Viorel Gherciu: Din 2005 UE devine principalul partener comercial al Republicii Moldova

03 Feb. 2022, 12:12
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
03 Feb. 2022, 12:12 // Actual //  MD Bani

Autoritățile naționale și producătorii agricoli își consolidează eforturile pentru promovarea exportului de produse agroalimentare. În cadrul unui eveniment, participanții au realizat analize privind schimburile și fluxurile comerciale între Republica Moldova și Uniunea Europeană prin punerea în aplicare a Acordului de Asociere (AA) şi Zonei de Liber Schimb Aprofundate și Cuprinzătoare (ZLSAC), pe parcursul ultimilor șapte ani. De asemenea, atenția a fost focusată pe aspecte ce țin de sporirea volumelor de export a produselor agroalimentare din Republica Moldova pe piețele UE, prin livrarea unor loturi calitative și omogene de mărfuri.

Ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA) Viorel GHERCIU, a declarat că, pe parcursul ultimilor șapte ani, țara noastră înregistrează o diversificare a exporturilor şi o reorientare masivă a exportului produselor agricole şi agroalimentare din Republica Moldova de la piețele tradiționale din est spre piața comunitară.

„Din anul 2005, UE devine principalul partener comercial al Republicii Moldova, iar la finele anului 2021 s-a atins nivelul de 65% de exporturi orientate pe piața europeană. Totodată, implementarea ZLSAC nu a generat majorarea importurilor de produse agroalimentare şi conexe agriculturii din Uniunea Europeană în Republica Moldova (precum erau estimate prognozele pesimiste), ci din contra pe multe poziții şi segmente de piață s-a înregistrat stabilizarea sau chiar diminuarea importurilor. În anul 2021, proporția exporturilor din Republica Moldova în UE a înregistrat o cotă de 1,619 miliarde Euro sau cca. 65%, din totalul exporturilor. Cele mai multe, circa un sfert din exporturile totale, au mers spre o singură țară UE – România (26,6%) sau în valoare de peste 670 milioane Euro. Următoarele țări ale UE pe listă de exporturi din Republica Moldova se află Germania (8,5%), Italia (7,8%) și Polonia (3,6%)”, a precizat Viorel GHERCIU.

Membrii Asociațiilor de filiere au formulat propuneri pentru sporirea vizibilităţii produselor agroalimentare autohtone pe piețele externe, pentru revizuirea sistemelor şi pieţelor de desfacere, precum și pentru stabilirea bugetelor alocate componentei de promovare a exportului.

La eveniment au luat parte reprezentanții Ministerului Economiei, Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene, Oficiului Național al Viei și Vinului, Camerei de Comerț și Industrie a RM, Agenției de Investiții și exponenții Asociațiilor de filiere.

Realitatea Live

27 Apr. 2024, 08:24
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Lupu Eduard
27 Apr. 2024, 08:24 // Bani și Afaceri //  Lupu Eduard

Inteligenţa artificială va duce la o nevoie „minimă” de call center-uri în cel mult un an, progresele rapide ale inteligenţei artificiale urmând să schimbe o industrie întreagă, spune directorul companiei indiene de IT Tata Consultancy Services, citat de FT.

K Krithivasan, directorul general al TCS, a declarat pentru Financial Times că, deşi „nu am văzut nicio reducere a locurilor de muncă” până acum, adoptarea pe scară mai largă a inteligenţei artificiale generative în rândul clienţilor multinaţionali va revizui tipul de centre de asistenţă pentru clienţi care au creat locuri de muncă în masă în ţări precum India şi Filipine.

„Într-o fază ideală, dacă mă întrebaţi pe mine, ar trebui să existe un număr foarte mic de centre de apeluri primite care să aibă deloc apeluri primite”, a spus el. „Suntem într-o situaţie în care tehnologia ar trebui să fie capabilă să prevadă un apel care vine şi apoi să abordeze proactiv punctul de durere al clientului.”

El a spus că chatbots vor putea în curând să analizeze istoricul tranzacţiilor unui client şi să facă o mare parte din munca depusă de agenţii din centrele de apeluri. „Acolo ne îndreptăm … . Nu cred că suntem acolo astăzi – poate peste un an sau cam aşa ceva”, a spus el.

Perspectiva ca instrumentele de inteligenţă artificială generativă care avansează rapid să înlocuiască multe tipuri de lucrători cu guler alb, inclusiv agenţii din centrele de apeluri şi dezvoltatorii de software, a alarmat factorii de decizie din întreaga lume.

În India – un centru global pentru serviciile de back-office – peste 5 milioane de persoane lucrează în domeniul IT şi al externalizării proceselor de afaceri, potrivit grupului industrial Nasscom.

TCS, o ramură a conglomeratului indian Tata care lucrează cu multinaţionalele pentru a le dezvolta sistemele IT, are peste 600.000 de angajaţi proprii şi venituri anuale de aproape 30 de miliarde de dolari.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău