Rezultatele primului an de implementare a proiectului de achitare cu cardul în transportul public din Chișinău

18 Mart. 2022, 11:21
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  MD Bani
18 Mart. 2022, 11:21 // Bănci şi Finanţe //  MD Bani

Peste 385 mii de călătorii achitate fără numerar: rezultatele primului an de implementare a proiectului de achitare cu cardul în transportul public din Chișinău
Prima soluție din Moldova de acceptare a plăților fără numerar în transportul public a fost lansată de maib în parteneriat cu Mastercard și Primăria municipiului Chișinău acum un an, la 16 martie 2021. Prin acest proiect, locuitorilor și oaspeților capitalei li s-a pus la dispoziție opțiunea de a plăti călătoria în principalele rute de transport, utilizând un card contactless al oricărei bănci din Moldova și din lume, emis de diferite sisteme de plată sau cu un dispozitiv cu funcția de plată contactless.

Până în prezent, chișinăuienii și oaspeții capitalei au achitat fără numerar pentru călătoria în transportul urban de peste 385 mii de ori, apreciind plusul de siguranță, comoditate și simplitate, primind, de asemenea, reduceri sistematice. 50% dintre pasagerii care au optat pentru soluții moderne de plată sunt clienții maib, pentru care dezvoltăm produse și servicii bancare inovative, iar 64% din achitări au fost realizate cu cardurile Mastercard de la maib.

În proiectul pilot dezvoltat de maib și Mastercard sunt incluse troleibuzele de pe rutele nr. 22, 23, 24, 30 și autobuzele de pe rutele 2, 5 și 37. În total, sunt implicate 115 unități de transport, dotate cu 181 de POS terminale și 20 de validatoare staționare.

Subliniem că în cazul plăţilor fără numerar în transportul urban, preţul călătoriei nu se modifică. Pentru călătoria în troleibuz achitarea constituie 2 lei, iar pentru călătoria în autobuz – 3 lei. Alte comisioane suplimentare nu se percep în cazul achitării contactless.

Pentru fidelizarea și încurajarea plăților fără numerar în transportul public pasagerii au beneficiat de reduceri constante: achitând cu cardul Mastercard de la maib în lunile mai, iunie, septembrie și octombrie, aceștia au primit 50% reducere. Mai mult, de la 1 februarie anul curent o reducere de 50% primesc, de asemenea, copiii și adolescenții care plătesc în transportul urban cu un card maib junior.

Mulți taxatori au manifestat un interes sporit pentru popularizarea achitărilor cu cardul. De aceea, am decis să le mulțumim pentru implicare și contribuția zilnică la crearea unei societăți cashless, desfășurând în lunile august și septembrie campania „Cashier’s dreams”. Conform rezultatelor acesteia 7 taxatori care au înregistrat cele mai multe achitări cu cardul, au fost premiați cu câte 10 000 de lei.

Proiectul este în continuă dezvoltare. Pe 12 februarie a.c. am dat startul celei de-a doua etape – instalarea validatoarelor staționare, care funcționează deja în troleibuzele de pe ruta 30 și în autobuzele care circulă pe ruta 37. Acum, pasagerii pot achita călătoria de sine stătător în aceste rute.

Pentru aceasta este suficient să apropie cardul sau dispozitivul care are integrată funcția de plată contactless de ecranul validatorului, iar semnalul sonor și culoarea verde vor confirma achitarea cu succes. Biletul este unul electronic, fiind transmis prin SMS (dacă acest serviciu a fost activat la bancă), prin notificare în aplicația mobilă a băncii care a emis cardul, precum și fiind disponibil în extrasul bancar. O verificare suplimentară a pasagerilor care nu dețin bilet de hârtie este realizată de controlori – aceștia pot solicita să apropie cardul bancar de un POS terminal special, pentru a confirma sau infirma achitarea călătoriei.

Reamintim că proiectul pilot de acceptare a plăților fără numerar în transportul public din capitală reprezintă primul pas în cadrul Memorandumului de colaborare strategică, care a fost semnat de Mastercard şi Primăria municipiului Chişinău în ianuarie 2021.

Și tu ne poți ajuta să devenim mai buni și să dezvoltăm proiectul la cel mai înalt nivel. Scrie-ne despre experiența achitării cu cardul în transportul public la adresa de e-mail experienta.ta@maib.md sau lasă-ne un mesaj pe pagina de Facebook. Opinia ta este importantă și ne va ajuta să îmbunătățim produsele și serviciile maib.

Dezvoltăm împreună o societate cashless! Împreună la nivelul următor!

Despre Mastercard

Masterсard este o companie tehnologică globală din industria plăţilor. Misiunea sa este să dezvolte şi să fortifice o economie digitală, care oferă priorităţi tuturor şi oriunde, prin intermediul tranzacţiilor sigure, simple şi accesibile bazate pe tehnologie. Folosind date şi reţele sigure, parteneriatele şi energiile companiei, oferă soluţii şi inovaţii care să ajute oamenii, instituţiile financiare, guvernele şi afacerile să-şi realizeze potenţialul său maxim. Cultura Mastercard şi acțiunile sale sunt determinate în funcţie de coeficientul de decenţă (decency quotient, DQ). Mastercard gestionează afaceri în peste 210 ţări şi teritorii şi creează o lume durabilă care oferă oportunităţi nepreţuite pentru toată lumea.

Despre maib

Maib este banca comercială nr.1 în Republica Moldova, în topul clasamentelor performanţei bancare, cu peste 1/3 cotă de piaţă la indicatori, precum credite, depozite, active şi profit. Maib este cel mai mare acceptant de carduri pe toate domeniile de business: POS terminale, ATM, comerţ electronic, terminale de autoservire. Banca oferă clienţilor săi cele mai variate şi inovative soluţii de acceptare a plăţilor prin intermediul cardurilor bancare. Prin reţeaua sa vastă, maib deserveşte aproximativ un milion de clienţi, persoane fizice, IMM-uri şi clienţi corporativi. În 2021, pentru al doilea an consecutiv, maib a obţinut titlul „Best Digital Bank Moldova”, oferit de Global Banking and Finance Review. Totodată, maib a fost desemnată „Cea mai bună bancă în Moldova” de Global Finance, Euromoney și The Banker.

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală