Rușine națională! Moldova mai are 1200 km de drumuri pietruite

06 Feb. 2025, 16:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
06 Feb. 2025, 16:43 // Actual //  Ursu Victor

În cadrul unui program național ambițios, autoritățile moldovenești se angajează să elimine toate drumurile pietruite până în anul 2030, iar acest obiectiv se află deja în plină implementare. Potrivit secretarului de stat al Ministerului Infrastructurii, Nicolae Mîndra, în prezent, Moldova mai are încă aproximativ 1.200 de kilometri de drumuri pietruite, iar guvernul intenționează să le modernizeze și să le transforme în drumuri asfaltate.

„În 2030, niciun drum pietruit nu va mai exista în Republica Moldova. Suntem în al treilea an de implementare a Programului Drumurilor Regionale și lucrăm intens pentru a îmbunătăți infrastructura rutieră din țară”, a declarat Mîndra.

Proiectele de infrastructură rutieră care urmează să fie modernizate vor fi declarate de utilitate publică de interes național, iar lucrările de construcție, reabilitare și modernizare vor beneficia de sprijin financiar din partea partenerilor externi, conform unei inițiative legislative recente.

Parlamentul a votat deja în prima lectură un proiect de lege care prevede extinderea acestor lucrări la mai multe drumuri strategice. Astfel, se va investi în reabilitarea drumurilor R 34 Hâncești – Leova – Cahul – Giurgiulești, precum și în modernizarea unor sectoare importante ale centurii municipiului Chișinău.

Pe lângă aceste investiții, autoritățile se concentrează și pe drumurile regionale, cum ar fi G88 Cornești – Boghenii Noi – Năpădeni – M5 și G86 G88 – Dereneu – G85, care leagă mai multe localități din nordul, centrul și sudul țării. În total, vor fi reabilitați 116 kilometri de drumuri, conectând 45 de localități.

De asemenea, două proiecte importante de infrastructură transfrontalieră sunt în derulare. Unul dintre acestea se referă la drumul de acces la podul de la Ungheni, iar altul presupune extinderea la patru benzi a drumului care face legătura între vama Reni și vama Giurgiulești, inclusiv construcția unei ocoliri pentru satul Giurgiulești. Aceste proiecte vor contribui nu doar la îmbunătățirea traficului intern, dar și la consolidarea relațiilor economice și comerciale cu România.

În ceea ce privește exproprierea terenurilor și construcțiilor aflate în calea acestor lucrări de infrastructură, autoritățile vor compensa persoanele afectate prin plata despăgubirilor din fondul rutier. Astfel, autoritățile vor asigura un proces echitabil pentru toți cei afectați de aceste lucrări de modernizare a infrastructurii rutiere.

Aceste inițiative fac parte dintr-un plan pe termen lung care vizează îmbunătățirea semnificativă a rețelei de drumuri din Moldova, cu scopul de a sprijini dezvoltarea economică și de a facilita conectivitatea între localitățile țării și între Moldova și statele vecine.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

16 Mart. 2025, 12:31
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mart. 2025, 12:31 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Un viitor incert pentru centrul financiar asiatic
Anul 2047 se anunță a fi un moment de cotitură pentru Hong Kong, una dintre cele mai fascinante metropole ale lumii. Peste 22 de ani, constituția regiunii speciale își va încheia valabilitatea, iar viitorul său politic și economic rămâne incert.

Cu un sector financiar extrem de dezvoltat, infrastructură modernă și o populație diversificată, Hong Kong este astăzi un magnet pentru investitori și un hub esențial în economia globală. Totuși, odată cu expirarea principiului „o țară, două sisteme”, autonomia orașului ar putea fi semnificativ afectată, ceea ce ridică întrebări despre viitorul său.

Hong Kong a fost preluat de Marea Britanie în 1842, în urma Primului Război Anglo-Chinez, iar ulterior și alte teritorii adiacente au intrat sub administrația britanică. În 1898, Londra și Beijingul au semnat un acord prin care „Noile Teritorii” erau închiriate Marii Britanii pentru 99 de ani.

În anii ’80, Marea Britanie și China au început negocieri pentru viitorul Hong Kong-ului, ceea ce a condus la Declarația Comună Sino-Britanică din 1984, document care a stabilit principiul „o țară, două sisteme”. Astfel, la 1 iulie 1997, Hong Kong a fost retrocedat Chinei, dar a păstrat un grad ridicat de autonomie timp de 50 de ani, până în 2047.

Constituția Hong Kong-ului, cunoscută drept Legea Fundamentală, garantează libertăți esențiale, cum ar fi independența justiției, libertatea presei și un sistem economic distinct de cel al Chinei continentale. Însă, în ultimii ani, autoritățile de la Beijing au consolidat treptat controlul asupra regiunii, diminuând progresiv aceste libertăți.

În 2019, o propunere legislativă privind extrădarea către China a declanșat proteste masive. Mii de oameni au ieșit în stradă, iar unele manifestații au degenerat în confruntări violente cu forțele de ordine. Protestatarii au acuzat Beijingul că încearcă să submineze autonomia Hong Kong-ului și să elimine treptat principiul „o țară, două sisteme”.

Ulterior, China a adoptat Legea Securității Naționale, care a permis autorităților să reprime orice formă de opoziție, diminuând și mai mult libertățile orașului.

După 2047, Beijingul nu va mai fi obligat să respecte statutul special al Hong Kong-ului. Acest lucru ridică mai multe întrebări:

Un scenariu posibil este acela în care autonomia Hong Kong-ului va fi complet dizolvată, iar orașul va funcționa sub aceleași reguli ca orice altă metropolă chineză.
Va fi menținut principiul „o țară, două sisteme”?

Unele voci din conducerea chineză au sugerat că acest model ar putea continua, dar cu anumite „ajustări”.

Dacă libertățile economice și politice vor fi restrânse, există riscul ca multe companii internaționale și locuitori ai orașului să părăsească Hong Kong-ul în favoarea altor centre financiare, cum ar fi Singapore sau Tokyo.

O metropolă la răscruceHong Kong-ul a fost, timp de decenii, un simbol al inovației și libertății economice. Cu toate acestea, viitorul său este acum învăluit în incertitudine. Rămâne de văzut dacă autoritățile chineze vor alege să respecte modelul care a făcut din Hong Kong o metropolă de succes sau dacă vor impune un control total, transformându-l într-un oraș precum celelalte din China continentală.

Până în 2047, Hong Kong-ul rămâne un teren de negociere între trecut și viitor, între libertate și autoritate, între tradiție și schimbare.

 
Discursul Preşedintei Maia Sandu la monumentul Maica Îndurerată, de Ziua Memoriei şi Recunoştinţei
Discursul Preşedintei Maia Sandu la monumentul Maica Îndurerată, de Ziua Memoriei şi Recunoştinţei
Versuri emoţionante recitate de un veteran la Marşul Memoriei şi Recunoştinţei
Versuri emoţionante recitate de un veteran la Marşul Memoriei şi Recunoştinţei
NO COMMENT | ZIUA MEMORIEI ŞI RECUNOŞTINŢEI 2025, ÎN IMAGINI
NO COMMENT | ZIUA MEMORIEI ŞI RECUNOŞTINŢEI 2025, ÎN IMAGINI
NO COMMENT | RĂZBOIUL CARE A ÎNSÂNGERAT APELE NISTRULUI
NO COMMENT | RĂZBOIUL CARE A ÎNSÂNGERAT APELE NISTRULUI
NO COMMENT | SCRIITORUL VLADIMIR BEŞLEAGĂ, PETRECUT PE ULTIMUL DRUM
NO COMMENT | SCRIITORUL VLADIMIR BEŞLEAGĂ, PETRECUT PE ULTIMUL DRUM
NO COMMENT | CEI 3 ANI DE AGRESIUNE A RUSIEI ÎN UCRAINA, ÎN IMAGINI
NO COMMENT | CEI 3 ANI DE AGRESIUNE A RUSIEI ÎN UCRAINA, ÎN IMAGINI