Deputații au aprobat în prima lectură un proiect de lege ce ar putea revoluționa soluționarea litigiilor în materie de consum în Republica Moldova. Propus de către Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Dumitru Alaiba acest proiect vizează instituirea unui mecanism de soluționare alternativă a litigiilor (SAL) pentru consumatori și comercianți, oferind o alternativă flexibilă și rapidă în afara instanțelor de judecată, fără a implica medierea sau arbitrajul.
SAL va fi disponibil pentru aproape toate sectoarele de piață, cu excepția serviciilor de sănătate și educație. O structură dedicată soluționării acestor litigii va fi înființată în cadrul Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor, iar entitățile SAL vor trebui să îndeplinească criterii stricte de calitate, inclusiv asigurarea imparțialității, transparenței și echității. Un aspect notabil este termenul de 90 de zile pentru soluționarea litigiilor, asigurând astfel o soluționare rapidă a acestora.
Această inițiativă legislativă nu se limitează doar la soluționarea litigiilor, ci se extinde și asupra drepturilor consumatorilor în ceea ce privește achiziționarea de conținut digital și servicii digitale. Vânzătorii vor avea acum obligația de a oferi actualizări pentru conținutul digital sau serviciile digitale incluse în produsele lor.
Proiectul de lege este în conformitate cu directivele și regulamentele Uniunii Europene și va trece acum la examinarea Parlamentului în lectura a doua. Dacă va fi adoptat, acesta ar putea aduce beneficii semnificative atât consumatorilor, cât și comercianților din România, asigurând o cale mai eficientă de soluționare a litigiilor în materie de consum și protejarea drepturilor digitale ale consumatorilor.