Nemții, pe muchie de cuțit! Avertizează cu privire la oprirea industriei în cazul în care gazele ruseşti vor fi oprite

17 Iun. 2023, 20:03
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
17 Iun. 2023, 20:03 // Actual //  bani.md

Germania ar putea fi nevoită să reducă sau chiar să oprească capacităţile industriale dacă acordul de tranzit de gaze al Ucrainei cu Rusia nu va fi prelungit după ce va expira la sfârşitul anului viitor, potrivit ministrului economiei, Robert Habeck, conform Bloomberg.

Habeck a lansat acest avertisment dur luni, în cadrul unei conferinţe economice din estul Germaniei, afirmând că factorii de decizie politică ar trebui să evite „să facă din nou aceeaşi greşeală” de a presupune că economia nu va fi afectată dacă nu se iau măsuri de precauţie pentru a asigura aprovizionarea cu energie.

Regulile privind împărţirea poverii unei potenţiale crize de gaze în Europa de Est ar trebui respectate, ceea ce înseamnă că Germania ar trebui să exporte gaze acolo pentru a compensa deficitul, iar producătorii din cea mai mare economie europeană ar putea avea aprovizionarea restricţionată sau redusă, a adăugat el.

„Nu există un scenariu sigur pentru cum vor decurge lucrurile”, a declarat Habeck la forumul de la Bad Saarow. Capacităţi suplimentare, inclusiv un terminal de GNL planificat pe coasta de nord a Germaniei, care a provocat opoziţia localnicilor şi a grupurilor de mediu vor fi, prin urmare, esenţiale pentru a menţine aprovizionarea atât a Germaniei de Est, cât şi a Europei de Est, a spus el.

În ciuda invaziei la scară largă a ţării de către forţele Kremlinului în februarie anul trecut, Ucraina continuă să câştige taxe de tranzit permiţând gazului rusesc să circule pe teritoriul său către ţări precum Austria, Slovacia, Italia şi Ungaria.

Chiar dacă unele livrări continuă şi după 2024, este puţin probabil ca actualul acord de tranzit să fie prelungit în condiţii similare, având în vedere lipsa de sprijin politic, potrivit unui raport al Center on Global Energy Policy publicat săptămâna trecută.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII