Marile companii petroliere de stat din China au suspendat achizițiile de țiței rusesc transportat pe mare, după ce Statele Unite au impus sancțiuni împotriva Rosneft și Lukoil – cele mai mari două companii petroliere ale Moscovei, relatează Reuters.
Decizia Beijingului vine în același timp în care rafinăriile din India, cel mai mare cumpărător de petrol rusesc transportat maritim, se pregătesc să reducă drastic importurile pentru a se conforma noilor restricții impuse de Washington ca urmare a invaziei ruse în Ucraina.
Potrivit surselor citate, giganții chinezi PetroChina, Sinopec, CNOOC și Zhenhua Oil au decis să evite, cel puțin pe termen scurt, tranzacțiile cu petrol rusesc livrat pe mare, din cauza temerilor privind sancțiunile financiare și comerciale. Cele patru companii nu au oferit deocamdată comentarii oficiale.
China importă aproximativ 1,4 milioane de barili de petrol rusesc pe zi pe cale maritimă, însă cea mai mare parte provine din achizițiile rafinăriilor independente („teapots”), care ar putea, de asemenea, să își suspende temporar cumpărările pentru a evalua efectele sancțiunilor.
Datele firmei Vortexa Analytics arată că, în primele nouă luni ale anului 2025, companiile chineze de stat au achiziționat mai puțin de 250.000 de barili pe zi, în timp ce estimările Energy Aspects indică un volum de circa 500.000 de barili pe zi.
Divizia comercială a Sinopec, Unipec, a încetat deja cumpărarea de petrol rusesc încă de săptămâna trecută, după ce Marea Britanie a adăugat pe lista de sancțiuni Rosneft, Lukoil, mai multe nave din „flota-umbră” rusă și chiar unele entități chineze implicate în comerțul cu țiței.
De regulă, Rosneft și Lukoil nu vând direct marilor companii chineze, ci prin intermediari. Cu toate acestea, suspendarea achizițiilor de către Beijing și scăderea bruscă a cererii din India — doi dintre cei mai mari clienți ai Moscovei — vor pune presiune uriașă pe veniturile petroliere ale Rusiei și ar putea forța reorientarea exporturilor spre piețe mai mici, din Orientul Mijlociu, Africa sau America Latină.
Analiștii estimează că, în urma acestor decizii, prețurile globale ale petrolului ar putea crește semnificativ, pe măsură ce China și India vor căuta surse alternative de aprovizionare din Orientul Mijlociu sau Africa.
Înaintea anunțului privind sancțiunile americane, petrolul rusesc de tip ESPO pentru livrările din noiembrie se tranzacționa cu o primă de 1,7 dolari/baril față de Brent; după sancțiuni, prima s-a redus la doar 1 dolar/baril — semn clar al incertitudinii din piață.
În prezent, China mai importă circa 900.000 de barili pe zi de țiței rusesc prin conducte, volum furnizat exclusiv către PetroChina – flux care, potrivit traderilor, nu va fi afectat direct de sancțiunile recente.
Potrivit Reuters, această dublă lovitură – din partea Chinei și Indiei – ar putea reprezenta cel mai grav șoc pentru exporturile energetice ruse de la începutul războiului din Ucraina, reducând drastic veniturile Moscovei și perturbând echilibrul global al pieței petrolului.