiile sale erau ca Twitter să semene mai mult cu WeChat al Tencent Holdings Ltd., un serviciu de mesagerie devenit o super-aplicaţie folosită zilnic de peste un miliard de persoane în China. Este, de asemenea, un titan fintech care permite utilizatorilor să îşi trimită reciproc fonduri, să plătească pentru bunuri şi servicii şi chiar să împrumute bani.
Aceasta nu ar fi prima incursiune a lui Musk în domeniul fintech. El s-a mutat în Silicon Valley în timpul boom-ului dot-com şi a fondat o companie – cunoscută şi sub numele de X.com – care a devenit în cele din urmă PayPal.

A făcut prima dată avere când PayPal a fost vândută către eBay. În ceea ce priveşte activitatea bancară, Musk a declarat că a refuzat „mai multe locuri de muncă bine plătite de pe Wall Street” pentru a se concentra pe tehnologie – o decizie care a funcţionat bine pentru omul de afaceri, care este acum cea mai bogată persoană din lume, cu o avere netă de 238,9 miliarde de dolari, potrivit Bloomberg Billionaires Index.

Cu toate acestea integrarea funcţiilor bancare şi de plăţi va necesita ca utilizatorii să se acomodeze cu o companie cu un nume de produs nou-nouţ şi cu propriul set de probleme financiare, după ce Musk a împovărat Twitter cu datorii importante.
„Tranziţie către lansarea de servicii financiare nu este simplă, ţinând cont de concurenţa dură de pe piaţa bancară din SUA, de mecanismele de reglementare şi de un nivel ridicat de „fidelitate” din partea clienţilor din domeniul financiar”, a declarat Jeff Tijssen, şeful global al departamentului de fintech al firmei de consultanţă Bain & Co.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII