Tarifele inspecției tehnice au sărit în aer! Înțelegeri ascunse între grupuri de interese?

22 Aug. 2024, 12:13
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
22 Aug. 2024, 12:13 // Actual //  Lupu Eduard

La sfârșitul anului 2023, Parlamentul Republicii Moldova a modificat Codul transporturilor rutiere, aducând schimbări importante în modul de stabilire a tarifelor pentru inspecția tehnică obligatorie a autovehiculelor. Astfel, tarifele pentru acest serviciu nu mai sunt aprobate de Guvern, ci sunt stabilite liber de către furnizorii de servicii, în funcție de cerere și ofertă. Această schimbare a dus la majorări semnificative ale prețurilor: pentru vehiculele cu masa totală de până la 2000 kg, tariful a crescut de la 150 la 250 MDL (o creștere de 66%), iar pentru vehiculele cu masa totală între 2001 și 3500 kg, de la 200 la 300 MDL (o creștere de 50%).

Stanislav Ghilețchi, Director adjunct pe cercetare al Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), a elaborat o notă analitică în care analizează impactul liberalizării tarifelor pentru acest serviciu obligatoriu. În document, Ghilețchi subliniază că liberalizarea nu a fost însoțită de o metodologie clară pentru stabilirea costurilor, deși testarea tehnică presupune un set standardizat de acțiuni. De asemenea, autorul notei se întreabă cum este posibil ca toate stațiile de inspecție tehnică să stabilească aceleași prețuri, în condițiile în care liberalizarea ar trebui să favorizeze competiția și diversitatea ofertelor.

Potrivit analizei, modificările frecvente ale articolului 145 (1) din Codul transporturilor rutiere par să fie mai degrabă rezultatul presiunii din partea unor grupuri de interese, decât al unei strategii pe termen lung. Nota informativă din 2023 menționează că liberalizarea tarifelor ar trebui să sporească veniturile agenților economici și să încurajeze competiția. Totuși, în mod paradoxal, competiția ar trebui să ducă la scăderea prețurilor și la îmbunătățirea calității serviciilor, nu la majorări coordonate.

Unul dintre principalele argumente împotriva liberalizării este riscul apariției unor înțelegeri de cartel între furnizorii de servicii. Analiza tarifelor afișate de diferite stații de inspecție tehnică sugerează că prețurile sunt similare, ceea ce indică posibila coordonare a acestora pentru majorarea tarifelor. Acest lucru subliniază preocupările legate de creșterea coordonată a prețurilor ca urmare a liberalizării.

De asemenea, IPRE a constatat în trecut că inspecția tehnică periodică în Moldova a devenit adesea o formalitate, fără a răspunde adecvat obiectivelor de siguranță și protecție a mediului. În acest context, liberalizarea tarifelor nu contribuie semnificativ la îmbunătățirea rigurozității serviciului.

IPRE recomandă anularea prevederilor care permit liberalizarea tarifelor și elaborarea unei metodologii clare pentru stabilirea acestora. Este esențial ca inspecția tehnică să îndeplinească efectiv rolul său în asigurarea siguranței în trafic și să combată corupția din sistemul de inspecție tehnică periodică. De asemenea, ar trebui valorificată baza de date cu informațiile obținute din inspecții pentru a oferi servicii suplimentare, dacă inspecțiile sunt realizate corect și obiectiv.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

12 Sept. 2024, 17:16
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Lupu Eduard
12 Sept. 2024, 17:16 // Bani și Afaceri //  Lupu Eduard

Comisia Națională a Pieței Financiare a autorizat emisiunea suplimentară de acțiuni a gigantului JLC, cu 11,2 milioane de lei (200 049 de acțiuni ordinare nominative).

Capitalul companiei după majorare va constitui 68,2 milioane de lei divizat în 1 218 429 de acțiuni.

Ultimele date arată că în 2023, JLC a contabilizat un profit de 694,1 milioane de lei și o cifră de afaceri de 1,2 miliarde de lei.

JLC SA deţine peste 68% din capitalul celui de-al doilea producător de lactate din Moldova, Incomlac din Bălţi.

Din grup mai fac parte reţeaua de magazine Jardi, compania de construcţii Monolit, gospodării agricole cu peste 2.000 de hectare de terenuri agricole, dar şi fabrici de lactate în Ucraina, Kazahstan şi România.

Despre Vladimir Jardan care stă în spatele grupului se cunosc puţine, el preluând o parte din afacerile din domeniul lactatelor prin intermediul unui fond de investiţii creat în perioada privatizării contra bonuri patrimoniale în anii 90 ai secolului XX.

Vladimir Jardan a avut conexiuni şi cu băncile implicate în furtul miliardului. Astfel înainte de introducerea administrării specială de către Banca Naţională a Moldovei (BNM) şi iniţierii procedurii de lichidare a Băncii Sociale, milionarul Vladimir Jardan, deţinea direct 0,72% din acțiunile instituției, dar împreună cu acțiunile deținute de firmele Jardi, JLC, Logos-Grup și Incomlac avea 5,28%.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău