Graba strică treaba: Piața petrolieră se așteaptă la colaps. ANRE zice că a acționat regim de urgență

29 Iun. 2021, 05:30
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
29 Iun. 2021, 05:30 // Actual //  MD Bani

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică a publicat pe data de 23 iunie un Anunț în care susține că a acționat în regim de urgență, invocând motive impuse de Lege și scopuri menite să fie în beneficiul consumatorilor. În același timp, companiile petroliere și experți economici susțin că Hotărârea va agrava situația și va duce inevitabil la lipsa de combustibil pe piață.

Conform surselor Bani.md, între 5 și 10 iulie companiile petroliere vor rămâne fără stocuri de benzină și motorină, iar importurile s-au oprit deja.

Între timp, în decurs 3 zile după adoptarea Hotărârii ANRE, mai multe companii petroliere și-au anunțat clienții despre imposibilitatea acordării în continuare a reducerilor de volum, inclusiv pentru livrările angro în adresa companiilor agricole sau a altor categorii speciale de consumatori.

Anunțul ANRE

Hotărârea Consiliului de Administrație al ANRE nr. 254 din 14.06.2021 privind aprobarea Metodologiei de calcul și aplicare a prețurilor la produsele petroliere (prin care au fost aprobate valorile marjelor la comercializarea cu ridicata și la comercializarea cu amănuntul a produselor petroliere principale și a gazului lichefiat, pentru semestrul doi al anului 2021) a fost aprobată în regim de urgență reieșind din termenele restrânse impuse prin Art. II din Legea 54/09.04.2021 pentru modificarea Legii privind piața produselor petroliere nr. 461/2001 și asigurarea consumatorilor de produse petroliere din Republica Moldova cu prețuri stabilite în mod transparent, conform limitelor impuse de legislația în vigoare.

Totodată, Autoritatea de reglementare încheie anunțul cu un mesaj amenințător către jucătorii de pe piață:

În conformitate cu prevederile art. 4 din Legea 100/22.12.2017 cu privire la actele normative, actul normativ are caracter public, obligatoriu, general şi impersonal. Prevederile actului normativ sunt executorii, opozabile tuturor subiecților de drept şi, în caz de necesitate, sunt impuse prin forța de constrângere a statului.

Petroliștii atenționează: Nu va fi combustibil

Din punct de vedere economic, o Hotărâre care determină jucătorii de pe piață să lucreze în pierdere, nu face decât să stopeze activitatea unui agent economic. Nu există nicio premisă din punct de vedere financiar ca o companie să nu își limiteze activitatea în cazul în care aceasta nu obține profit, susține un specialist în economie.

Astfel, ce ține de situația creată pe piața de combustibili – sunt create toate condițiile necesare ca piața petrolieră să își sisteze activitatea.

Un alt jucător de pe piață, susține că noua Metodologie și Hotărârea ANRE din 14 iunie 2021 au fost elaborate într-o manieră netransparentă și dăunătoare atât pentru noi (n. red – benzinării), cât și pentru economie în ansamblu.

„După anunțul adoptării Metodologiei, ne-am adresat în scris către ANRE pentru a primi o explicație – până acum Agenția nu a răspuns și, se pare, că nu o vor face. Pe data de 23 iunie ANRE a emis un anunț în care zic că au adoptat Hotărârea în regim de urgență. Noi, totuși, vom aștepta ca ANRE să răspundă la întrebările trimise.”

„În ceea ce privește prăbușirea pieței combustibililor – am vorbit cu mult timp în urmă, chiar înainte de adoptarea modificărilor la Legea cu privire la piața produselor petroliere. Am zis că scopul modificărilor Legii și adoptarea ulterioară a noii Metodologii este cel de creare a unei crize în țară”, declară un operator al pieței de combustibili.

În cadrul ședinței de Aprobare a Metodologiei (14 iunie 2021), mai mulți reprezentanți ai companiilor petroliere s-au arătat nemulțumiți: 

„Prin astfel de calcule, nu va mai fi loc sub soare pentru multe companii. Totodată, dumneavoastră în perfectă cunoștință de cauză, ne lăsați dreptul de a contesta în termen de 30 de zile această hotărâre. De fapt, vă derogați într-un fel şi răspunderea pentru anumite blocaje ale pieței.”

Ce prevede noua Metodologie ANRE

Potrivit documentului, petroliștii vor calcula singuri preturile plafon pentru fiecare lot de combustibil importat, dar nu pot depăși prețul maxim, stabilit conform prevederilor Metodologiei.

Metodologia aprobată presupune mecanismul prin care companiile petroliere, o dată cu importul carburanților, urmează să-i atribuie fiecărei partide un preț maximal de comercializare. În formula de calcul a metodologiei sunt incluse cotațiile bursiere Platts pentru 14 zile anterioare efectuării importului, rata de schimb valutar a BNM, cotele accizelor şi cotele TVA prevăzute în Codul Fiscal.

De asemenea, în calcul se va include marja comercială, care va fi calculată semestrial de ANRE.

De exemplu, pentru semestrul doi al acestui an, ANRE a stabilit o marjă de 2,33 lei/litru, la vânzarea cu amănuntul a motorinei şi benzinei, şi de 1,98 lei/litru pentru gazul lichefiat.

Metodologia de calcul va intra în vigoare în data de 1 iulie.

Totodată, până atunci, prețurile actuale de comercializare cu amănuntul a produselor petroliere nu pot fi majorate de către vânzători. Petroliștii pot contesta, timp de 30 de zile, decizia ANRE. Odată cu aplicarea noii Metodologii, reprezentanții ANRE dau asigurări că au capacitatea să verifice fiecare lot de carburanți care intră în țara noastră. Petroliștii care vor depăși prețurile maxime calculate riscă să rămână fără licență pentru două luni.

Ce nu este în regulă cu Legea (+ la cele menționate anterior)

  1. Lege care se contrapune Standardelor Internaționale de Contabilitate

Citată de Mold-Street.com, Ana-Groza, director executiv al Asociației Investitorilor Străini (FIA),susține că noua metoda de evidență a stocurilor pentru fiecare lot separat, conform Legii adoptate de Parlament, contravine atât standardului național de contabilitate, cât si al celui internațional (SIRF). Or, potrivit acestui standard, evidența stocurilor de produse petroliere se efectuează conform metodei costului mediu ponderat, și nu pe loturi distincte.

În consecință, în cazul implementării întocmai a Legii, companiile petroliere vor fi puse în fața dilemei: să încalce Standardele Naționale de Contabilitate sau să respecte Legea produselor petroliere. Totodată, aceasta ar putea duce la apariția unui deficit de carburanți pe piață, susține director executiv al Asociației Investitorilor Străini.

  1. Unități de măsură neclare

În Lege se găsesc și descrieri eronate a componentelor din formula de calcul a stabilirii prețurilor, ce nu pot fi implementate și urmează a fi schimbate (ex: la CV lei/USD, la densitate litri/tona.

Totodată, unele companii au cerut să fie determinată o definiție clară a conceptului de lot și partidă, aceasta fiind o problemă serioasă pentru viitoarea metodologie, deoarece, conform noii legi, prețul trebuie calculat separat pentru fiecare lot.

„Cineva aduce combustibil cu cisternele auto, iar altul cu trenul. Care dintre acestea va fi considerat o partidă?”, a întrebat Iolanta Mura, Lukoil.

Companiile au atras atenția asupra faptului că noua metodă nu va fi fezabilă în practică, deoarece două loturi diferite de combustibil pot fi amestecate la benzinărie și nu este clar momentul în care ar trebui să se schimbe prețul.

  1. Moldova, unică în lume

Potrivit legii, importatorii vor trebui să calculeze prețul maxim de import, ceea ce nu se face în nicio țară.

În prezent, firmele mici, ce nu sunt importatori, atunci când cumpără produse petroliere nu folosesc cotațiile Platts, ci prețul final de la comercializarea cu ridicata.

Conform noii redacții a Legii, toți comercianții de produse petroliere sunt obligați să calculeze prețurile conform cotațiilor Platts, la care însă poți avea acces doar având abonament. Prețul abonamentului depășește 50.000 de dolari anual, scrie Mold-Street.com.

Cine „a inventat” Legea cu probleme

Autorul inițiativei este deputatul Alexandru Oleinic, ales pe circumscripția transnistreană. Proiectul a fost susținut în Parlament de către deputații PSRM și partidul ȘOR. Inițiativa fost propusă cu un an mai devreme de a fi aprobată – la începutul anului 2020. A revenit în actualitate când după o serie de scumpiri a carburanților, politicienii au considerat necesar să se implice.

„E urgență”. Calitatea nu contează

Deși toți vorbesc despre faptul că legea e proastă și cu greșeli grave, nici Guvernul, nici Președinția nu a intervenit să identifice și să implementeze o soluție fiabilă. Totul a fost lăsat pe ANRE, iar ANRE a ales calea „executorie” și s-a conformat. A adoptat o Hotărâre prin care și-a derogat responsabilitatea, fără a încerca să combată riscurile unei crize petroliere.

Maia Sandu: E confuză, dar o promulg

Amintim că la promulgarea legii, Președinta Maia Sandu, declarase că legea, în redacția aprobată de Parlament în luna aprilie, conține mai multe prevederi confuze și ar putea aduce daune consumatorilor.

Maia Sandu nu a exclus că aceste lacune au fost strecurate intenționat de unii deputați cu interese în domeniu. Promulgând totuși această lege, șefa statului Maia Sandu a insistat că ea trebuie îmbunătățită de Legislativul care va rezulta după alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie.

ANRE: Legea are lacune, dar ne conformăm

Chiar în debutul ședinței în care au fost desfășurate primeledezbateri publice pentru elaborarea Metodologiei stabilirii prețurilor la combustibili,directorul ANRE, Eugen Carpov, a menționat că noua lege conține prevederi care pot fi interpretate în moduri diferite, precum și lacune care fac dificilă elaborarea unei metodologii.

Carpov a precizat că ANRE nu va stabili prețuri-plafon, adică maxime,responsabilitatea fiind pe seama fiecărei companii petroliere.

Andrei Adam, Șeful departamentului pentru licențiere, monitorizare și control din cadrul ANRE a făcut o scurtă prezentare a situației de pe piață, apoi a menționat unele neconcordanțe.

„Legea prevede că companiile petroliere trebuie să stabilească atât prețurile cu ridicata, cât și cele cu amănuntul. Dar companiile care vând combustibil doar cu amănuntul nu pot face aceste calcule, pentru că nu se ocupă cu importul. Și există 84 de astfel de companii, care dețin 306 de stații de alimentare cu petrol”, a spus Adam.

Criză petrolieră pe piața din Moldova

Din argumentele invocate anterior este clar că această decizie poate genera o criză petrolieră în Republica Moldova. O spun mai mulți jucători ai pieței petroliere.

Conform surselor Bani.md, între 5 și 10 iulie companiile petroliere vor rămâne fără stocuri de benzină și motorină, iar importurile s-au oprit deja.

Între timp, în decurs 3 zile după adoptarea Hotărârii ANRE, mai multe companii petroliere și-au anunțat clienții despre imposibilitatea acordării în continuare a reducerilor de volum, inclusiv pentru livrările angro în adresa companiilor agricole sau a altor categorii speciale de consumatori.

_______________________________________

Bani.md a transmis solicitări principalilor jucători de pe piața de produse petroliere. Răspunsuri am primit doar de la două companii. Acestea sunt expuse anterior. Ținând cont de subtilitatea subiectului, am preferat, în mod asumat, să nu publicăm numele companiilor.

Bani.md va completa articolul pe măsură ce va primi și alte poziții din partea jucătorilor de pe piața de combustibil.

Realitatea Live

19 Mai 2024, 10:38
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Lupu Eduard
19 Mai 2024, 10:38 // Bani și Afaceri //  Lupu Eduard

Tim Cook, şeful Apple după Steve Jobs, se gândeşte deja la viitor şi la cine ar putea să conducă după retragerea sa. Sub conducerea sa, Apple a ajuns la o capitalizare de piaţă de 3.000 de miliarde de dolari, iar până în 2025, ar putea ajunge la 4.000 de miliarde, scrie Business Insider.

În ciuda rezultatelor extraordinare, Tim Cook nu se va afla la cârmă pentru totdeauna, de aceea CEO-ul în vârstă de 63 de ani face planuri pentru predarea ştafetei. Într-un podcast cu celebra cântereaţă albaneză Dua Lipa, Cook a spus că speră ca succesorul să „vină din interiorul Apple”.

Deşi Cook mai are de stat încă trei ani la conducerea companiei, pariurile privind următorul CEO deja au început.

Primul candidat la tron este John Williams. Potrivit Bloomberg, Williams a fost considerat în general drept succesorul logic al lui Cook încă din 2019, când a preluat studioul de design al Apple după plecarea directorului de design Jony Ive în 2019.

Williams a supravegheat dezvoltarea Apple Watch şi acum gestionează operaţiunile Apple la nivel mondial. Executivul a anunţat recent că firma renunţă la un proiect de un deceniu de a fabrica o maşină electrică Apple.

Cu toate acestea, există voci în companie care spun că Williams, în vârstă de 61 de ani, s-ar putea să nu fie un lider pe termen lung din cauza vârstei.

Un alt potential CEO al Apple ar putea fi John Ternus, cu o carieră de peste 20 de ani în companie, care este favorit pentru poziţie şi care conduce divizia de Hardware Engineering.

„Are o mulţime de abilităţi de management la fel ca şi Tim Cook.”.a scris într-un e-mail o persoană familiarizată cu problema conducerii.

Cu toate acestea, vârsta pare a fi o problemă şi pentru Ternus, fiind considerat la 49 de ani prea tânăr pentru conducere.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău