Harta inflaţiei în 2024 în Europa: Cine este țara lider

10 Mart. 2024, 08:27
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
10 Mart. 2024, 08:27 // Actual //  bani.md

La final de 2022, pe plan local, în România inflaţia a atins un nivel istoric, un maxim al ultimilor ani, depăşind 16%. Apoi, ea a coborât treptat pentru ca la finalul anului trecut să ajungă la 7,7%, conform datelor de la Institutul Naţional de Statistică de la București.

În anul 2024, inflaţia va coborî în unele ţări din Europa sub sau aproape de pragul optim de 2%, fiind chiar şi cazul unor state din Europa Centrală şi de Est precum Cehia şi Bulgaria, arată o analiză a VisualCapitalist care citează FMI (IMF World Econo­micOutlook – din octombrie 2023, actualizat în ianuarie 2024), Knight Frank şi Council of Foreign Relations.

Mai exact, inflaţia din cele două ţări din regiunea ce cuprinde şi România este estimat să se oprească anul acesta la 2,2%, în timp ce în state dezvoltate eco­nomic precum Flanţa, Elveţia şi Finlanda ea va ajunge la 1,9%. Este important de menţionat că dacă inflaţia scade, asta nu înseamnă că scad şi preţurile, ci doar că ele cresc mai lent. Cele mai mici creşteri de preţuri – de 1,7% – le va înregistra mi­cuţul stat Lu­xem­burg, care este totodată unul dintre cele mai bogate din lume.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

23 Ian. 2025, 11:14
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
23 Ian. 2025, 11:14 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Tariful de transport al petrolului rusesc marca ESPO din portul Kozmino către China a crescut de cinci ori, ajungând la 7 milioane de dolari, în urma sancțiunilor impuse de Statele Unite asupra sectorului energetic din Rusia.

Conform surselor din industrie, costul transportului petrolului rusesc către porturile chineze este acum semnificativ mai mare decât înainte de sancțiuni. Săptămâna aceasta, prețul transportului de petrol din portul Kozmino a atins 7 milioane de dolari, în creștere față de 5,5 milioane de dolari săptămâna trecută și de cinci ori mai mare comparativ cu tariful de 1,5 milioane de dolari înregistrat înainte de sancțiuni.

Porturile din China au devenit mai prudente în privința manipulării petroliere rusești, ceea ce a afectat tranzacțiile pe ruta ESPO. Totodată, sancțiunile au dus la includerea pe lista neagră a mai multor nave care operau anterior pe această rută. Pentru a suplini deficitul, vasele care anterior deserviseră porturile occidentale ale Rusiei s-au orientat către transporturile destinate Chinei.

Un exemplu este vasul tanker Legend, care s-a alăturat recent transporturilor de pe ruta ESPO. Acesta a încărcat petrol în portul Kozmino pe 20 ianuarie și urmează să descarce încărcătura în portul Huizhou, în sudul Chinei. Anterior, vasul Aframax transportase petrol marca Urals din porturile rusești Ust-Luga și Primorsk către piețele occidentale.

Această schimbare subliniază impactul sever al sancțiunilor asupra pieței petroliere din Rusia, dar și adaptarea transportatorilor care caută să mențină fluxurile comerciale către Asia.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală