Care este cea mai săracă țară din lume? TOP 10 al sărăciei

09 Nov. 2021, 13:37
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
09 Nov. 2021, 13:37 // Actual //  MD Bani

Dintre cele aproape 200 de țări (mai exact 195 mai exact) care există în lume, 23 au un nivel de trai foarte scăzut. Majoritatea celor mai sărace țări se află pe continentul african.

De regulă, cele mai sărace țări sunt cele considerate a face parte din „lumea a treia”. Acestea sunt măcinate de conflicte militare, instabilitate politică și corupția din sectorul public, factori ce pot descuraja investițiile și stopa creșterea economică. De altfel, mai multe dintre țările sărace sunt printre cele mai corupte la nivel global, scrie money.ro.

Cum se stabilește nivelul de trai al unei țări?

Specialiștii spun că nu există cauze precise care determină sărăcia. De aceea, cel mai bun indicator pentru stabilirea nivelului de trai într-o țară îl reprezintă PIB-ul pe cap de locuitor (n.n. – Produsul Intern Brut).

Acest indicator macroeconomic reprezintă metoda standard utilizată pentru a compara cât de bogate sau cât de sărace sunt țările.

În afară de PIB, mai pot fi adăugați și alți indicatori pentru măsurarea nivelului de trai precum speranța de viață a fiecărei țări, anii de școlarizare, precum și valoarea proprie a indicelui de dezvoltare umană.

Care este cea mai săracă țară din lume?

În ultimii ani, unele țări sărace au raportat o creștere economică, însă majoritatea dintre acestea au bătut pasul pe loc.

Cele mai sărace țări din lume se găsesc în Africa, acolo unde locuitorii câştigă mai puţin de 1.000 de dolari pe an.

Topul celor mai sărace țări este întocmit în funcție de Venitul Național Brut (VNB), adică valoarea venitului unei țări împărțit la numărul de locuitori, exprimată în dolari.

Potrivit indicelui VNB, cea mai săracă țară din lume este în acest moment Somalia, care este și cea mai coruptă țară de pe mapamond. Situată în „Cornul Africii”, Somalia (15 milioane de locuitori) are un venit național brut de doar 130 de dolari pe cap de locuitor.

Iată cum arată clasamentul celor mai sărace țări din lume (după indicele VNB):

  1. Somalia – 130 dolari
  2. Burundi – 280 dolari
  3. Malawi – 380 dolari
  4. Mozambic – 490 dolari
  5. Madagascar – 520 dolari
  6. Rep. Centrafricană – 520 dolari
  7. RD Congo – 530 dolari
  8. Afganistan – 530 dolari
  9. Sierra Leone – 540 dolari
  10. Liberia – 580 dolari

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 16:43
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iul. 2025, 16:43 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Importurile de anvelope în Republica Moldova au atins un nivel record între 2024 și mai 2025, cu peste 1,29 milioane de unități aduse în țară și o valoare vamală totală de aproximativ 1,36 miliarde de lei. Potrivit unei analize detaliate realizate de economistul Iurie Rija, anvelopele pentru autoturisme au dominat cantitativ piața, reprezentând 78% din total (1.003.526 bucăți), dar doar 58% din valoarea totală, în timp ce anvelopele pentru camioane și autobuze au format 22% din volum, dar 42% din valoare, indicând o diferență clară de preț mediu între cele două categorii.

În 2024, au fost înregistrate vârfuri semnificative ale importului de anvelope pentru camioane în lunile septembrie și octombrie, cel mai probabil legate de pregătirile sezoniere pentru iarnă. În ianuarie 2025, importurile de anvelope pentru camioane s-au dublat față de aceeași lună a anului precedent, iar cele pentru autoturisme au crescut semnificativ, semnalând o activitate comercială intensificată. Cu toate acestea, în lunile aprilie și mai 2025 s-a observat o scădere accentuată a volumului și valorii importurilor, posibil din cauza reducerii cererii sau a ajustării stocurilor.

Prețul mediu al anvelopelor a crescut vizibil. În mai 2025, o anvelopă pentru autoturisme costa în medie 915 lei, comparativ cu 703 lei în mai 2024. În cazul anvelopelor pentru camioane, prețul mediu a atins 2.209 lei în mai 2025, dublu față de cel mai mic nivel din 2024. Această evoluție indică nu doar o inflație generală, ci și o posibilă reorientare a importatorilor spre branduri premium sau modele specializate.

China rămâne lider absolut în livrările de anvelope către Republica Moldova, cu 48,4% din volum, urmată de Turcia (16,4%), România (8,4%) și Ucraina (7,4%). Produsele chinezești domină atât segmentul de autoturisme, cât și cel de camioane. Pe de altă parte, în ceea ce privește valoarea importurilor, țări precum Germania, Ungaria și Slovacia ocupă o pondere semnificativă datorită exportului de anvelope din gama superioară. Turcia furnizează volume mari la prețuri relativ accesibile, iar Vietnamul începe să se evidențieze prin livrări de anvelope scumpe, în ciuda volumului modest.

Piața moldovenească de import este foarte concentrată. Trei companii — AGROPIESE TGR GRUP SRL, EXIMOTOR SA și ARIDAN CENTER SRL — controlează peste 40% din totalul volumului importat. AGROPIESE domină la anvelopele pentru camioane, în timp ce EXIMOTOR și ARIDAN se concentrează pe autoturisme. Unele firme, cum ar fi AUTO MOTION SERVICE SRL, se specializează în anvelope din gama premium, având cote valorice mai mari decât cele cantitative.

Analiza economistului Iurie Rija evidențiază o piață aflată în plină evoluție, sensibilă la tendințele internaționale de preț și la comportamentul consumatorului local. Se recomandă monitorizarea atentă a prețurilor și diversificarea furnizorilor pentru a limita dependența de China și a preveni șocurile în lanțurile de aprovizionare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO