Lupta economică se intensifică: Tarifele lui Trump și răspunsul calculat al Chinei

02 Feb. 2025, 10:40
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
02 Feb. 2025, 10:40 // Actual //  Ursu Victor

Într-o fabrică de pe coasta de est a Chinei, aerul comprimat modelează pielea netedă pentru a da viață unor cizme de cowboy destinate pieței americane. Însă acum, aceste produse se confruntă cu incertitudinea economică generată de politica tarifară a fostului și actualului președinte Donald Trump. Vânzările anuale, care ajungeau la un milion de perechi, au scăzut semnificativ de la primul val de tarife impuse în mandatul său anterior, arată un raport al BBC.

În perioada 2017-2019, Trump a lansat o serie de tarife împotriva Chinei, declanșând un război comercial major între cele două economii globale. Acum, cu Trump revenit la Casa Albă, firmele chinezești sunt din nou în alertă, pregătindu-se pentru o nouă rundă de taxe vamale. Președintele american a anunțat deja o taxă de 10% asupra importurilor chinezești, care ar urma să intre în vigoare de la 1 februarie, oferind totuși un timp limitat pentru negocieri.

În ciuda acestei incertitudini, marile companii occidentale precum Nike, Adidas și Puma au început deja să își mute producția din China în Vietnam, iar antreprenorii chinezi analizează, de asemenea, mutarea în Asia de Sud-Est. Proprietarul fabricii de cizme, unde lucrează domnul Peng, ia în considerare relocarea producției în această regiune, însă acest pas ar însemna pierderea forței de muncă locale, formată din oameni care și-au dedicat decenii întregi acestui loc de muncă.

Impactul tarifelor anterioare încă se resimte. În 2019, un val suplimentar de taxe de 15% a lovit produsele chinezești, inclusiv îmbrăcămintea și încălțămintea, iar fabrica domnului Peng a fost direct afectată: comenzile au scăzut semnificativ, iar numărul angajaților a scăzut drastic de la peste 500 la doar 200. Acum, fabricile chinezești, care depind de piețele occidentale, se confruntă cu o presiune economică mai mare, pe măsură ce cumpărătorii americani caută alternative în afaceri externe.

China a devenit cel mai mare producător mondial datorită unui sistem de producție bazat pe costuri reduse și o infrastructură industrială bine pusă la punct. Totuși, acest statut a fost contestat nu doar de SUA, dar și de Uniunea Europeană, care a impus tarife asupra importurilor de vehicule electrice chinezești, acuzând Beijingul de practici neloiale. Trump a amplificat acest discurs, susținând că China creează un avantaj nedrept pentru companiile sale prin subvenții guvernamentale.

Deși China avertizează că un nou război comercial nu ar aduce beneficii pentru nicio parte, Trump pare pregătit să utilizeze tarifele drept instrument de negociere. Pe lângă taxe de 10%, liderul american ar putea cere Chinei să intervină în probleme globale, precum combaterea traficului de droguri și gestionarea influenței sale asupra Rusiei în contextul războiului din Ucraina. Totuși, absența unui acord ar putea conduce la o escaladare economică semnificativă între cele două puteri mondiale.

În acest timp, tot mai multe companii chineze se mută în Cambodgia, unde fabricile produc pentru mari retaileri americani precum Walmart și Costco. Investițiile chineze în Asia de Sud-Est cresc, iar relocarea producției ar putea deveni o soluție viabilă pentru a evita taxele vamale americane. Cu toate acestea, materialele și componentele de bază continuă să provină din China, menținând astfel țara ca un jucător-cheie în lanțurile de aprovizionare globale. Firmele chinezești se pregătesc pentru o perioadă economică incertă, cu turbulențe posibile pe fondul politicii tarifare din SUA.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

11 Dec. 2025, 12:03
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
11 Dec. 2025, 12:03 // Actual //  Grîu Tatiana

Portul de Mărfuri și Pasageri Giurgiulești, aflat în proprietatea statului, nu este scos la vânzare. Discuțiile apărute în spațiul public se referă exclusiv la Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG), amplasat pe o suprafață de 55 de hectare, – zona liberă portuară administrată de operatorul privat Danube Logistics SRL, companie deținută în totalitate de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), a precizat ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Eugen Osmochescu.

Potrivit oficialului, în proprietatea Republicii Moldova rămâne și terenul pe care este amplasată infrastructura portuară.

„Portul de Stat nu va fi vândut. Nu există asemenea discuții și nu există asemenea planuri. Portul Internațional Liber Giurgiulești este administrat de BERD, care are libertatea de a purta negocieri comerciale cu alți potențiali investitori. Negocierile dintre BERD și Portul Constanța au loc în afara influenței statului, dar noi monitorizăm impactul economic, de securitate și de mediu”, a declarat ministrul.

El a precizat că Guvernul urmărește permanent evoluțiile pentru a asigura transparența procesului și pentru a proteja interesele strategice ale Republicii Moldova. În iulie 2025, Executivul a permis continuarea investițiilor în zona liberă portuară, cu obiectivul de a stimula dezvoltarea sectorului privat și de a moderniza infrastructura logistică.

Ministerul Economiei a confirmat anterior că discuțiile comerciale privind vânzarea PILG sunt în desfășurare, fără a oferi detalii despre o tranzacție nefinalizată. Instituția a reiterat atunci că orice decizie referitoare la acest activ strategic va trebui să fie în beneficiul țării.

Portul Giurgiulești reprezintă singura ieșire maritimă a Republicii Moldova și un punct logistic crucial. În 2023, acesta a înregistrat un volum record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, inclusiv combustibili, cereale, uleiuri și materiale de construcție. Zona liberă funcționează și ca port satelit al Constanței, facilitând fluxuri constante de import și export.

BERD, devenită proprietar unic al Danube Logistics în 2021, urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să modernizeze operațiunile portuare. Directorul companiei, Mathias von Tucher, a anunțat investiții planificate în terminalele cerealiere și digitalizarea proceselor logistice.

Pe partea română, achiziția avansează lent. Administrația Porturilor Maritime Constanța nu a alocat încă fondurile necesare pentru preluarea Danube Logistics SRL. Fondul Proprietatea, acționar al companiei, confirmă că Ministerul Transporturilor a aprobat contractarea de servicii juridice pentru o posibilă majorare de capital de până la 99 milioane dolari și transmiterea unei oferte angajante, însă nu există o decizie finală.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII