Rusia deschide o nouă fereastră comercială cu talibanii: Coca-Cola, pietre prețioase și condimente

12 Feb. 2025, 14:46
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
12 Feb. 2025, 14:46 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Rusia a stabilit un acord comercial cu Afganistanul, controlat de gruparea islamistă extremistă „Taliban”, pentru importul de băuturi carbogazoase și energizante, inclusiv Coca-Cola, care a părăsit piața rusă după începutul războiului din Ucraina. Acordul mai include condimente, pietre prețioase și materii prime pentru industria metalurgică, conform declarațiilor ambasadorului Rusiei în Afganistan, Dmitri Jirnov, pentru agenția RIA Novosti.

„Rusia importă condimente, băuturi carbogazoase și energizante, plante medicinale – lavandă, cimbru, lemn dulce. Și, desigur, vase de gătit pentru pilaf”, a menționat Jirnov.

Produsele principale exportate de Afganistan în Rusia sunt fructele uscate și stafidele, alături de legume și struguri, în volume modeste. Recent, au început să fie importate și rodii din sudul Afganistanului, precum și șofran afgan. Exporturile includ, de asemenea, minereuri de crom, concentrate minerale, rubine și smaralde, acestea reprezentând aproximativ o șesime din importurile rusești din Afganistan.

Pe platformele de comerț online din Rusia, Coca-Cola afgană este deja disponibilă. Un set de nouă doze de 300 ml fiecare se vinde pentru aproximativ 700 de ruble. Fabrica care produce Coca-Cola în Afganistan a fost inaugurată în 2006 de fostul președinte Hamid Karzai și este deținută de compania locală Habib Gulzar Non-Alcoholic Beverages Ltd.

După invazia Ucrainei, The Coca-Cola Company și-a suspendat operațiunile în Rusia. Producția locală a fost înlocuită cu băuturi sub marca „Dobry Cola”, care au o rețetă diferită. Totuși, în primăvara lui 2024, Coca-Cola a depus din nou cereri pentru înregistrarea mărcilor sale comerciale în Rusia, semnalând posibilitatea unei eventuale reveniri pe piață.

Deși regimul taliban nu este recunoscut oficial de niciun stat, inclusiv de Rusia, Kremlinul continuă să mențină relații comerciale și investiții în Afganistan. Președintele Vladimir Putin i-a numit pe talibani „aliați”, iar ministrul de externe Serghei Lavrov i-a descris drept „persoane rezonabile”, în ciuda măsurilor drastice și controversate impuse de regimul lor.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Oct. 2025, 16:31
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Oct. 2025, 16:31 // Actual //  Ursu Victor

Piața comerțului alimentar din Rusia trece printr-o transformare profundă pe fondul încetinirii economiei și creșterii accelerate a inflației. Tot mai multe lanțuri de retail renunță la supermarketuri și hipermarketuri, înlocuindu-le cu discountere și așa-numitele „magazine pentru săraci”, potrivit datelor Infoline, citate de publicația Kommersant, citată de Moscowtimes.

În primele nouă luni ale anului 2025, în Rusia s-au închis 67 de magazine mari, cu o suprafață totală de peste 185.000 m². De la 2017 încoace, ponderea supermarketurilor și hipermarketurilor în comerțul cu amănuntul s-a redus aproape la jumătate – de la 37% la 21%. În schimb, discounterele au ajuns să domine piața, urcând de la 49,9% la 63,4% din totalul vânzărilor.

Cea mai spectaculoasă creștere o înregistrează însă așa-numitele „magazine pentru săraci” (hard discounters) – unități comerciale cu amenajare simplificată, sortiment redus și prețuri extrem de mici. În ultimii opt ani, ponderea acestora a urcat de la 4,8% la 16,4%, arată analiza Infoline.

Directorul general al companiei „Infoline-Analitika”, Mihail Burmistrov, explică această tendință prin schimbarea comportamentului consumatorilor ruși, care adoptă o strategie de economisire în fața scumpirilor.

„Prețurile ridicate la alimente și scăderea puterii de cumpărare au făcut neprofitabilă deschiderea supermarketurilor mari. Retailerii reacționează rapid, transformând spațiile existente în discountere și depozite pentru livrări online”, afirmă Burmistrov.

Potrivit Asociației Companiilor de Retail din Rusia (AKORT), deschiderea unui discounter costă cu 20–40% mai puțin decât a unui supermarket. În plus, comercianții își reduc sortimentul pentru a limita costurile. În iulie 2025, oferta de produse alimentare în magazine s-a diminuat cu 2,3%, iar cea de bunuri nealimentare – cu 1,8%, potrivit datelor companiei de cercetare Nielsen.

Totodată, crește popularitatea micilor magazine de cartier, cu suprafețe între 100 și 200 m². Numărul acestora a urcat cu 15% într-un singur an, a declarat președintele AKORT, Stanislav Bogdanov. Cu toate acestea, suprafața totală a spațiilor comerciale deținute de retailerii ruși s-a redus cu aproximativ 1%. În prezent, primele 200 de lanțuri de retail operează circa 4.700 de supermarketuri și hipermarketuri la nivel național.

Inflația rămâne principalul factor care obligă populația să economisească. Potrivit datelor oficiale ale Rosstat, prețurile au crescut cu peste 40% de la începutul războiului. Un sondaj al companiei Romir arată că 58% dintre ruși au renunțat la anumite produse, 57% caută alternative mai ieftine, iar 49% fac cumpărături doar în discountere sau încearcă să meargă mai rar la magazine.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII