Tarifele inspecției tehnice au sărit în aer! Înțelegeri ascunse între grupuri de interese?

22 Aug. 2024, 12:13
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
22 Aug. 2024, 12:13 // Actual //  bani.md

La sfârșitul anului 2023, Parlamentul Republicii Moldova a modificat Codul transporturilor rutiere, aducând schimbări importante în modul de stabilire a tarifelor pentru inspecția tehnică obligatorie a autovehiculelor. Astfel, tarifele pentru acest serviciu nu mai sunt aprobate de Guvern, ci sunt stabilite liber de către furnizorii de servicii, în funcție de cerere și ofertă. Această schimbare a dus la majorări semnificative ale prețurilor: pentru vehiculele cu masa totală de până la 2000 kg, tariful a crescut de la 150 la 250 MDL (o creștere de 66%), iar pentru vehiculele cu masa totală între 2001 și 3500 kg, de la 200 la 300 MDL (o creștere de 50%).

Stanislav Ghilețchi, Director adjunct pe cercetare al Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), a elaborat o notă analitică în care analizează impactul liberalizării tarifelor pentru acest serviciu obligatoriu. În document, Ghilețchi subliniază că liberalizarea nu a fost însoțită de o metodologie clară pentru stabilirea costurilor, deși testarea tehnică presupune un set standardizat de acțiuni. De asemenea, autorul notei se întreabă cum este posibil ca toate stațiile de inspecție tehnică să stabilească aceleași prețuri, în condițiile în care liberalizarea ar trebui să favorizeze competiția și diversitatea ofertelor.

Potrivit analizei, modificările frecvente ale articolului 145 (1) din Codul transporturilor rutiere par să fie mai degrabă rezultatul presiunii din partea unor grupuri de interese, decât al unei strategii pe termen lung. Nota informativă din 2023 menționează că liberalizarea tarifelor ar trebui să sporească veniturile agenților economici și să încurajeze competiția. Totuși, în mod paradoxal, competiția ar trebui să ducă la scăderea prețurilor și la îmbunătățirea calității serviciilor, nu la majorări coordonate.

Unul dintre principalele argumente împotriva liberalizării este riscul apariției unor înțelegeri de cartel între furnizorii de servicii. Analiza tarifelor afișate de diferite stații de inspecție tehnică sugerează că prețurile sunt similare, ceea ce indică posibila coordonare a acestora pentru majorarea tarifelor. Acest lucru subliniază preocupările legate de creșterea coordonată a prețurilor ca urmare a liberalizării.

De asemenea, IPRE a constatat în trecut că inspecția tehnică periodică în Moldova a devenit adesea o formalitate, fără a răspunde adecvat obiectivelor de siguranță și protecție a mediului. În acest context, liberalizarea tarifelor nu contribuie semnificativ la îmbunătățirea rigurozității serviciului.

IPRE recomandă anularea prevederilor care permit liberalizarea tarifelor și elaborarea unei metodologii clare pentru stabilirea acestora. Este esențial ca inspecția tehnică să îndeplinească efectiv rolul său în asigurarea siguranței în trafic și să combată corupția din sistemul de inspecție tehnică periodică. De asemenea, ar trebui valorificată baza de date cu informațiile obținute din inspecții pentru a oferi servicii suplimentare, dacă inspecțiile sunt realizate corect și obiectiv.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

23 Nov. 2024, 09:40
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
23 Nov. 2024, 09:40 // Actual //  Ursu Victor

Northvolt AB a cerut protecţie împotriva falimentului în Statele Unite, după ce o încercare disperată de a obţine finanţare de salvare a eşuat, lăsând producătorul de baterii într-o situaţie dificilă, cu doar o săptămână de lichidităţi disponibile, potrivit Bloomberg.

Furnizorul suedez de baterii pentru vehicule electrice va încerca să se reorganizeze în cadrul capitolului 11 din Codul falimentului american, conform unei declaraţii emise joi. Potrivit unui depozit, Northvolt avea aproximativ 30 de milioane de dolari în numerar şi datorii de 5,84 miliarde de dolari.

Această sumă face ca Northvolt să fie una dintre cele mai îndatorate companii care au solicitat falimentul în Statele Unite în acest an, potrivit datelor Bloomberg. Aceasta este urmată de Intrum AB, o altă companie suedeză care a depus o cerere similară săptămâna trecută.

Compania a ales să urmeze calea legală din SUA pentru a oferi un cadru familiar investitorilor existenţi şi potenţialilor investitori interesaţi să furnizeze finanţare, a explicat o sursă apropiată situaţiei.

Această decizie încheie luni de negocieri cu proprietarii, clienţii şi creditorii, în încercarea de a găsi o soluţie pentru continuarea activităţii, după ce resursele financiare au fost epuizate. Northvolt a redus cu un sfert numărul angajaţilor şi a renunţat la planurile de extindere, pentru a face faţă unei crize de lichidităţi care s-a agravat în toamnă, după ce a pierdut un contract important şi nu a reuşit să acceseze un împrumut verde de 5 miliarde de dolari.

Compania a fost considerată un simbol al speranţelor europene de a crea un lanţ de aprovizionare independent pentru vehiculele electrice, în concurenţă cu producătorii stabiliţi din China şi Coreea de Sud.

Fabrica emblematică Northvolt Ett, situată lângă Cercul Arctic din Suedia, va continua să funcţioneze în mod normal pe durata reorganizării. „Compania va continua să livreze produse clienţilor, îndeplinindu-şi în acelaşi timp obligaţiile faţă de furnizorii esenţiali şi va asigura plata salariilor angajaţilor”, a afirmat compania.

În cadrul procedurii de faliment, Northvolt va avea acces la aproximativ 145 de milioane de dolari în garanţii de numerar, conform declaraţiilor companiei. Scania CV AB, divizia de camioane a Volkswagen AG şi un client important al Northvolt, a anunţat că va contribui cu 100 de milioane de dolari pentru finanţarea debitorului în posesie.

Judecătorul american de faliment Alfredo Perez a spus în timpul unei audieri de joi că va aproba cererea Northvolt de a începe utilizarea finanţării din faliment şi a altor împrumuturi pentru a acoperi salariile şi cheltuielile angajaţilor în timpul procesului de reorganizare conform capitolului 11. După reducerile de personal anunţate, Northvolt mai are aproximativ 6.400 de angajaţi în Suedia, Polonia şi Statele Unite.

Filialele Northvolt care se ocupă de fabricile planificate în Germania şi Canada nu fac parte din procesul de faliment conform capitolului 11, dar compania a declarat că aceste proiecte vor fi amânate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală