O echipă de tineri din Moldova a câștigat 15,000 USD pentru dezvoltarea unei aplicații în sprijinul vârstnicilor

19 Mart. 2024, 11:28
 // Categoria: Slider // Autor:  MD Bani
19 Mart. 2024, 11:28 // Slider //  MD Bani

Chișinău, 19 martie 2024 – „Silverlink: aplicația ta la orice vârstă”! Aceasta este ideea câștigătoare a Hackathon-ului „Tineri pentru vârstnici: împotriva singurătății”, care s-a desfășurat recent la Chișinău. Evenimentul a fost organizat de Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA Moldova) împreună cu Ministerul Muncii și Protecţiei Sociale al Republicii Moldova, Fundația Moldcell și Proiectul Tehnologiile Viitorului finanțat de USAID, Suedia și Marea Britanie.

La Hackathon au participat peste 50 de tineri specialiști IT, majoritatea studenți la Universitatea Tehnică din Moldova, participanți în startup-uri și profesioniști din alte domenii, care au fost ghidați de mentori să dezvolte o aplicație dedicată persoanelor vârstnice, pentru a-i ajuta să fie mai conectați digital și să combată singurătatea.

Tinerii au interacționat și cu persoane în vârstă, care le-au povestit din prima sursă cu ce provocări se confruntă.

Prezentă la deschiderea evenimentului, Felicia Bechtoldt, Secretară de Stat la Ministerul Muncii și Protecției Sociale a menționat că, potrivit prognozelor demografice, în 2040 generațiile cu vârsta de peste 50 de ani vor constitui aproximativ jumătate din totalul populației Republicii Moldova. Conform Studiului „Generații și Gen” (GGS), înaintarea în vârstă este asociată cu un nivel înalt al singurătății. Aproximativ a treia parte din populația 60+ ani resimte un sentiment de singurătate, vârstnicii fiind mai des expuși stărilor depresive comparativ cu celelalte categorii de vârstă.

Karina Nersesyan, Reprezentanta UNFPA în Moldova, a spus că Republica Moldova îmbătrânește, iată de ce este imperativ să fie identificate soluții pentru  a conecta vârstnicii la realitățile lumii moderne. Dialogul intergenerațional cu tinerii sporește coeziunea socială și este în avantajul tuturor. Programele de sprijin pentru o viață activă și sănătoasă la o vârstă înaintată fac parte din strategia de reziliență demografică a UNFPA.

În total, la Hackathon au participat 10 echipe ghidate de mentori, care au lucrat intens la dezvoltarea unui prototip IT, care să susțină persoanele vârstnice în ameliorarea sentimentului de singurătate.

Echipa „Pinguinii” a impresionat juriul cu cea mai bună, inovativă, aplicabilă, cost-eficientă și sustenabilă soluție adaptată nevoilor vârstnicilor și a obținut marele premiu de 15 000 de dolari pentru dezvoltarea în continuare a prototipului.

Soluția propusă de echipa câștigătoare, „Silverlink”, este o aplicație prietenoasă, ușor de utilizat, concepută special pentru vârstnici, pentru a-i conecta cu cei dragi, a-i ajuta să-și redescopere pasiunile și a explora noi interese. Acesta este un asistent de Inteligență Artificială pentru toți vârstnicii, care va ajuta inclusiv persoanele în vârstă cu competențe digitale mai limitate.

Potrivit autorilor, discuția dintre utilizator-asistent decurge prin intermediul mesajelor vocale, asistentul preia cuvintele utilizatorului, le convertește în text, transmite textul API-ului, obține un răspuns sub formă de text și expediază răspunsul către utilizator în forma unui mesaj vocal citit de asistentul de Inteligență Artificială.

Printre funcționalitățile importante ale acestei aplicații se numără împărtășirea stării de spirit, încărcarea fotografiilor de la activități, acces la știrile locale, posibilitatea de a purta conversații cu cei dragi.

„Noi, cei de la Proiectul Tehnologiile Viitorului, finanțat de USAID, Suedia și Marea Britanie, ne bucurăm să sprijinim tinerii în dezvoltarea unor soluții inovatoare care, pe de o parte conectează  generații și, pe de altă parte, ajută vârstnicii să nu se simtă izolați social”, a menționat Doina Nistor, directoarea Proiectului Tehnologiile Viitorului.

„Acest hackathon reunește două direcții de activitate de bază ale Fundației Moldcell: incluziunea digitală a vârstnicilor și dezvoltarea createch-ului. Parteneriatul nostru în cadrul acestui eveniment exemplifică modul în care integrăm aceste direcții, unde tinerii inovatori își valorifică creativitatea și expertiza tehnologică, pentru a dezvolta soluții care contribuie direct la incluziunea digitală a vârstnicilor pentru o îmbătrânire activă și sănătoasă”, a adăugat Irina Strajescu, Directoarea Executivă a Fundației Moldcell.

Aplicația „Silverlink” destinată persoanelor vârstnice urmează să fie dezvoltată în următoarele 6 luni și face parte din acțiunile ce contribuie la realizarea Programului Național pentru îmbătrânire activă și sănătoasă 2023-2027, implementat de Ministerul Muncii și Protecției Sociale cu suportul UNFPA Moldova.

Realitatea Live

27 Apr. 2024, 08:24
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Lupu Eduard
27 Apr. 2024, 08:24 // Bani și Afaceri //  Lupu Eduard

Inteligenţa artificială va duce la o nevoie „minimă” de call center-uri în cel mult un an, progresele rapide ale inteligenţei artificiale urmând să schimbe o industrie întreagă, spune directorul companiei indiene de IT Tata Consultancy Services, citat de FT.

K Krithivasan, directorul general al TCS, a declarat pentru Financial Times că, deşi „nu am văzut nicio reducere a locurilor de muncă” până acum, adoptarea pe scară mai largă a inteligenţei artificiale generative în rândul clienţilor multinaţionali va revizui tipul de centre de asistenţă pentru clienţi care au creat locuri de muncă în masă în ţări precum India şi Filipine.

„Într-o fază ideală, dacă mă întrebaţi pe mine, ar trebui să existe un număr foarte mic de centre de apeluri primite care să aibă deloc apeluri primite”, a spus el. „Suntem într-o situaţie în care tehnologia ar trebui să fie capabilă să prevadă un apel care vine şi apoi să abordeze proactiv punctul de durere al clientului.”

El a spus că chatbots vor putea în curând să analizeze istoricul tranzacţiilor unui client şi să facă o mare parte din munca depusă de agenţii din centrele de apeluri. „Acolo ne îndreptăm … . Nu cred că suntem acolo astăzi – poate peste un an sau cam aşa ceva”, a spus el.

Perspectiva ca instrumentele de inteligenţă artificială generativă care avansează rapid să înlocuiască multe tipuri de lucrători cu guler alb, inclusiv agenţii din centrele de apeluri şi dezvoltatorii de software, a alarmat factorii de decizie din întreaga lume.

În India – un centru global pentru serviciile de back-office – peste 5 milioane de persoane lucrează în domeniul IT şi al externalizării proceselor de afaceri, potrivit grupului industrial Nasscom.

TCS, o ramură a conglomeratului indian Tata care lucrează cu multinaţionalele pentru a le dezvolta sistemele IT, are peste 600.000 de angajaţi proprii şi venituri anuale de aproape 30 de miliarde de dolari.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău