Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) pregătește o schimbare în modul de finanțare a reparației și modernizării drumurilor. Până în 2028, șoferii moldoveni vor achita două taxe distincte – una pentru posesia automobilului, colectată de primării pentru drumurile locale, și alta pentru utilizarea drumurilor naționale, gestionată printr-un sistem electronic de monitorizare.
Secretarul de stat Nicolai Mîndra a explicat, la Radio Moldova, că taxa de utilizare va fi calculată fie în funcție de timp, fie în funcție de distanța parcursă, și va fi monitorizată cu ajutorul camerelor video montate pe șoselele principale. „Ne așteptăm ca investiția să fie amortizată în circa șapte ani, cu o rentabilitate de peste 35%”, a precizat el.
Banii colectați vor fi direcționați către Fondul Rutier, pentru a atinge obiectivul Guvernului – până în 2030 să nu mai existe drumuri pietruite între localități. În 2025, Fondul Rutier a ajuns la un nivel-record de 2,6 miliarde lei, cea mai mare sumă din istoria Republicii Moldova. În prima jumătate a acestui an au fost valorificați deja peste un miliard de lei pentru reparații și întreținerea drumurilor, iar circa 1,2 miliarde lei sunt destinați modernizării a 260 km de drumuri regionale.
Experții recomandă creșterea constantă a alocărilor pentru întreținerea rețelei rutiere, astfel încât durata de viață a drumurilor să fie extinsă la 20 de ani. În același timp, Administrația Națională a Drumurilor propune ca planificarea bugetară să fie multianuală și corelată cu mandatele politice, pentru a oferi previzibilitate în investiții.
În prezent, Administrația are în derulare peste 90 de contracte pentru lucrări de construcție și reparație, inclusiv șapte proiecte cu finanțare externă. Totodată, în 2026 urmează să fie dat în folosință primul sector de autostradă din Republica Moldova – 400 de metri la Ungheni, pentru conectarea podului peste Prut cu rețeaua națională de drumuri, iar studiul de fezabilitate pentru autostrada Ungheni – Chișinău – Odesa va fi finalizat anul viitor.