Românii bat la ușa fabricii de sticlă din Chișinău! Cine este compania care ar vrea să cumpere întreprinderea

27 Ian. 2025, 14:24
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
27 Ian. 2025, 14:24 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Agenția Proprietății Publice (APP) din Republica Moldova pregătește în prezent caietul de sarcini pentru un proiect investițional important, având ca obiectiv valorificarea fabricii de sticlă din Chișinău. Directorul APP, Roman Cojuhari, a declarat că scopul principal este păstrarea activității de producție și a locurilor de muncă, nu vânzarea fabricii ca activ imobiliar. În acest sens, autoritățile vor impune condiții specifice procesului de valorificare, cum ar fi atragerea de investiții, păstrarea și dezvoltarea domeniului de activitate al fabricii.

„Ne dorim să menținem activitatea de producție, iar acest proiect trebuie să asigure dezvoltarea fabricii, nu doar să o vândă ca un teren. Vor exista condiții stricte privind păstrarea locurilor de muncă și atragerea de noi investiții. În aproximativ o lună, vom expune caietul de sarcini pentru evaluare”, a afirmat Cojuhari.

La momentul actual, au avut loc mai multe vizite de informare din partea agenților economici interesați. Printre aceștia se află și o companie din România activă în domeniul sticlei, despre care șefa Agenției de Investiții, Natalia Bejan, a menționat că a fost singura care a manifestat interes imediat după anunțul privind scoaterea fabricii la licitație.

„Este un interes real și serios din partea unei companii care activează în domeniu și în România. Aceasta a fost singura care a acționat rapid și a manifestat intenția de a achiziționa fabrica de sticlă”, a declarat Bejan într-o conferință de presă.

Deși nu a dezvăluit numele companiei, ar fi vorba despre BA Glass, o companie portugheză care controlează singura fabrică de ambalaje din sticlă rămasă în funcțiune în România.

În primăvara anului trecut, o ofertă din partea unui cumpărător germano-kazah pentru achiziționarea fabricii din Chișinău a fost luată în considerare, dar ulterior a fost abandonată.

Ultimul raport financiar al fabricii de sticlă din Chișinău arată un profit de 36,6 milioane de lei și o cifră de afaceri de 569,2 milioane de lei pentru anul 2023, ceea ce subliniază importanța economică a acestei unități de producție.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

23 Iul. 2025, 16:35
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
23 Iul. 2025, 16:35 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Mai mulți retaileri mari din Republica Moldova, în frunte cu milionarul Mircea Baciu (Bomba) și afaceriștii discreți Iurii Starodubov și Vitalie Moraru (Maximum), cer impunerea de taxe vamale și TVA la toate coletele comandate online din afara țării, invocând concurența neloială. Aceștia dar și alții au participat la Clubului Presei Economice.  În realitate, această mișcare pare mai degrabă o tentativă disperată de a opri schimbarea inevitabilă a pieței, în care consumatorul are din ce în ce mai mult acces la produse mai ieftine, mai diverse și livrate direct la ușă. E cel puțin ironic să vezi rețele care domină mallurile din Chișinău și au showroomuri de sute de metri pătrați plângându-se de „inechitate” pentru că Temu sau AliExpress livrează un telefon sau o pereche de adidași cu 30% mai ieftin. Dacă aceste magazine tradiționale ar fi oferit prețuri și servicii competitive, clienții nu s-ar fi orientat în masă spre online.

Mai grav este faptul că marii retaileri cer statului să-și folosească pârghiile pentru a le proteja profiturile, sub pretextul apărării bugetului public și al mediului economic local. Ei omit, desigur, să menționeze propriile practici de optimizare fiscală, importurile mascate sau forța de muncă plătită parțial la negru. De cealaltă parte, milioane de moldoveni profită de deschiderea pieței globale și comandă online nu pentru că vor să ocolească sistemul, ci pentru că piața locală nu le oferă nici varietate, nici calitate, nici prețuri decente. În loc să investească în digitalizare, în magazine online sau în îmbunătățirea serviciilor, acești retaileri preferă să ceară guvernului să-i apere de concurență.

În UE, problema a fost rezolvată nu prin interzicerea coletelor, ci prin integrarea giganților internaționali în sistemul fiscal european – vânzătorii plătesc TVA la sursă, iar datele despre colete sunt transmise digital. Moldova ar putea urma același model, fără a penaliza consumatorii. Dar în Moldova, marii jucători cer impozitarea tuturor coletelor, indiferent de valoare, sperând că taxele le vor readuce clienții pierduți. Aceasta este esența luptei: nu pentru buget, ci pentru controlul unei piețe care, încet, dar sigur, scapă din mâinile granzilor. Dacă se va da curs acestor presiuni, vom asista nu la protejarea economiei locale, ci la protejarea privilegiilor unei elite economice care nu vrea să concureze, ci să controleze.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA