Deputat PAS despre legea lustrației: Vor să schimbe oamenii lui Plahotniuc cu cei ai lui Dodon și Șor

02 Mart. 2021, 17:12
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Realitatea.md
02 Mart. 2021, 17:12 // Bănci şi Finanţe //  Realitatea.md

Sergiu Litvinenco, deputatul Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS) susține că prin legea lustrației propusă de PSRM se urmărește scopul de a schimba „oamenii puși de Plahotniuc în fruntea unor instituții ale statului cu oamenii lui Dodon și Șor”.

Potrivit acestuia, lustrația este benevenită, însă nu în situația actuală, când Parlamentul actual are o credibilitate minimă din partea cetățenilor. De asemenea, Litvinenco se întreabă de ce socialiștii nu au susținut inițiativa PAS în 2019 când a venit cu o propunere similară.

„PSRM propune să facă „lustrația” conducătorilor de instituții aflate sub control parlamentar. Deoarece majoritatea din ei au fost numiți pe timpul regimului Plahotniuc, evident că este nevoie de evaluarea obiectivă a activității acestora și de eliberarea tuturor celor care nu au manifestat eficiență în activitate. Și-s tare mulți acolo. Între altele, în septembrie 2019, am venit chiar și cu o inițiativă legislativă în acest sens, numai că PSRM atunci nu a susținut-o. Dar întrebarea este alta acum – este în măsură actualul Parlament corupt, nelegitim și nereprezentativ (aceste etichete și le-a atribuit însuși Parlamentul prin hotărârea nr.84/2020) să facă o evaluare obiectivă a activității conducătorilor de instituții ale statului. După mine, vor să schimbe oamenii puși de Plahotniuc cu oamenii lui Dodon și Șor”, scrie Litvinenco.

Totodată, legiuitorul se întreabă dacă „oare nu trebuie la început de făcut lustrația Parlamentului și apoi a celorlalte instituții”, făcând aluzii la alegerile parlamentare anticipate.

Amintim că, astăzi, deputații socialiști au anunțat că revin la legea lustrației, deoarece s-au convins o dată în plus că este nevoie de o curățare a instituțiilor statului de persoanele incompetente, care nu fac față situațiilor, făcând trimitere la ANRE și Consiliul Concurenței, care nu intervin sub nici o formă ca să oprească majorările prețurilor la carburanți.

Realitatea Live

29 Iun. 2025, 10:52
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
29 Iun. 2025, 10:52 // Actual //  Ursu Victor

Republica Moldova se confruntă cu o dilemă logistică de proporții: peste 225 000 de autovehicule de marfă rulau la începutul acestui an pe drumurile naționale, în timp ce transportul feroviar s-a prăbușit la un minim istoric de 2,4 mil. tone. Reabilitarea anunțată a căilor ferate ridică însă întrebarea ce se va întâmpla cu „sutele de mii” de camioane achiziționate în ultimele două decenii, avertizează economistul Veaceslav Ioniță (IDIS „Viitorul”).

„Pentru a salva drumurile, trebuie să revitalizăm calea ferată. Dar ce facem cu flota imensă de camioane cumpărate tocmai pentru că trenurile au fost neglijate?”, a întrebat Ioniță în emisiunea „Analize economice”.

În 1990, 90 % din marfă era transportată pe calea ferată. Astăzi, 94% circulă pe șosele. Tonajul feroviar s-a redus de la 14 mil. tone (2002) la 2,4 mil. tone (2025). Traficul rutier de marfă a urcat de la 2,4 mld. t-km (2005) la 7,5 mld. t-km (2024).

Potrivit lui Ioniță, explozia flotei auto a fost stimulată de embargo-urile rusești (2014–2015), pandemia și seceta din 2020, dar și de războiul din Ucraina, care a bulversat rutele tradiționale de export. În paralel, exporturile moldovenești au scăzut de doi ani, diminuând cererea de transport chiar când parcul de camioane atinge recorduri.

Supracapacitatea din sectorul auto nu se reflectă în profit: tarifele au fost erodate de concurență, iar întreținerea drumurilor – afectate de traficul greu – devine o povară bugetară. Reabilitarea liniei de cale ferată pe coridorul nord–sud ar transfera greutatea de pe asfalt, dar ar lăsa transportatorii rutieri cu vehicule subutilizate și credite nerecuperate.

Drept soluție Ioniță propune reabilitarea segmentelor critice de cale ferată pentru mărfuri agricole și tranzit, sScheme de conversie sau buy-back pentru flota de camioane îmbătrânită;
Incentive fiscale pentru operatorii feroviari și parteneriate public-private la terminale multimodale și un plan național de întreținere a drumurilor finanțat din taxarea transportului greu.

Ioniță anticipează o revigorare sezonieră a transportului de marfă odată cu exportul noii recolte, dar avertizează că modelul „toată marfa pe roți” nu mai este sustenabil: „Fără o strategie coerentă, riscăm să rămânem și cu drumuri distruse, și cu trenuri goale, și cu camioane fără marfă”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO