Rusia, fără benzină și fără bani: exporturile de petrol s-au prăbușit la minimul ultimilor 3 ani

31 Oct. 2025, 10:13
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
31 Oct. 2025, 10:13 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Exporturile de produse petroliere ale Rusiei au scăzut în octombrie la cel mai redus nivel din ianuarie 2022, potrivit datelor publicate de agenția Bloomberg, care citează compania de analiză energetică Vortexa Ltd.. În primele 26 de zile ale lunii, volumul mediu zilnic de export a fost de 1,89 milioane de barili, marcând astfel un minim istoric de la declanșarea invaziei în Ucraina.

Potrivit Bloomberg, scăderea exporturilor a venit pe fondul reducerii masive a volumelor de procesare a țițeiului în rafinăriile rusești, care au coborât la 4,86 milioane barili pe zi – cu aproape 10% mai puțin decât în iulie și la cel mai mic nivel din ultimii cinci ani.
De la începutul lunii august, forțele ucrainene au lovit 22 de rafinării, scoțând din funcțiune parțial sau complet mai multe instalații cheie ale industriei petroliere ruse.

Cel mai mare impact asupra exporturilor l-a avut reducerea livrărilor de țiței și păcură din porturile baltice, în special după atacurile asupra hubului de export Ust-Luga, responsabil pentru peste 60% din exporturile maritime de petrol și produse petroliere ale Rusiei.
Condițiile meteorologice nefavorabile din regiune au agravat situația, deși exportul de motorină a înregistrat un mic avans.

Noua rundă de sancțiuni occidentale, care vizează direct Rosneft și Lukoil, a adăugat incertitudine în piață, obligând traderii să caute rute alternative de plată și să-și ajusteze graficul livrărilor înainte de intrarea în vigoare a noilor restricții americane pe 21 noiembrie.

În timp ce exportul de motorină rămâne relativ stabil datorită piețelor apropiate (Turcia și Africa), livrările de țiței și păcură — care implică rute maritime mai lungi către Asia — sunt mult mai vulnerabile la întârzieri și controale suplimentare.

Motorină și gazoil: +2%, până la 740.000 barili/zi (creștere datorată exporturilor prin Marea Neagră). Țiței: –3%, până la 317.000 barili/zi, păcură: –10%, până la 710.000 barili/zi (minimul ultimelor trei luni), materii prime pentru rafinării: +6%, până la 70.000 barili/zi, benzină și componente de amestec: ~13.000 barili/zi, combustibil de aviație: +44.000 barili/zi

Bloomberg notează că, pe fondul atacurilor și sancțiunilor, Agenția Internațională pentru Energie (IEA) estimează că activitatea de rafinare din Rusia va rămâne redusă cel puțin până la jumătatea anului 2026.

Între timp, în Rusia a fost raportat un deficit de benzină în 57 de regiuni, ceea ce a determinat autoritățile să interzică temporar exportul de carburanți, să cumpere motorină din Belarus și să importe combustibil din China și alte țări asiatice.

Prăbușirea exporturilor marchează una dintre cele mai severe lovituri economice pentru Rusia de la începutul războiului, evidențiind vulnerabilitatea sectorului energetic – principala sursă de venit a regimului de la Moscova.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

07 Dec. 2025, 11:20
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
07 Dec. 2025, 11:20 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Atacurile efectuate de Ucraina asupra tancurilor petroliere rusești și asupra infrastructurii portuare din Marea Neagră au provocat o creștere a costurilor de asigurare pentru navele comerciale din regiune. Potrivit Financial Times, în ultima lună tarifele de asigurare pentru riscuri de război au crescut de trei ori, iar brokerii avertizează că majorările vor continua.

Marcus Baker, reprezentant al companiei de brokeraj Marsh, a declarat pentru FT că polițele de asigurare împotriva riscurilor militare au urcat de la 0,25–0,3% din valoarea navei la începutul lunii noiembrie, până la 0,5–0,75% în această săptămână, ceea ce reprezintă un salt total de 250%.

Cea mai abruptă majorare se observă în zonele rusești ale Mării Negre, aflate la graniță cu Ucraina, Georgia și Turcia. Tarifele au crescut în special pentru tancurile petroliere operate de companii rusești și pentru navele tip bulk carrier care transportă mărfuri vrac, precum cerealele.

Brokerii spun că escaladarea conflictului și riscurile tot mai mari pentru navigația comercială determină companiile de asigurări să majoreze masiv prețurile, într-o piață care deja era tensionată.

„Rusia va continua să intensifice situația din Ucraina, așa că este foarte probabil să vedem noi creșteri ale prețurilor în regiune și dincolo de ea”, avertizează Baker.

Creșterea costurilor de asigurare ar putea afecta rutele comerciale, exporturile de cereale și transporturile de petrol din zona Mării Negre, amplificând presiunile asupra piețelor globale de energie și materii prime.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII