Seceta a distrus Moldova: Cantitatea mică de ulei din semințele de floarea-soarelui va duce la prăbușirea prețurilor

20 Aug. 2024, 12:37
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
20 Aug. 2024, 12:37 // Actual //  bani.md

Seceta severă din primăvara și vara acestui an a avut un impact devastator asupra recoltei de floarea-soarelui din Republica Moldova. După recoltarea primelor suprafețe de floarea-soarelui, care acoperă peste 6.000 de hectare, s-au observat probleme semnificative cu calitatea semințelor.

Potrivit lui Iurie Rija, directorul executiv al Asociației Exportatorilor și Importatorilor de Produse Agricole și Cerealiere „Agrocereale”, conținutul de ulei din semințele de floarea-soarelui este mult sub standardul obișnuit, având o medie de 36-38%, comparativ cu valoarea standard de 44%.

„Această scădere a calității semințelor, cauzată de condițiile climatice nefavorabile, va avea un impact semnificativ asupra prețurilor. Cantitatea mai mică de ulei obținută din semințele de floarea-soarelui va crește costurile pentru procesatori, ceea ce va conduce la ajustări ale prețurilor de achiziție. Fermierii vor trebui să ia în considerare aceste ajustări atunci când își planifică vânzarea recoltei”, a punctat Rija.

Prețul oferit de procesatori pentru semințele de floarea-soarelui va scădea în funcție de conținutul de ulei sub standardul de 44% și de impuritățile care depășesc limita admisă. De exemplu, în cazul în care prețul de bază este de 450 USD pe tonă și conținutul de ulei este cu 2% sub norma de 44%, prețul final va scădea cu 13,5 USD, ajungând la 436,5 USD pe tonă.

În ultima perioadă, prețurile pentru semințele de floarea-soarelui din România au crescut semnificativ, ajungând la 460 USD pe tonă în portul Constanța, ca urmare a scăderii producției din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile. Prețurile oferite de procesatori includ:

– Prutul Galați: 438 USD/tonă
-Expur Slobozia: 450 USD/tonă

Aceste prețuri sunt condiționate de un conținut standard de ulei de 44%. Dacă semințele au un conținut de ulei mai mic, prețul va fi ajustat conform procentului de ulei lipsă.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII