Salarii restante și locomotive ruginite: Calea ferată se îndreaptă spre faliment. Ce propune ministrul Bolea

04 Dec. 2024, 12:04
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
04 Dec. 2024, 12:04 // Actual //  Ursu Victor

Căile Ferate din Moldova (CFM) se confruntă cu una dintre cele mai grave crize din istoria sa, acumulând datorii salariale și având o infrastructură aproape complet depășită. Ministrul Infrastructurii, Vladimir Bolea, a anunțat un plan de reforme menit să readucă CFM pe profit și să o integreze în rețelele regionale de transport feroviar.

CFM este în subordinea Agenției Proprietății Publice (APP), dar Ministerul Infrastructurii are responsabilitatea de a crea politici și strategii pentru redresarea companiei. Ministrul Bolea a precizat:

„Lucrăm la elaborarea unui program de reforme care să facă Căile Ferate profitabile. Vom pune accent pe activitățile comerciale și integrarea în rețeaua regională a căilor ferate, în special cu Ucraina și România. Tranzitarea mărfurilor prin Republica Moldova, cu destinație spre România, va fi o prioritate.”

CFM are datorii salariale de aproximativ 150 de milioane de lei, iar unii angajați au început să primească salarii restante abia pentru luna iulie. Din cele 139 de locomotive, 134 și-au depășit durata de amortizare, iar peste 25% din infrastructura feroviară necesită reparații capitale. Dacă nu se vor lua măsuri urgente, circulația pe jumătate din rețea ar putea fi suspendată în următorii ani.

În ultimul deceniu, compania a generat pierderi de aproape un miliard de lei, cauzate de scăderea numărului de pasageri și a volumului de mărfuri transportate. Costurile estimative pentru salvarea și modernizarea CFM se ridică la câteva sute de milioane de euro.

Ministrul Bolea și echipa sa își propun să transforme CFM într-un actor competitiv pe piața transporturilor, punând accent pe activitățile comerciale, integrarea regională cu Ucraina și România și identificarea de fonduri pentru modernizarea infrastructurii. Ministrul a subliniat că răspunsurile detaliate legate de managementul actual al companiei trebuie adresate Agenției Proprietății Publice, dar a reafirmat angajamentul său pentru revitalizarea CFM: „Ne dorim ca această companie să devină un pilon strategic pentru economia țării și un partener de încredere în rețeaua regională.”

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

 

Realitatea Live

04 Dec. 2024, 17:16
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
04 Dec. 2024, 17:16 // Actual //  Ursu Victor

Cehia a încetat brusc să primească petrol rusesc prin conducta „Drujba”, întreruperea fiind legată de un incident recent pe sectorul polonez al conductei, deși nu pe ramura care aprovizionează Cehia, Ungaria și Slovacia. Aceste trei țări au primit permisiunea Comisiei Europene de a continua importurile de petrol rusesc, în ciuda sancțiunilor împotriva Rusiei.

Pavel Kaidl, purtătorul de cuvânt al companiei petroliere cehe Orlen Unipetrol, a confirmat oprirea livrărilor pentru publicația Ceske Noviny. Operatorul de stat al conductei, Mero, a declarat că alimentarea cu petrol a țării nu este în pericol, deoarece aprovizionarea poate fi suplimentată prin conductele din Germania și Italia. Totuși, guvernul ceh pregătește măsuri preventive, inclusiv utilizarea rezervelor strategice, a anunțat ministrul Industriei și Comerțului, Lukáš Vlček, pe rețeaua X.

„În acest moment, nu primim petrol prin conducta Drujba. Nu există riscul unei penurii, deoarece livrările prin conducta italiană TAL continuă stabil”, a subliniat Vlček.

Conducta „Drujba”, cea mai mare infrastructură de transport al petrolului din Rusia către Europa, se împarte în Belarus în două ramuri. Ramura nordică, care alimentează Polonia și Germania, nu mai transportă petrol rusesc din cauza sancțiunilor, fiind înlocuită de petrol kazah. Ramura sudică, care traversează Ucraina, aprovizionează Ungaria, Slovacia și Cehia.

Pe 1 decembrie, o scurgere a fost raportată pe ramura nordică a conductei în Polonia, operatorul PERN investigând toate ipotezele, inclusiv o posibilă diversiune. Între timp, livrările către Germania continuă.

Creșterea riscului de sabotaje asupra infrastructurii critice din Europa este confirmată de multiple incidente recente. Directorul MI5, Ken McCallum, a descris tentativele serviciilor ruse de a destabiliza situația din Europa drept „uluitoare”. În noiembrie, două cabluri de telecomunicații din Marea Baltică au fost avariate, iar o ruptură a unui cablu de internet între Suedia și Finlanda a avut loc recent. În Slovacia, autoritățile investighează posibile acte de terorism asupra infrastructurii critice, inclusiv asupra conductei „Drujba”.

Potrivit unui raport al Centrului pentru Cercetarea Energiei și Aerului Curat, în septembrie 2024, Cehia a importat petrol prin „Drujba” în valoare de 90 milioane de euro, în timp ce Ungaria și Slovacia au importat petrol în valoare de 156 milioane de euro și, respectiv, 58 milioane de euro.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală