Vadim Ceban: Moldova a plătit scump pentru gaz pe termen lung, dar când prețul a scăzut, traderii au refuzat să vândă

29 Nov. 2024, 10:07
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
29 Nov. 2024, 10:07 // Actual //  Ursu Victor

Vadim Ceban, președintele Moldovagaz, a oferit detalii despre strategia și provocările legate de achiziția gazelor naturale pentru Republica Moldova, evidențiind dificultățile întâmpinate pe piața internațională și modul în care compania a gestionat aceste situații.

„În luna mai, am început procesul de achiziții de gaze naturale, odată ce rezervele și livrările de la Energocom s-au încheiat. Prima achiziție pentru luna iunie a fost realizată pe 29 mai, însă piața nu a oferit multe opțiuni atunci. A trebuit să împărțim volumul necesar în trimestre și, ulterior, în achiziții lunare, pentru a răspunde mai bine cerințelor pieței”, a explicat Ceban în cadrul emisiunii de la N4.

Liderul Moldovagaz a subliniat că piața nu a răspuns prompt solicitărilor de oferte pentru cantități mari de gaze pe termen lung, ceea ce a impus ajustarea planurilor.

„Este foarte dificil să contractezi gaze naturale în mai pentru primul trimestru al anului viitor. Puțini comercianți sunt dispuși să vândă la prețuri fixe pe o perioadă lungă. Majoritatea așteaptă creșterea prețurilor. Abordarea noastră a fost să planificăm achizițiile în funcție de plafonul de preț stabilit și să diversificăm metodele: am utilizat atât contracte pe termen lung, cât și achiziții pe piața spot”, a spus președintele companiei.

Până acum, Moldovagaz a asigurat peste 70% din necesarul pentru sezonul de încălzire, inclusiv stocuri pentru lunile februarie și martie. „Am depozitat 120 de milioane de metri cubi de gaze pentru a acoperi cererea maximă din perioada de iarnă. Achizițiile din august, septembrie și octombrie s-au realizat la prețuri competitive, unele chiar sub cotațiile TTF, ceea ce ne-a permis să economisim semnificativ”, a precizat Ceban.

Procesul de achiziție a inclus atât produse cu livrare constantă, cât și volume flexibile pentru a acoperi variațiile zilnice ale consumului.

„Am cumpărat gaze pe piața spot pentru a echilibra portofoliul și a răspunde disfuncțiilor zilnice. Această abordare ne permite să fim eficienți și să asigurăm continuitatea livrărilor către consumatori”, a explicat Ceban.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

[bzplayer mp4=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” youtube=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” muted=”false” thumbnails=”true”]

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII