Noul trend în materie de investiții: Nu este vorba de blockchain, nici de aur, nici de vin sau artă. Se apreciază rapid

28 Dec. 2021, 11:20
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
28 Dec. 2021, 11:20 // Bani și Afaceri //  MD Bani

V-aţi întrebat vreodată care este cea mai bună investiţie? Nu este vorba de blockchain, nici de aur, nici de vin sau chiar de artă. Cercetătorii ruşi de la Şcoala Superioară de Economie din Rusia susţin că blocurile Lego la mâna a doua se apreciază mai repede decât oricare dintre acestea.

Studiem randamentele financiare ale activelor alternative de investiţii de colecţie, cum ar fi jucăriile, folosind ca exemplu seturile LEGO. Astfel de jucării emblematice, cu o ofertă care se diminuează în timp şi cu valori de colecţie ridicate, par să producă randamente ridicate pe piaţa secundară.

Investiţiile în LEGO au obţinut un randament mediu de cel puţin 11% (8% în termeni reali) în perioada de eşantionare 1987-2015. Randamentele LEGO nu sunt expuse la factorii de risc ca piaţa, valoarea, impulsul şi volatilitatea, dar au o expunere aproape unitară la factorul dimensiune.

Un alfa multifactorial pozitiv de 4%-5%, un raport Sharpe de 0,4, o asimetrie pozitivă a randamentului şi o expunere redusă la factorii de risc standard fac din jucăria LEGO şi din alte obiecte de colecţie similare o investiţie alternativă atractivă cu un bun potenţial de diversificare.

Seturile Lego devin mai scumpe în fiecare an din cauza „valorii ridicate de colecţie” combinată cu scăderea ofertei. Majoritatea seturilor Lego sunt scoase din uz după câţiva ani.

Preţurile acestor seturi de jucării de ocazie rămân neafectate de suişurile şi coborâşurile de pe piaţa bursieră, au precizat cercetătorii, subliniind chiar faptul că preţurile au crescut în timpul crizei financiare din 2008.

Comparându-le cu o investiţie la fel de valoroasă ca bijuteriile, antichităţile sau alte lucruri, cercetătorii au susţinut în raport că un set Lego de mari dimensiuni a obţinut un randament de 2.230 de procente în opt ani.

Preţurile Lego au crescut chiar şi în timpul pandemiei de Covid-19, când mulţi adulţi şi copii au fost nevoiţi să rămână în case în timpul carantinei.

„Zeci de mii de tranzacţii sunt făcute pe piaţa secundară Lego. Chiar şi ţinând cont de preţurile mici ale majorităţii seturilor, aceasta este o piaţă uriaşă care nu este bine cunoscută de investitorii tradiţionali”, a declarat despre cercetare Victoria Dobrynskaya, unul dintre autorii studiului şi profesor asociat la Facultatea de Ştiinţe Economice.

Lucrarea lor a fost publicată în revista Research in International Business and Finance.

Unele dintre seturile Lego folosite, care au atins preţuri ridicate, au fost Şoimul Mileniului, Steaua Morţii II şi Distrugătorul stelar imperial.

Realitatea Live

18 Aug. 2025, 14:04
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
18 Aug. 2025, 14:04 // Actual //  Soroceanu Olga

În cadrul campaniei „Moldova care ne unește”, cetățenii Republicii Moldova au fost întrebați ce obiecte, persoane sau valori se asociază cel mai mult cu țara lor. Răspunsurile au scos în evidență o combinație de tradiții, simboluri culturale, dar și aspirații sociale.

Pentru mulți, Moldova înseamnă familie, copii fericiți și un trai decent. Alții au pus accent pe tradițiile și cultura populară. „Tradițiile, în primul rând. Poporul Moldovei și cât e de primitor”, a afirmat un alt intervievat.

„Mâncarea noastră tradițională, foarte gustoasă, dar chiar tradițiile noastre sunt frumoase”, a declarat o tânără. Un alt respondent a completat: „Mămăliga, muzică, nunți”.

Printre răspunsuri s-au regăsit și repere istorice și culturale. Cetățenii au menționat „Ștefan cel Mare, mâncarea națională, limba română”, dar și locuri simbolice: „Orheiul Vechi, Soroca și Chișinăul, pentru că aici locuiesc de când sunt mică, aici m-am născut și asta e casa mea”.

 

Un alt element care definește Moldova, în opinia oamenilor, este spiritul comunitar. „Cu un spirit bun de dispoziție, de atitudine, pozitivism aș zice, sper bunătate și suport emoțional”, a subliniat o femeie.

„Vin, bineînțeles, vinul nostru este cel mai bun”, a completat o altă persoană.

Vox-ul realizat în cadrul campaniei „Moldova care ne unește” scoate în prim-plan legătura puternică a oamenilor cu tradițiile, dar și dorința ca Moldova să fie asociată cu bunăstarea și unitatea.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII