Rusia continuă planurile de a construi un gazoduct uriaș către China chiar dacă economia se prăbușește

02 Mart. 2022, 18:30
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
02 Mart. 2022, 18:30 // Actual //  MD Bani

Rusia continuă planurile de a construi un gazoduct uriaș care va transporta gaze naturale în China, pe măsură ce sancțiunile impuse de Occident îi afectează puternic economia, informează Business Insider.

Gigantul Gazprom, controlat de stat, a anunțat luni că a semnat un contract de proiectare pentru gazoductul Soyuz-Vostok. Potrivit companiei, conducta uriașă ar urma să livreze până la 50 de miliarde de metri cubi de gaz anual în China, via Mongolia.

Bloomberg scrie că daca proiectul va fi construit, va reprezenta cea mai importantă înțelegere Gazprom-China realizată vreodată.

Soyuz-Vostok este cunoscut drept gazoductul Power of Siberia 2. Conducta Power of Siberia 1 transportă gaz rusesc în China din 2019, în cadrul unui acord pe 30 de ani încheiat în 2019, în valoare de 400 de miliarde de dolari.

Țările din Uniunea Europeană, SUA, Marea Britanie, Canada, Japonia și alte state au aplicat sancțiuni dure Rusiei, după invazia din Ucraina, scopul fiind să slăbească economia rusească. Măsurile au țintit sistemul bancar rusesc, dar și sectorul de comerț, provocând o scădere a rublei, o creștere a ratei dobânzilor și ratei inflației. Cu toate acestea, sancțiunile nu au vizat importurile de energie din Rusia. Europa importă aproape 40% din necesarul de gaz din Rusia și continuă să se bazeze pe livrările rusești chiar și după începerea invaziei.

China, între timp, a evitat să critice acțiunile Rusiei și s-a abținut să clasifice atacul drept o invazie. China este cel mai mare partener comercial al Rusiei în privința exporturilor și importurilor. O treime din totalul exporturilor ruse de petrol în 2020 au ajuns în China, scrie Reuters, care adaugă că statul chinez aprovizionează Rusia cu telefoane, jucării și confecții.

Proiectul Soyuz Vostok ar oferi Rusiei acces mai ușor la piețele estice, întrucât piețele vestice încep să se distanțeze de Rusia. Shell a anunțat marți că se retrage din companiile mixte în care funcționa alături de Gazprom, iar BP a anunțat că își va vinde participația de 20% în compania petrolieră de stat Rosneft.

Totodată, Germania a suspendat planurile pentru proiectul Nord Stream 2, construit să alimenteze Europa cu gaz din Rusia. Compania germană E.ON a anunțat că a respins cererile de a închide gazoductul Nord Stream 1, care aduce gaz rusesc în Europa.

Bloomberg scrie că dacă Rusia și China încheie un nou acord de aprovizionare, Gazprom ar putea construi o legătură între sistemele de conducte vestice și cele estice, ceea ce i-ar permimte să trimită și în China gaz care acum ajunge doar în Europa.

Gazprom a anunțat că Alexey Miller, președintele Comitetului de gestionare al companiei ruse de energie Gazprom, și Sainbuyan Amarsaikhan, premierul adjunct al Mongoliei, au discutat luni despre proiectul Soyuz-Vostok.

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 13:11
 // Categoria: Opinii // Autor: 
04 Iul. 2025, 13:11 // Opinii // 

Calea Ferată din Moldova a anunțat solemn, într-un comunicat de presă, o premieră mondială că a reușit, pentru prima dată în ultimii zece ani, să repare o locomotivă diesel pe cont propriu. Este vorba despre venerabila ЧМЭ3-4952, o locomotivă de colecție sovietică, care a primit o a doua tinerețe chiar în atelierele întreprinderii de stat.

„Un moment de referință”, spune CFM, referindu-se la faptul că în sfârșit au avut bani, oameni și piese pentru o reparație capitală – o combinație rară în istoria recentă a infrastructurii moldovenești. S-au reparat motoare, s-a șlefuit arborele cotit (ceva ce, potrivit anunțului oficial, nu s-a mai întâmplat din epoca agricol-industrială – adică 1991), iar inginerii, electricienii și mecanicii au fost felicitați pentru faptul că, de data asta, locomotiva nu a fost trimisă în Ucraina, România sau direct la fier vechi.

Până acum, astfel de intervenții erau considerate imposibile, din motive ce țineau de lipsă de bani, de piese sau pur și simplu de voință. Acum însă, se deschide o nouă eră – una în care poate, cu puțin noroc și vreo încă zece ani, vom reuși să reparăm și următoarea locomotivă din muzeul viu al căii ferate moldovenești.

CFM promite că această reparație nu e doar un accident fericit, ci începutul unei „modernizări”, cuvânt care în transportul feroviar moldovenesc înseamnă de obicei că ceva vechi a fost vopsit cu o culoare nouă.

„Acum avem autonomie tehnică”, anunță întreprinderea, într-o explozie de optimism mecanic. Între timp, călătorii așteaptă încă trenul Chișinău–Iași care întârzie pentru că… locomotiva recent reparată a avut nevoie de o reajustare de urgență.

Glorie locomotivelor vechi și celor care le mai pot da o viață!

 

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO