Legumele autohtone cultivate în spații protejate – premisă pentru dezvoltarea legumiculturii în RM. Istorie de succes

29 Iun. 2021, 16:33
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  MD Bani
29 Iun. 2021, 16:33 // Oameni şi Idei //  MD Bani

Legumele autohtone cultivate în spații protejate, devine o premisă pentru dezvoltarea sectorului legumicol din Republica Moldova. Din cauza că competitivitatea este ridicată în Republica Moldova, producătorii încearcă ametode noi de cultivare a legumelor în fază timpurie.

Pentru a crea locuri noi de muncă și pentru a cultiva legume de calitate, dl Octavian Bubuioc a lansat propria afacere de cultivare a castraveților și roșiilor în sere.

Foto: Facebook/AIPA

Gospodăria Țărănească “Bubuioc Octavian Gheorghe” este fondată în anul 2018 în satul Lăpușna, raionul Hîncești. Activitatea de bază a întreprinderii constă în cultivarea legumelor în spațiu protejat pe o suprafață de 2000m².

“Ce m-a determinat să desfășor acest gen de activitate este că în ultimii ani condițiile climaterice sunt tot mai dificile pentru cultivarea legumelor în câmp deschis. În astfel de condiții, este foarte dificil să livrezi consumatorului legume proaspete în orice anotimp al anului.”

Faptul că nu are studii și nici experință, nu l-a împiedicat pe fondatorul G.Ț. “Bubuioc Octavian Gheorghe” să lanseze o afacere în ramura agroindustrial.

Foto: Facebook/AIPA

Pentru a lnasa afacerea, Bubuioc Octavian a aplicat la programul subvențiilor în avans pentru proiecte start-up sprijinit de Agenția de
Intervenție și Plăți pentru Agricultură. Astfel, G.Ț. “Bubuioc Octavian Gheorghe” a beneficiat de un grant de 545 mii lei pentru procurarea
modulului de seră, instalarea irigării, executarea lucrărilor de montare, precum și pentru creditare. Dl Octavian spune că datorită lansării afacerii au fost create 3 locuri de muncă în spațiul rural.

“Provocarea cea mai mare pentru fermierii din Moldova este legumele de import pe piața locală, iar acest lucru ne determină să fim mai buni în domeniul nostru de activitate, inovativi și solidari. Îndemn doritorii de a crea o astfel de activitate să facă primul pas, făcând abstracție de dificultăți, pentru că acestea mereu vor apărea indiferent de succesul obținut.”

Foto: Facebook/AIPA

Realitatea Live

08 Nov. 2025, 11:25
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  Ursu Victor
08 Nov. 2025, 11:25 // Oameni şi Idei //  Ursu Victor

În peste 17 ani de activitate, compania Azamet a parcurs un drum impresionant — de la un mic magazin de familie din Cazaclia, raionul Ceadîr-Lunga, la un grup de companii care distribuie peste 50 de branduri internaționale și deține propria linie de producție. Astăzi, Azamet este membră a Asociației Europene a Distribuitorilor și Producătorilor (ESMA), o recunoaștere a standardelor europene de calitate și profesionalism la care a ajuns o afacere pornită dintr-un sat din sudul Moldovei, scrie modernbayer.md.

Fondatoarea companiei, Valentina Uzun, vorbește despre începuturile, provocările și ambițiile care au transformat Azamet într-un jucător important al pieței FMCG din Republica Moldova.

„Am început în 2007, cu un mic magazin de retail în satul natal. În câțiva ani, am deschis filiale în centrul și nordul țării, ceea ce ne-a permis să devenim distribuitor național. Primul brand importat a fost Lukas, o companie ucraineană cu care colaborăm și astăzi”, povestește Valentina Uzun.

În 2016, aderarea la ESMA a fost un pas decisiv pentru companie. „Apartenența la o asociație europeană ne-a oferit acces la o rețea globală de distribuitori și la o nouă perspectivă — aceea de a crea tendințe pe piață, nu doar de a le urma.”

Fosta jurnalistă spune că a ales calea afacerilor din nevoia de independență și echilibru. „Am renunțat la presă într-o perioadă în care valorile societății se schimbau. Antreprenoriatul mi s-a părut o cale mai sigură și mai liberă. În FMCG am văzut stabilitatea: oricâte crize ar fi, oamenii vor avea mereu nevoie de produsele de bază.”

50 de branduri și o filozofie bazată pe încredere
Astăzi, Azamet colaborează cu peste 50 de mărci internaționale. „Alegem parteneri care cred în creșterea comună și gândesc pe termen lung. Afacerile se construiesc pe încredere și pe relații umane, nu doar pe cifre”, explică Uzun.

Compania are depozite la Chișinău, Bălți și Ceadîr-Lunga, iar din 2024 gestionează livrările printr-un centru logistic unic și un sistem cross-docking, care permite distribuția în 24 de ore în toată țara. Azamet a implementat și soluții digitale moderne: gestionarea automată a comenzilor, sistem Warehouse Management și Transport Management System, plus un tablou de bord Power BI pentru vânzări, marketing și finanțe.

Dincolo de distribuție, compania investește în producție proprie, prin Azamet Pro, specializată în uleiuri presate la rece din semințe și nuci. „Exportăm în Germania, Franța, Ungaria, Țările Baltice, Belarus și Anglia, iar valoarea exporturilor atinge 1 milion de euro anual. Urmează extinderea pe piețele Benelux, Scandinavia, Elveția și Israel”, spune fondatoarea.

Azamet are 346 de angajați, dintre care mulți lucrează încă din primele zile ale companiei. „Nucleul echipei a crescut odată cu noi. Loialitatea, respectul și valorile comune sunt baza culturii noastre corporative”, afirmă Valentina Uzun.

Pentru următorii ani, Azamet mizează pe diversificare: dezvoltarea categoriilor Healthy Food, Canned Food și Asian Food, investiții într-o nouă infrastructură de producție și consolidarea brandului Biateca pe piața europeană. În paralel, Valentina Uzun își propune să creeze o Asociație a Distribuitorilor FMCG din Moldova, după modelul ESMA.

„Am demonstrat că o afacere mare se poate construi dintr-un sat mic, dacă este făcută cu pasiune, muncă și valori umane. Acesta e adevăratul capital al unei companii”, concluzionează fondatoarea Azamet.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII