Exporturile de cereale, în pericol: fermierii pierd 200–400 lei/tonă după decizia CFM

03 Oct. 2025, 09:33
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
03 Oct. 2025, 09:33 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Decizia Căii Ferate din Moldova (CFM) de a majora tarifele pentru transportul de mărfuri, începând cu 1 octombrie 2025, a stârnit îngrijorare pe piața agricolă. Potrivit analizei economistului Iurie Rija, acest lucru va reduce competitivitatea exporturilor moldovenești și va împinge fluxurile comerciale către transportul rutier.

Noile tarife prevăd o creștere medie de 7%, iar reducerea aplicată transporturilor de peste 4.000 de tone din nordul țării este eliminată. Rija explică faptul că o majorare aparent mică – 0,5–1 cent per kilogram (10–20 $/tonă) – devine uriașă la scară mare: pentru 50 de mii de tone, exportatorii pierd 0,5–1 milion de dolari anual. Pierderile se transmit direct fermierilor, care ar urma să încaseze cu 200–400 de lei mai puțin pe tonă. „După trei sezoane agricole dificile, fermierii sunt din nou loviți printr-o decizie administrativă care le reduce veniturile”, subliniază Rija.

Eliminarea reducerilor lovește atât fermierii, cât și CFM: stațiile feroviare din nord își pierd atractivitatea, iar traderii se reorientează către transportul auto. „Transportul rutier devine mai flexibil și mai ieftin. Camioanele nu doar că nu își scumpesc tarifele, dar le reduc datorită fluxurilor optimizate”, arată analiza. În plus, transportul auto elimină costurile suplimentare cu uscarea, stocarea și timpii mari de așteptare. Datele confirmă tendința: între 2020 și 2024, volumul total transportat pe calea ferată a scăzut cu 26%, iar în cazul produselor agricole prăbușirea a fost de aproape 5 ori – de la 679 mii tone în 2021 la doar 139 mii tone în 2024.

Planurile de transport din vara lui 2025 arată o scădere abruptă a utilizării vagoanelor exact după anunțarea noilor tarife. În septembrie, CFM a reușit să utilizeze cu 25% mai puține vagoane decât planificat, iar pentru luna octombrie au fost programate doar 64 de vagoane proprii și 80 private – o prăbușire comparativ cu lunile precedente. „Amânarea aplicării tarifelor de la 12 septembrie la 1 octombrie nu este o soluție reală. Piața a reacționat imediat și a migrat către alternative”, avertizează Rija.

Analiza atrage atenția că situația CFM nu este nouă: lipsa de predictibilitate, monopolizarea serviciilor și vagoanele uzate (cu rotație de până la 12 zile, față de 6 în standard) au îndepărtat în repetate rânduri traderii. Soluția, în viziunea economistului, nu constă în scumpiri, ci în modernizare și politici flexibile: contracte pe termen lung cu reduceri de 20–30%, investiții în infrastructură și o colaborare reală cu piața. În lipsa unor măsuri, CFM riscă să piardă clienții și să adâncească propria criză financiară. Pierderile pentru sectorul feroviar ar putea depăși 5 milioane de lei pe lună, într-un moment în care compania se confruntă deja cu dificultăți în plata salariilor.

Rija sugerează că până la finalizarea reorganizării CFM – proces ce vizează separarea activităților comerciale de cele de interes public – ar fi necesară înghețarea tarifelor și menținerea condițiilor actuale. „O astfel de pauză ar fi în interesul tuturor: ar menține baza de clienți, ar preveni pierderile și ar permite stabilirea unei administrații capabile să ofere o strategie coerentă”, conchide economistul.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

17 Nov. 2025, 16:12
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
17 Nov. 2025, 16:12 // Actual //  Ursu Victor

Prețul petrolului rusesc Urals a scăzut săptămâna trecută la 36,61 dolari pe baril, cel mai redus nivel din ultimii doi ani și jumătate, pe fondul prăbușirii cererii internaționale și al intrării iminente în vigoare a noilor sancțiuni americane împotriva giganților energetici Rosneft și Lukoil.

Datele publicate de Argus Media arată că discountul aplicat petrolului Urals față de Brent a ajuns la 23,52 dolari/baril, cel mai ridicat nivel din iunie 2023, ceea ce indică o evitare tot mai accentuată a țițeiului rusesc de către cumpărători.

În portul rusesc Novorossiisk, prețul Urals a coborât joi la minimul de 36,61 dolari/baril, un nivel nemaivăzut din martie 2023. O tendință similară a fost consemnată și în terminalele din Marea Baltică. Abia vineri au fost observate mici corecții pozitive.

Această prăbușire afectează direct finanțele marilor companii petroliere rusești și lovește bugetul de stat, în condițiile în care petrolul și gazele naturale generează circa un sfert din veniturile fiscale ale Federației Ruse. Reducerea masivă a încasărilor vine într-un moment critic, când Moscova se confruntă deja cu presiuni economice crescute din cauza efortului militar în Ucraina.

Impactul este amplificat de sancțiunile anunțate de administrația președintelui SUA, Donald Trump, la 22 octombrie, când Rosneft și Lukoil au fost incluse pe lista neagră. Termenul-limită pentru încetarea colaborării cu aceste companii urma să fie 21 noiembrie, ulterior fiind amânat cu câteva zile. Totuși, numeroase rafinării din China, India și Turcia — cei mai mari cumpărători ai petrolului rusesc — și-au suspendat deja comenzile și caută surse alternative.

După anunțul sancțiunilor, petrolul Urals a început să fie comercializat cu reduceri tot mai mari, întrucât cumpărătorii se tem că pot deveni ținta sancțiunilor secundare ale SUA. Chiar și la livrările destinate Asiei, unde Rusia și-a orientat exporturile în ultimii ani, Urals rămâne cu câțiva dolari mai ieftin decât Brent, chiar și înainte de calcularea costurilor de transport.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII