Uleiul de măsline e cel mai furat produs în multe dintre supermarketurile spaniole

10 Mart. 2024, 08:22
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
10 Mart. 2024, 08:22 // Actual //  bani.md

Uleiul de măsline este cel mai furat produs în multe dintre supermarketurile spaniole, bandele vizând „aurul lichid” în contextul în care preţurile au crescut brusc după seceta de anul trecut din sudul ţării, care a afectat recolta de măsline, transmite News.ro. Bande organizate de hoţi fură uleiul pentru a-l revinde ulterior, potrivit lui Ruben Navarro, şeful lanţului de supermarketuri Tu Super, care operează 30 de magazine în regiunea spaniolă Andaluzia. „Uleiul de măsline a devenit un produs ideal pentru ei „, spune el.

Este al doilea cel mai furat produs din toate supermarketurile din Spania, imediat după băuturile spirtoase. Şunca Iberico se află pe locul al treilea pe lista din sondaj.

Un litru de ulei extravirgin de înaltă calitate, care costa mai puţin de 5 euro în urmă cu patru ani, ajunge acum la 14 euro.

Spania este cel mai mare producător de ulei de măsline, iar familiile îl cumpără de obicei în vrac, pentru gătit.

Ca măsură de siguranţă, supermarketurile au început să lege între ele bidoanele mari de cinci litri cu ulei de măsline şi le-au ataşat de rafturi cu lacăte.

În unele magazine, sticlele de un litru sunt prevăzute cu etichete de securitate care trebuie să fie îndepărtate de către personal.

Jose Izquierdo, şef de vânzări al lanţului de supermarketuri Eroski, spune însă că hoţii folosesc dispozitive magnetice pentru a neutraliza mecanismele de siguranţă.

Uleiul de măsline este în prezent cel mai furat produs în supermarketurile din Aragon, Andaluzia, Castilla-La Mancha, Catalonia, Valencia, Madrid, Insulele Baleare şi Extremadura, potrivit companiei de securitate STC, care a realizat studiul în magazine.

Directorul de marketing al STC, Alejandro Alegre, a declarat că este neobişnuit să vezi un produs alimentar esenţial atât de sus pe lista furturilor. „Uleiul de măsline este singurul care ar putea fi considerat un produs de bază, celelalte sunt şunca iberică, brânzeturile maturate, lamele de ras şi alcoolul”, a declarat Alegre pentru Financial Times. Cultivatorii de măsline şi companiile care presează măslinele pentru a obţine ulei au fost, de asemenea, victimele unor jafuri, hoţii furând zeci de mii de litri de ulei, potrivit FT.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

[bzplayer mp4=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” youtube=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” muted=”false” thumbnails=”true”]

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII