Prețul benzinei, la maximul istoric. Câți litri poate cumpăra un șofer din salariul mediu

13 Oct. 2021, 09:36
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
13 Oct. 2021, 09:36 // Actual //  bani.md

Pe fundalul majorării prețului la bursele internaționale, Republica Moldova nu este ocolită de scumpirile la carburanți. Prețurile la carburanții cresc, practic, în fiecare zi. Or, un indicator cu mult mai bun este accesibilitatea acestui produs pentru cetățean, sau mai simplu spus: câți litri de benzină poate procura un moldovean pe un salariu mediu din economie.

”În primele 9 luni ale anului cetățenii noștri au putut procura 381 litri de Benzină pe un salariu net mediu lunar, cea ce este cu 25 litri mai puțin decât anul trecut. Totuși atât anul trecut cât și-n acest an, accesibilitatea benzinei este la maximul istoric din toți cei 30 ani de independență”, constată economistul IDIS Viitorul, Veaceslav Ioniță.

În acest an, prețul mediu de comercializare la pompă a Benzinei 95, în 9 luni ale anului a fost estimativ de 19,4 lei/litru sau cu 3,1 lei mai mult decât anul trecut, când prețul mediu de comercializare la pompă a fost de 16,3 lei/litru. În luna septembrie, prețul mediu de comercializare a depășit 20 lei/litru pentru benzina 95.

În același timp și salariul mediu net pe economie a crescut semnificativ de la 6820 lei/lunar anul trecut la 7400 lei/lunar în primele 9 luni ale anului. Această creștere de 780 lei lunar a diminuat din impactul creșterii prețurilor la produsele petroliere.

Astfel, chiar dacă asistăm la o creștere cu 19% a prețului mediu de comercializare a benzinei la pompă, totuși accesibilitatea benzinei a scăzut cu doar 6%, fiind amortizată de creșterea salariului mediu net cu peste 12%.

Din perspectivă istorică, accesibilitatea benzinei în Republica Moldova este la un nivel comparabil cu ultimii ani ai URSS. Amintim că în URSS până în 1977 benzina (la o calitatea mai proastă ca 95) costa 10 kopeici/litru. Acest preț era unul subvenționat de către stat, dar odată cu creșterea numărului de automobile, statul nu-și mai putea permite luxul de a subvenționa benzina și prețul a crescut brusc în două etape: la 20 kopeici litru în 1978 și la 40 kopeici litru în 1981. Astfel în ultimii 10 ani de existență a URSS, cetățenii noștri pe un salariu mediu din economie î-și permiteau să procure circa 500 litri benzină. Dacă ținem cont și de calitatea benzinei, atunci la 30 de ani de la independență benzina în sfârșit a devenit mai accesibilă decât în perioada de până la independență.

Realitatea Live

21 Aug. 2025, 11:53
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
21 Aug. 2025, 11:53 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

După o pauză de un an, Ucraina a reluat exportul de materie primă către Uzina Metalurgică din Râbnița, situată pe teritoriul regiunii separatiste Transnistria – considerată un avanpost rusesc în Republica Moldova. Informația a fost publicată de portalul ucrainean obozrevatel.ua, cu referire la datele Serviciului Vamal de Stat al Ucrainei, citat de obozrevatel.com.

Potrivit sursei, exportator a devenit, ca și anul trecut, compania ucraineană „D-Kamet”, care, în baza unui contract cu Uzina Metalurgică Moldovenească, deținută de proprietari ruși, a livrat partide de fier vechi prin punctul vamal „Nistru”. Documentele de export indică drept destinație oficială Republica Moldova, însă punctul final de descărcare este gara Râbnița, în Transnistria.

Reluarea livrărilor are loc în pofida faptului că piața ucraineană se confruntă cu un deficit strategic de metal uzat, accentuat după invazia pe scară largă a Rusiei, pierderea unor teritorii industriale și distrugerea uzinelor din sud și est. În același timp, exporturile acestui material strategic sunt în creștere rapidă.

Amintim că în august 2024 aceeași companie „D-Kamet” a expediat 276 de tone de metal uzat către uzina din Râbnița – prima livrare după începutul războiului. Totodată, Uzina Metalurgică Moldovenească a fost inclusă în 2018 pe lista de sancțiuni a Consiliului de Securitate și Apărare Națională al Ucrainei, fiind considerată parte a mecanismului economic pro-rus. În martie 2019, însă, aceasta a fost scoasă de pe lista sancțiunilor fără explicații oficiale.

Solicitat de presă, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Daniel Vodă, nu a comentat deocamdată informația apărută în presa ucraineană.

Fostul deputat Alexandr Slusari s-a arătat indignat de situație:

„Presa ucraineană se revoltă și nu înțelege cum poate fi ajutat un regim separatist și pro-rus, tratat ca reprezentant al țării-agresorului. Credeam că prietenii noștri din Ucraina au însușit lecția istoriei contemporane, când acest cvazistat s-a menținut inclusiv datorită Ucrainei. Mai ales că pentru această lecție țara vecină plătește un preț imens. Trist.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII