Republica Moldova va adopta un nou Cod vamal! Unele magazine duty free își vor înceta activitatea

12 Aug. 2021, 17:55
 // Categoria: Actual // Autor:  Dumitrita Culiuc
12 Aug. 2021, 17:55 // Actual //  Dumitrita Culiuc

Codul vamal al Republicii Moldova va fi modificat, iar noile prevederi vor intra în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2023. Cabinetul de miniștri a examinat astăzi proiectul de hotărâre care prevede adoptarea documentului.

Modificarea derivă din necesitatea executării angajamentelor asumate de țara noastră, prin semnarea Acordului de Asociere RM-UE.

 Documentul a fost elaborat în baza rezultatelor examinării avizelor amendamentelor deputaților. Acesta presupune:

  • Ajustarea anumitor noțiuni principale, cum ar fi: biroul vamal de supraveghere, decizie vamală, declarație de origine, exportator, notificare de reexport etc;
  • modificarea plafonului de retragere a licenței brokerului vamal de la 2 milioane de lei – la 500 mii de lei;
  • concretizarea faptului că, cursul de schimb valutar aplicat în scopuri vamale reprezintă cursul oficial al leului față de valutele străine stabilit de Banca Națională a Moldovei la momentul apariției datoriei vamale;
  • simplificarea condițiilor aferente distrugerii mărfurilor care aduc atingere unui drept de proprietate intelectuală, precum și majorarea termenului de la un an la 3 ani, în care titularul de drept este obligat să distrugă mărfurile care aduc atingere unui drept de proprietate intelectuală.

Noul Cod vamal propus pentru adoptare corespunde legislației Uniunii Europene, care prevede posibilitatea existenței magazinelor duty-free doar în aeroporturi, porturi, la bordul aeronavelor și navelor. Astfel, o parte din magazinele duty free din zona de frontiera terestră își vor înceta activitatea la expirarea licenței, și anume la data de 22 decembrie 2022, adică până la intrarea în vigoare a noului Cod vamal.

În același timp, se propune aplicarea garanțiilor de stat asupra agenților economici înregistrați până la data intrării în vigoare a Codului Vamal în zonele economice libere, Portul Internațional Liber „Giurgiulești” și Aeroportul Internațional Liber „Mărculești”, în conformitate cu prevederile actelor ce reglementează zonele respective. Garanțiile respective vor fi extinse și asupra agenților economici care se vor înregistra în perioada 1 ianuarie 2023 – 1 septembrie 2024.

De asemenea, în vederea îmbunătățirii prevederilor din proiectul de lege au fost propuse completări care au drept scop asigurarea unor condiții echitabile mediului de afaceri și aduc claritate reglementărilor vamale, cum ar fi: reducerea amenzii în cazul nedeclarării în termen a mărfurilor, clarificarea noțiunilor de încălcări grave și infracțiuni legate de activitatea economică, dar și actualizarea unor norme din Cod cu prevederile legislației în vigoare la moment.

Realitatea Live

24 Sept. 2021, 22:04
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Dumitrita Culiuc
24 Sept. 2021, 22:04 // Bani și Afaceri //  Dumitrita Culiuc

Carlos Ghosn vrea să clarifice lucrurile în memoriile sale ce urmează să fi publicate săptămâna aceasta: nu mai este acţionar la constructorul auto japonez Nissan Motor Co. şi este nerăbdător să îşi vândă participaţia pe care o deţine la grupul auto francez Renault SA, transmite Bloomberg.

Fostul CEO al alianţei Renault-Nissan, un fugar urmărit de justiţia japoneză, a devenit mai pesimist cu privire la perspectivele alianţei în ultimele 11 luni care au trecut de la publicarea primei sale cărţi în limba franceză. Într-un capitol ce acoperă pachetul său salarial, Ghosn susţine că a dovedit loialitate şi încredere în companiile pe care le-a condus prin faptul că a păstrat acţiunile pe care le deţinea şi după arestarea sa în luna noiembrie 2018, scrie Agerpres.

“Nu mai sunt acţionar la Nissan, mulţumesc lui Dumnezeu”, a spus Ghosn într-un interviu realizat la Beirut, oraşul unde trăieşte după ce a fugit din Japonia la finele lui 2019 pentru a evita un proces în care este acuzat de diverse nereguli financiare.

Alianţa Renault-Nissan, înfiinţată în 1999 când Carlos Ghosn a fost trimis de Renault să salveze Nissan, care la acea dată era în pragul falimentului, este “condamnată” din cauza luptelor interne pentru putere, susţine fostul preşedinte director general.

Ghosn a precizat că mai are o participaţie la Renault via acţiunile pe care Guvernul francez le-a sechestrat în cadrul unei investigaţii în derulare privind rezidenţa fiscală.

“Nu fac acest lucru pentru că nu am încredere în echipa managerială. Este pentru că nu am altă alegere”, precizează Ghosn.

Valoarea de piaţă combinată a celor două companii a scăzut cu aproape 30 de miliarde de dolari după arestarea lui Carlos Ghosn. Nissan a înregistrat doi ani consecutivi de pierderi şi anul trecut a prezentat un plan de relansare care presupune închiderea unor linii de producţie şi sacrificarea cotei de piaţă pentru profitabilitate. La rândul său Renault a luat şi el măsuri drastice după plecarea lui Ghosn, eliminând mii de locuri de muncă şi reducând capacitatea de producţie după ce anul trecut a înregistrat pierderi record.

 
Lucrările de amenajare a scuarului în memoria victimelor catastrofei de la Cernobîl, finalizate
Lucrările de amenajare a scuarului în memoria victimelor catastrofei de la Cernobîl, finalizate
Ultima super lună din 2021 – luna plină “căpșună”
Ultima super lună din 2021 – luna plină “căpșună”
India folosește drone pentru livrarea vaccinului anti-Covid
India folosește drone pentru livrarea vaccinului anti-Covid
Expoziția “De la portul popular la îmbrăcămintea modernă”, în Parcul Catedralei
Expoziția “De la portul popular la îmbrăcămintea modernă”, în Parcul Catedralei
Festivalul umbrelelor, în parcul “Alunelul” din sectorul Buiucani
Festivalul umbrelelor, în parcul “Alunelul” din sectorul Buiucani
Expoziție foto dedicată cadrelor medicale, în Capitală
Expoziție foto dedicată cadrelor medicale, în Capitală