Republica Moldova va adopta un nou Cod vamal! Unele magazine duty free își vor înceta activitatea

12 Aug. 2021, 17:55
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
12 Aug. 2021, 17:55 // Actual //  MD Bani

Codul vamal al Republicii Moldova va fi modificat, iar noile prevederi vor intra în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2023. Cabinetul de miniștri a examinat astăzi proiectul de hotărâre care prevede adoptarea documentului.

Modificarea derivă din necesitatea executării angajamentelor asumate de țara noastră, prin semnarea Acordului de Asociere RM-UE.

 Documentul a fost elaborat în baza rezultatelor examinării avizelor amendamentelor deputaților. Acesta presupune:

  • Ajustarea anumitor noțiuni principale, cum ar fi: biroul vamal de supraveghere, decizie vamală, declarație de origine, exportator, notificare de reexport etc;
  • modificarea plafonului de retragere a licenței brokerului vamal de la 2 milioane de lei – la 500 mii de lei;
  • concretizarea faptului că, cursul de schimb valutar aplicat în scopuri vamale reprezintă cursul oficial al leului față de valutele străine stabilit de Banca Națională a Moldovei la momentul apariției datoriei vamale;
  • simplificarea condițiilor aferente distrugerii mărfurilor care aduc atingere unui drept de proprietate intelectuală, precum și majorarea termenului de la un an la 3 ani, în care titularul de drept este obligat să distrugă mărfurile care aduc atingere unui drept de proprietate intelectuală.

Noul Cod vamal propus pentru adoptare corespunde legislației Uniunii Europene, care prevede posibilitatea existenței magazinelor duty-free doar în aeroporturi, porturi, la bordul aeronavelor și navelor. Astfel, o parte din magazinele duty free din zona de frontiera terestră își vor înceta activitatea la expirarea licenței, și anume la data de 22 decembrie 2022, adică până la intrarea în vigoare a noului Cod vamal.

În același timp, se propune aplicarea garanțiilor de stat asupra agenților economici înregistrați până la data intrării în vigoare a Codului Vamal în zonele economice libere, Portul Internațional Liber „Giurgiulești” și Aeroportul Internațional Liber „Mărculești”, în conformitate cu prevederile actelor ce reglementează zonele respective. Garanțiile respective vor fi extinse și asupra agenților economici care se vor înregistra în perioada 1 ianuarie 2023 – 1 septembrie 2024.

De asemenea, în vederea îmbunătățirii prevederilor din proiectul de lege au fost propuse completări care au drept scop asigurarea unor condiții echitabile mediului de afaceri și aduc claritate reglementărilor vamale, cum ar fi: reducerea amenzii în cazul nedeclarării în termen a mărfurilor, clarificarea noțiunilor de încălcări grave și infracțiuni legate de activitatea economică, dar și actualizarea unor norme din Cod cu prevederile legislației în vigoare la moment.

Realitatea Live

11 Feb. 2025, 10:24
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
11 Feb. 2025, 10:24 // Actual //  Ursu Victor

Luni, prețurile gazelor naturale din Europa au atins cel mai mare nivel din ultimii doi ani, pe fondul scăderii temperaturilor, ceea ce a dus la o creștere semnificativă a cererii și la accelerarea extragerii gazului din depozitele regionale, deja aproape goale. Contractele futures pe piața europeană TTF din Amsterdam au crescut cu 4,5%, ajungând la 58,50 euro pe megawat-oră, cel mai mare nivel din februarie 2023. În Marea Britanie, prețul contractului pentru luna următoare a crescut cu o valoare similară, atingând 142,20 penny pe term (4,5 penny pe kilowatt-oră), ceea ce reprezintă, de asemenea, un maxim de doi ani.

Se așteaptă ca un val prelungit de frig în Europa de Nord-Vest să conducă la o creștere suplimentară a cererii de încălzire, accelerând extragerea gazului din depozitele europene, care deja sunt la cele mai scăzute niveluri pentru această perioadă a anului, de la criza energetică din 2022.

Începând cu conflictul dintre Rusia și Ucraina, Europa a înlocuit aprovizionările cu gaze naturale din Rusia prin conducte cu importuri de gaz natural lichefiat (GNL) din alte părți ale lumii. În 2022, importul de GNL a reprezentat aproximativ 34% din consumul de gaz al Europei, comparativ cu 20% în 2021.

Deși depozitele europene au fost umplute la începutul iernii, țările au fost nevoite să utilizeze aceste rezerve mult mai rapid decât în anii anteriori, din cauza frigului și a unei competiții mai mari pentru GNL din Asia.

La mijlocul lunii decembrie, volumul de gaz din depozitele Europei a scăzut cu aproximativ 19% față de sfârșitul lunii septembrie, când sezonul de umplere al depozitelor de gaze se încheie, conform datelor Gas Infrastructure Europe. În comparație, în ultimii doi ani, scăderea era mai puțin semnificativă în această perioadă.

Analiștii susțin că depozitele europene sunt acum umplute doar în proporție de 49%, comparativ cu 67% în aceeași perioadă a anului trecut. De asemenea, livrările de gaze rusești prin Ucraina, care constituiau aproximativ 5% din importurile de gaz ale Europei, s-au oprit la începutul anului, lăsând piața gazelor din Europa „și mai vulnerabilă”, a afirmat Natasha Fielding, șefă a departamentului de formare a prețurilor pe piața gazelor din Europa la compania Argus.

„Acest lucru înseamnă că schimbările de temperatură pot influența semnificativ prețurile, întrucât traderii iau în calcul o presiune suplimentară asupra depozitelor subterane”, a explicat ea.

Prognozele arată că se vor înregistra perioade simultane de frig în întreaga Europă și în Asia de Nord-Est la sfârșitul acestei săptămâni, ceea ce va duce la o competiție și mai acerbă pentru livrările de GNL. Piața GNL se pregătește pentru noi schimbări, după ce China a anunțat impunerea unei taxe de 15% pe importurile de GNL din SUA, ca răspuns la o taxă de 10% impusă de președintele Donald Trump asupra tuturor produselor chinezești importate în SUA.

Fielding a subliniat că războiul comercial în curs va duce la reorganizarea fluxurilor comerciale și că se preconizează că cumpărătorii din China vor vinde GNL-ul american deja contractat pe alte piețe, însă acest lucru nu va afecta livrările către Europa.

„Europa atrage acum în mod sigur majoritatea transporturilor de GNL american, indiferent de tarifele pe GNL-ul importat din SUA în China”, a mai declarat Fielding.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală